Enkeltmandsfirma, et par spørgsmål til reg~
Fra : Peter Anskjær

Dato : 23-04-05 08:23

Hej Ng.
Jeg startede i december et personligt ejet firma til lidt fritidsarbejde.
Nu skal regnskabet så udfærdiges, i den forbindelse har jeg et par
spørgsmål.

Da der kun skal laves regnskab for en måned er der kun en post, en enkelt
indtægt, så det er jo meget simpelt.
Min tanke er at regnskabet skal bestå af indtægter, omkostninger og
resultat, det vil i dette tilfælde sige 3 linjer da det jo hverken giver
mening at opdele indtægter eller omkostninger i flere kategorier.

På den udvidede selvangivelse skal jeg vel så indføre beløbet svarende til
fakturaens beløb (eks moms selvfølgeligt), det er jo beløbet jeg har tjent.
Men skal jeg på regnskabet påføre at pengene er udbetalt til personligt
forbrug eller skal jeg bare skrive at resultatet er fakturaens beløb og der
ingen omkostninger har været?
Min tanke er at det sidste er korrekt da firmaet jo er personligt ejet og
alt overskud i dette fungerer som løn til mig selv.

Har jeg forstået det korrekt?

Bør jeg evt. skrive et par linjer i regnskabet om hvorfor firmaet er stiftet
og hvad jeg forventer i fremtiden eller er det ligegyldigt?

Mvh
Peter

Fra : alexbo

Dato : 23-04-05 09:44

"Peter Anskjær" skrev

> Har jeg forstået det korrekt?
Ja.

> Bør jeg evt. skrive et par linjer i regnskabet om hvorfor firmaet er
stiftet og hvad jeg forventer i fremtiden
Nej, det er et regnskab du afleverer,
en økonomisk opgørelse over hvad der er sket i firmaet, ikke et kig ind i
fremtiden.

På et tidspunkt kan du overveje at skrive en forskudsopgørelse, et overslag
over året der kommer, så din skattebetaling hen over året, kommer til at
svare til dine indtægter i samme periode.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-04-05 13:42

> stiftet og hvad jeg forventer i fremtiden
> Nej, det er et regnskab du afleverer,
> en økonomisk opgørelse over hvad der er sket i firmaet, ikke et kig ind i
> fremtiden.

Det vil da ikke være så tosset at gøre.
Det kaldes en "Beretning" og er ofte indeholdt i et årsregnskab. Det er ikke
et krav ved et personligt ejet firma, men min revisor tager det alligevel
med hvert år. Bare et par linier om hvorfor året er gået som det er og
hvordan udviklingen i det kommende år forventes at være.

Fra : alexbo

Dato : 23-04-05 16:07

"Allan Soerensen" skrev

> Det vil da ikke være så tosset at gøre.

Man kan selvfølgelig gøre det hvis man synes, og hvis årsregnskabet er
stærkt afvigende fra tidligere, kan det da også på forhånd give Told/skat en
forklaring på det afvigende resultat.
Men i dette årsregnskab, med et een måned gammelt firma med een post, er der
ingen der interesserer sig for en forklaring på resultatet.

Jeg kan heller ikke rigtig se hvad en indehaver af et enkeltmandsfima, kan
bruge en revisorberetning til, han er selv den der har givet revisoren de
oplysninger han bruger til at skrive beretningen.

Hvis jeg havde en revisor og fortalte ham, at grunden til at sidste år ikke
var så godt, skyldes at jeg gik 3 mdr. med brækket ben, men at jeg ikke
tager på skiferie i år, og derfor forventer et bedre resultat, så har jeg
ikke megen gavn af at have det på tryk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-04-05 20:20

> [...]
> der
> ingen der interesserer sig for en forklaring på resultatet.

Her har der givet vis ikke været mange indtægter, men den ene post kunne
godt være en udgift i forbindelse med etableringen.
T&S er altid interesseret i hvornår det begynder at være nogen indtægter.
Bliver der ved med kun at være udgifter, er der risiko for at de dømmer
"hobby-virksomhed" uden udsigt til at give overskud.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-04-05 20:46

In news:426a9feb$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
> indtægter. Bliver der ved med kun at være udgifter, er der risiko for
> at de dømmer "hobby-virksomhed" uden udsigt til at give overskud.

En måde at undgå "hobby dommen" på er vel at blive forskudsregistreret,
med en vis indtægt?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Peter Anskj?r

Dato : 25-04-05 09:58

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message news:<426a9feb$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> Bliver der ved med kun at være udgifter, er der risiko for at de dømmer
> "hobby-virksomhed" uden udsigt til at give overskud.

Den ene post er nu en indtægt, men jeg tror lige jeg vil skrive et par
linjer alligevel, det kan jo næppe skade.

Tak for hjælpen til alle, jeg vil straks lave regnskab og udfylde
selvangivelse, det er jo ved at være tid

Mvh
Peter som skriver via google i disse dage.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 26-04-05 22:20

"Peter Anskjær" <peter@fjern_nskjaer_mig.dk> wrote in message

> [...]
> resultat, det vil i dette tilfælde sige 3 linjer da det jo hverken giver
> mening at opdele indtægter eller omkostninger i flere kategorier.

Så vidt jeg ved har du lov til at køre 1. regnskabsår over et år så du kan
have perioden på 13 måneder istedet for 1. Max skulle dog være 18 måneder.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk