ApS
Fra : Peter H

Dato : 22-04-05 10:11

Jeg står overfor valget at skulle oprette et ApS eller anvende
virksomehdsordning eller til nød enkeltmandsvirksomhed
Det er alene et skattespørgsmål, idet kommumnen ønsker at bekatte min
kapitalindkomst/kursgevinster på aktier med arbejdsmarkedsbidrag osv
med den begrundelse at afkastet er så stort at det må anses for at være
næring og overskygger andre indtægter.

Jeg har igennem det sidste års tid tjent en månedsløn hjem pr måned på
aktiehandel af egne midler, og dette bliver brandbeskattet, me mindre man
har et selskab med en ordning.

Jeg kan forstå at spare op i virk.somhedsordning svarer til at udskyde
skatten og så er vi lige vidt, men

- Det man hæver fra virksomheden, skal det overføres som Aindkomst, i så
fald kan man nøjes med at overføre fx 200000 kr i et hug pr år og svarer det
til, at ens personlige indkomst sættes til det man overfører = 200000Kr?
- Hvilke skattefordele skulle der være med det ApS frem for
virksomhedsordning? Det eneske jeg kan få øje på er mulighed for at betale
udbytte til sig selv, der kun beskattes med 28% af et beløb hvor der er
betalt selsskabsskat i forvejen.
- Hvordan kan man få pengene ud af virk.somhedsordning? Er der kun løn at
vælge/udbetaling af overskud som personlig indkomst?
- Hvad er alternativet til virk.somhedsordning, idet det er ikke sikkert man
må oprette et næringsdrivende virksomhed baseret på handel med akter, idet
visse rygter siger det er forbudt at have aktier i en virksomhedsordning.
Min undtagelse består i at handel med akter er SELVE næringen og ikke en
passiv placering. Hvorvidt det kan acceptereres ved jeg ikke.

PH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-04-05 11:15

Den 22-04-05 11.11 skrev Peter H følgende:
> Jeg står overfor valget at skulle oprette et ApS eller anvende
> virksomehdsordning eller til nød enkeltmandsvirksomhed
> Det er alene et skattespørgsmål

Du kan ikke bruge virksomhedsordningen til aktiehandel, medmindre du for
eksempel er selvstændig børsmægler. Og så vidt jeg ved, ændres skatten
på aktier ikke af, om du handler via en enkeltmandsvirksomhed. Tilbage
er så aps. eller A/S, dem har jeg ikke kendskab til på det område. Under
alle omstændigheder er du nok bedst tjent med at kontakte en revisor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Peter H

Dato : 22-04-05 13:47

Det er præcis hvad jeg er, selvstændig børsmægler, men for egen formue. Jeg
fandt dette for et par timer siden:

Efter VSL § 1, stk. 2, kan aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningsloven (ABL) (bortset fra andele i foreninger omfattet
af SEL § 1, stk. 1, nr. 3 og 4), indeksobligationer, uforrentede
obligationer og præmieobligationer ikke indgå i virksomhedsordningen,
medmindre den skattepligtige driver næring med sådanne aktiver f.eks. som
vekselerer.

Dette betyder at man godt må anvende virksomhedsordning ved handel med
aktier som næring, men mon det gælder hvis det også er egne aktier?
Jeg har snakket med en revisor med de skal have 10000 kr for et bindende
ligningssvar om legaliteten ved at anvende virksomhedsordning med handel med
aktier for egen formue, og det er mange penge ikke? På den anden side
betyder 'vekseler' at man handler for andre og det er ikke tilfældet i mit
tilfælde.

Startguiden.dk har mange eksperter, men de henviser alt for tit til en
revisor og så er vi lige vidt.

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-05 14:12

Peter H wrote:

> - Hvordan kan man få pengene ud af virk.somhedsordning? Er der kun løn at
> vælge/udbetaling af overskud som personlig indkomst?

Du kan få beskattet en del af overskudet som kapitalindkomst. I 2004 var
det 5% af firmaets egenkapital, der kunne beskattes som sådan.

Det lyder som om en revisor vil være sin løn værd her.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : emil-torp@mail.dk

Dato : 28-04-05 20:45

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in message news:<4268f745$0$79454$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> det 5% af firmaets egenkapital, der kunne beskattes som sådan.
>
> Det lyder som om en revisor vil være sin løn værd her.

sikke meget snak!

i dk skal man indskyde kr. eller værdier på 125000 kr.
lån 125000 kr mandag, indsæt dem i aps et konto så de er der
tegningsdagen, og hæv dem dagen efter, til at indfri banken
tirsdag.eller køb varer eller andet.
kernen i det hele er at et selskab er en selvstændig juridisk enhed,

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-04-05 22:16

emil-torp@mail.dk wrote:

> [...]
> lån 125000 kr mandag, indsæt dem i aps et konto så de er der
> tegningsdagen, og hæv dem dagen efter, til at indfri banken

Måske en revisor alligevel ville være sin løn værd her. Han kunne
fortælle, at den ene mulighed ovenfor er almindelig praksis - mens den
anden er ulovlig.

> kernen i det hele er at et selskab er en selvstændig juridisk enhed,

- hvilket ikke havde den store betydning for spørgeren, som var
interesseret i skatteforholdene ved aktier.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter H

Dato : 29-04-05 07:52

skatteforhold ja.

Det handler om hvordan man trækker overskud ud af Aps eller
virksomhedsordning.

Lad os sige man tjener 500.000 kr. Der er ingen udgifter af betydning (PC,
ADSL, aviser ...)
Dette beløb beskattes normalt med 30%, dvs 150000 går i selskabsskat.
De 350.000 er tilbage til ikke-udbetaling men som formue.

en dag ønsker man overskuddet og de 350.000 udbetales 3 år efter. Det ryger
ind som personlig indkomst og beskattes med fx til 50-60%, Dvs 200.000kr.
Altså har man betalt skat af 500.000: 150.000 + 200.000 kr = 350.000 kr, men
det er 70% af 500.000 kr og det er højere end hvis man ikke havde en
virksomhed.

Hvis pengene udbetales samme år ser det bedre ud, nemlig at 500.000 kr i
overskud skal fratrækkes fx 300.000 kr som løn/adm.omkostning og kun 200.000
kr skal beskattes med 30% selskabsskat og dernæst 300.000 som personlig
indkomst. fx 50% = 150.000 kr, men der mangler stadig at blive udbetalt
140.000 i overskud fra virksomheden (efter selskabsskat) hvad enten det er
ApS eller virksomhedsordning og de kan vist kun komme ud udbetalt som
overskud der beskattes som personlig indkomst.

dvs de 140.000 bliver også beskattet som personlig indkomst en dag og det er
ca 40% men stadigvæk 56,000 kr. Skatter over det hele, men det kan jo være
man igen kan modregne denne udbetaling fra tidl. års overskud således at det
overførte overskud nedskrives med udbetalt løn. Der er ihvertfald noget
roll.over eller lign, jeg ikke har styr på, for det virker som om en
virksomhedsordning/ApS brandbeskattes via 2 skatter.

Indviklet, ja brug en revisor og jeg har kontakt med en, men det er jo også
sådan at for mange spørgsmål kan give extra girokort, der igen kan trækkes
fra overskuddeet osv. ja findes der er bog om skatteforholdene for nye
virksomeder?

Er der andre måder at udbetale overskud på? jo via pension, ikke?

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-04-05 12:05

Peter H wrote:

> [...]
> Altså har man betalt skat af 500.000: 150.000 + 200.000 kr = 350.000 kr, men
> det er 70% af 500.000 kr og det er højere end hvis man ikke havde en

ApS'et kan også udbetale udbytte. Det fungerer således, at selskabsskat
plus udbytteskat nogenlunde svarer til personlig skat m.v. hvis det var
udbetalt som løn.

Af udbytte betales 28% skat af de første 43.300 kr og 43% af resten (og
det er altså _efter_ der er betalt 30% selskabsskat).
Husk, når du sammenligner med personlig beskatning, at der ikke skal
betales arbejdsmarkedsbidrag af udbyttet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-05 19:34

Den 29-04-05 08.51 skrev Peter H følgende:

> [...]
> ind som personlig indkomst og beskattes med fx til 50-60%, Dvs 200.000kr.

Ja, men det du allerede har betalt i skat trækkes fra. I anden ombæring
skal der derfor kun betales 50.000 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-04-05 13:45

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja, men det du allerede har betalt i skat trækkes fra. I anden ombæring
> skal der derfor kun betales 50.000 kroner.

Det er korrekt, hvis det er en personligt ejet virksomhed i
virksomhedsskatteordningen. Der betaler man en "foreløbig
virksomhedsskat", som modregnes, når/hvis man en dag trækker pengene ud
som personlig indkomst.

Mit svar var baseret på et ApS, hvor man _ikke_ kan få den betalte skat
retur - men derimod trække et udbytte ud.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter H

Dato : 30-04-05 15:27

Så den 30% selskabsskat man betaler hvert år er altså en foreløbig skat man
kan modregne personlig indkomst ved udtræk?
Dvs man tjener 500.000 kr og udtrækker 200.000.

Derved er skatten 30% af 300.000 kr og 40% af 200.000.

Den dag man igen trækker 200.000 ud til 40% betales altså kun 10%, idet de
30% er betalt?

Er det opfattet rigtigt? I sidste ende formoder jeg at det hele bliver
personlig indkomst, men man kan fordele det efter behov, fx med 200.000 kr
årligt, således at man betaler de laveste skattesatser.

Har I kendskab til en bog el lign, der fortæller om muligheder/skatteregler
for virksomhedsordning.
Pointen er jo at jeg kommer til at handle aktier gennem en
virksomhedsordning (hvis skattemyndighederne godkender et 'bindende
ligningssvar'), idet min største indkomst kommer herfra og derved skal det
anerkendes som næring. Gad vide om jeg bliver den første i DK der vil have
aktiehandel og afkast under næring og virksomhedsordning.

Derfor en en pjece el. lign 'Introduktion til virksomhedsordning' på sin
plads lige nu og så kan det trækkes fra.

PH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-05 16:21

Den 30-04-05 16.27 skrev Peter H følgende:

> Dvs man tjener 500.000 kr og udtrækker 200.000.
> Derved er skatten 30% af 300.000 kr og 40% af 200.000.
> Den dag man igen trækker 200.000 ud til 40% betales altså kun 10%, idet de
> 30% er betalt?

Hvis vi ser bort fra, at skatteprocenterne ikke er korrekte, så ja. Men
bemærk, at det er først, når du hæver mere, end der er overskud i et år,
at den allerede indbetalte skat modregnes, og selvfølgelig kun i den
beløb som ligger over overskuddet.

Eksempel:
Laver du ovenstående nummer i to år, har du et opsparet overskud på
600.000 kroner. Det tredje år er overskuddet kun på 50.000, men du hæver
stadig 200.000 fra firmaet. Du kan så modregne den allerede betalte skat
på de 150.000 der hæves fra det opsparede overskud.

> Gad vide om jeg bliver den første i DK der vil have
> aktiehandel og afkast under næring og virksomhedsordning.

Jeg tvivler. Jeg tror nemlig ikke, du får lov.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Peter H

Dato : 30-04-05 16:59

> [...]
> stadig 200.000 fra firmaet. Du kan så modregne den allerede betalte skat
> på de 150.000 der hæves fra det opsparede overskud.

Jeg tror din forklaring er forståelig.

> Jeg tvivler. Jeg tror nemlig ikke, du får lov.

Det håber jeg, alternativet er enkeltmandsvirksomhed. Det er
skattemyndighederne der har efterlyst et initiativ og jeg opfatter et ApS
eller en virksomhedsordning som et initiativ, og Deloitte har jeg hyret til
at gennemføre godkendelsen, men det er jo ikke det samme som et ja, at de
mener det er sandsyndligt.
Et andet alternativ er ApS, men det er tungere administrativt, men så er der
også P/S og I/S men det er sikkert samme type administration, for man kan
vel ikke nægte et ApS at handle med aktier, men det kan man derimod i en
virksomhedsordning, Men man må gerne handle med aktier i en
virksomhedsordning hvis det er næring.

[...]

Jeg skal bare have godkendt at denne næring er for egne midler og ikke
andres, idet jeg tolker vekseler som 'handel for andre'.

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-05-05 21:25

Lige for at slå det helt fast:

I et personligt firma under virksomhedsskatteloven, betaler du "a conto"
virksomhedsskat, som senere kan modregnes i din personlige skat, hvis
pengene trækkes ud. Du ender altså med at få beskattet overskuddet som
personlig indkomst.

I et ApS betaler du "rigtig" virksomhedsskat, men kan trække de
beskattede penge ud som udbytte til p.t. 28% skat af de første 43.300 kr
og 43% af resten.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter H

Dato : 06-05-05 09:03

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> penge ud som udbytte til p.t. 28% skat af de første 43.300 kr og 43% af

Se det var jeg ikke klar over. Man bliver da også klogere hver dag. Hvis nu
jeg vil være meget klogere har du så en anbefaling på bog omkring
skatteregler for virksomhedsordning. For jeg ved jo ikke hvilken viden jeg
mangler, (det kan jeg lo læse af dit overraskende svar) men hvordan finder
man ud af dette, jo via en bog, piece eller hjemmeside med tips og fif.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-05-05 19:01

Peter H wrote:

> [...]
> man ud af dette, jo via en bog, piece eller hjemmeside med tips og fif.

Jeg har desværre ikke noget foreslag. www.toldskat.dk er god, hvis man
ved, hvad man leder efter, men knap så god som "lærebog". Der kunne dog
være nogle vejledninger, der kunne bruges.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/