Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
For meget/lidt i skat - hvordan?
Fra : ellisa

Dato : 22-04-05 20:54

Min mand og jeg sad forleden og snakkede om, hvordan det egentlig kunne lade
sig gøre at man betalte for meget/lidt i skat når man blot har et
almindeligt job (altså ikke noget med b-indkomst, sorte penge eller lign)

Jeg mener, man tjener x antal kroner om måneden. Heraf bliver der trukket
ens fradrag og derefter den trækprocent som står på ens skattekort.
Hvor i denne mekanisme er det, at noget kan gå galt?

Fiktivt eksempel: Månedsløn 15.000, fradrag 2500, trækprocent 40. Ialt giver
det en indbetalt skat på 5000,-
Hvis det sker i et år, er den betalte skat på 60.000. Hvordan kan det så
være, at skattefar vurderer at man kun burde have betalt 58.000 - eller
skulle have betalt 62.000............?
Det giver jo ingen mening.

Så må der jo være nogen der ikke kan regne et sted........

I vores tilfælde handler det om en helt almindelig person i et almindeligt
timelønnet job. Ingen skattegæld, fast ejendom, befordringsfradrag eller
lign og ikke de store udsving fra tidligere års indtægt.
Hvordan kan det så være, at jeg næsten hvert eneste år har fået 1500-2000
tilbage - men i år har fået en restskat på 230,- ?

Man kunne vel sammenligne det med, at jeg hver eneste dag går ned i
supermarkedet, køber ind for 50,- betaler med 100,- og får en 50'er tibage.
Når året så er gået, får jeg en besked om at jeg enten har betalt for meget,
eller for lidt - selvom jeg ved hver eneste indkøb har betalt og fået
præcise penge tilbage.

Måske spørger jeg dumt, men jeg fatter det simpelthen ikke.......

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-04-05 21:42

"ellisa" <virker@ikke> wrote in message

> Måske spørger jeg dumt, men jeg fatter det simpelthen ikke.......

Jeg syntes ikke du spørger dumt, jeg har sgu også selv ballade med at få
logikken i skattetænkning til at gå, og det bliver ikke nemmere når man
starter eget firma skulle jeg hilse og sige

Men jeg følger tråden her, for at blive klogere...

// Kim

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-05 21:49

ellisa wrote:

> Min mand og jeg sad forleden og snakkede om, hvordan det egentlig kunne lade
> sig gøre at man betalte for meget/lidt i skat når man blot har et
> almindeligt job (altså ikke noget med b-indkomst, sorte penge eller lign)

Grundlæggende fordi skatten er meget mere indviklet, end skattekortet
giver udtryk for.

Man skal (måske) betale bundskat, mellemskat, topskat, kommuneskat,
amtsskat, kirkeskat og så kan man have forskellige fradrag og tillæg.
Desuden afhænger grænserne for de forskellige skatter af årets samlede
indtægt, som man jo først kender, når året er gået (lønnen reguleres,
der er forskellige tillæg o.s.v. - man får sjældent præcis samme beløb
udbetalt to år i træk).

Alt dette slås sammen til ét fradrag og én trækprocent, men dels er det
ikke 100% præcist - og dels vil indtægten som nævnt typisk ændre sig i
hvert fald en lille smule i forhold til det forudsatte.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Ole C

Dato : 23-04-05 07:52

ellisa skrev blandt andet:

> [...]
> 1500-2000 tilbage - men i år har fået en restskat på 230,- ?

> Måske spørger jeg dumt, men jeg fatter det simpelthen ikke.......

På trods af skattestoppet er der små reguleringer, for eksempel når det
drejer sig om kommuneskat etc.
Der findes et gratis skatteberegningsprogram som blandt andet kan hentes hos
Nordea:
http://www.nordea.dk/redirects/link_stat/index.asp?strName=downloadskatteprogram&strFrom=downloadskatteprogram_23271&strURL=/sitemod/moduler/main_dk/bestil/exe/2005/setup.exe
Med programmet kan man kontrollere sin skat og se de forskellige grænser for
bundskat, mellemskat og topskat.

--
vh
Ole C

Fra : David T. Metz

Dato : 23-04-05 16:07

ellisa wrote:

> Jeg mener, man tjener x antal kroner om måneden. Heraf bliver der trukket
> ens fradrag og derefter den trækprocent som står på ens skattekort.
> Hvor i denne mekanisme er det, at noget kan gå galt?

Skattekortet er et forsøg på at ramme din skat, som den er beregnet på
forskudsopgørelsen. Dvs. om skattekortet passer afhænger af om
forskudsopgørelsen er helt præcis. Det er den som regel ikke, fx fordi
de fleste får deres løn reguleret en gang om året.

> [...]
> Hvis det sker i et år, er den betalte skat på 60.000. Hvordan kan det så
> være, at skattefar vurderer at man kun burde have betalt 58.000 - eller

Fordi den skat man skal betale følger af skattereglerne - ikke af
skattekortet. Skattekortet er bare et forsøg på at sige:
"Forskudsopgørelsen siger du skal betale ialt 60.000 i skat.
Forskudsopgørelsen siger også at din årsindkomst er 180.000. Hvis
fradraget er 2500/md og skatteprocenten 40, så kommer det til at gå op
når året er omme."

Som det ses går det galt hvis forskudsopgørelsen ikke passer med
virkeligheden.

> Det giver jo ingen mening.
>
> Så må der jo være nogen der ikke kan regne et sted........

Typisk den der udfylder forskudsopgørelsen (dig).

> [...]
> Hvordan kan det så være, at jeg næsten hvert eneste år har fået 1500-2000
> tilbage - men i år har fået en restskat på 230,- ?

Det er da netop meget små udsving. De første overskydende skatter
skyldes at du har været for sløv til at opdatere din forskudsopgørelse.
ToldSkat er altid to år bagud i forhold til virkeligheden.

I år får du en restskat, fordi regeringen som bekendt satte skatten op
med forårspakken.

David

Fra : D.Hansen

Dato : 01-05-05 13:15

Lige en lille bemærkning til de øvrige gode indlæg.

Det er utroligt svært at ramme den helt rigtige indkomst på sin
forskudsregistrering, bl.a. udsvinget i renteindtægter og udgifter (samt
indbetaling til pension) er med til at gøre denne process svær.

Derudover vil selvangivelsen fra en evt. ægtefælde i nogle tilfæde påvirke
ens egen selvangivelse (specielt ved kapitalindkomst/udgift er der nogle
"overførselsmuligheder".

D.Hansen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-05-05 14:06

"D.Hansen" <no_way@sorry.dk> wrote in message
> [...]
> forskudsregistrering, bl.a. udsvinget i renteindtægter og udgifter (samt
> indbetaling til pension) er med til at gøre denne process svær.

Har lige et tillægsspørgsmål jeg prøver at fyre af her, fortjener måske en
ny tråd, men lad os se:

Jeg har netop fået mig et extrajob jeg kører via mit B-kort.

Bør jeg gå på kommunen og få ændret min forskudsopgørelse, da jeg har bedt
arbejdsgiver trække 50% i skat, hvor mit b-kort ligger på normalt 40% ?

Jeg håber på at stigningen i træk, kan udligne andre diffrencer, men det kan
være jeg med min kugleramme-analogi ligger under nivauet for normal
skattetænkning ?`

Mvh.

Kim

Fra : D.Hansen

Dato : 04-05-05 17:26

Det kan være svært at sige om du skal lave det om, da jeg ikke kender dine
indkomstforhold, men hvis du har sat skattesatsen 10% højere end
forskudsregistreringen som du siger, og du dermed betaler 50% af hele den
ekstra indkomst, så behøver du ikke at gå på kommunen. Du vil med stor
sandsynlighed få penge tilbage i skat for dette indkomstår, da du betaler
mere i skat end du behøver af det ekstra job

D.Hansen

Fra : Henrik k

Dato : 02-05-05 18:34

> [...]
> Hvordan kan det så være, at jeg næsten hvert eneste år har fået 1500-2000
> tilbage - men i år har fået en restskat på 230,- ?

I 2004 har der ikke været ret mange heligdage i forbindelse med julen. Det
kan være at du har arbejdet nogle flere dage i 2004, hvor du normalt ville
have fået søn- og heligdags betaling!

mvh
henrik

Fra : ellisa

Dato : 03-05-05 17:01

"Henrik k" <hkragelundFJERN@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan være at du har arbejdet nogle flere dage i 2004, hvor du normalt ville

Nope. Arbejder på en skole, og der er lukket alle weekends og helligdage.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-05-05 12:34

Henrik k wrote:

> I 2004 har der ikke været ret mange heligdage i forbindelse med julen. Det
> kan være at du har arbejdet nogle flere dage i 2004, hvor du normalt ville
> have fået søn- og heligdags betaling!

Jeg tror det skyldes de mange ufoer der var i det år.

David