Trådalger i nystartet akvarium
Fra : Kenni Thomsen

Dato : 22-04-05 08:33

Hej.

Jeg har lige "startet" mit akvarium for 8 dage siden og nu er der kommet
nogle grønne alger (trådalger tror jeg) på et par af planternes blade. Det
er et 250 liters og der er kommet 8 planter, et par rødder og sten i. Jeg
har gødning i det nederste bundlag (3 gange bundlag i alt) og ingen fisk
endnu. Lyset (T5 grolux 39W og T5 daylight 39W) er tændt fra 11 til 23 og
jeg har skiftet en lille smule vand et par gange.
Er det noget jeg skal gøre noget ved?
Skal lyset reduceres og hvor meget?
Skal jeg bare pille/trække/gnubbe algerne af bladene?

Mvh
Kenni

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 22-04-05 10:20

"Kenni Thomsen" <kpt1@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det noget jeg skal gøre noget ved?
> Skal lyset reduceres og hvor meget?
> Skal jeg bare pille/trække/gnubbe algerne af bladene?

Her i gruppen er der en udpræget frygt for alt der hedder GroLux - specielt
når det handler om lysstofrør!

Smid det rør ud, og køb et nyt daylight. Endivedere syntes jeg 12 timers lys
er lige i overkanten - prøv at sætte det ned til 8 timer - f.eks. 15-23. Du
er vel alligevel ikke hjemme før kl. 16

/Ole

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 22-04-05 11:35

"Ole Rasmussen" <ole@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
Jeg

> Her i gruppen er der en udpræget frygt for alt der hedder GroLux -

Ja, det havde jeg godt læst, men det forholder sig sådan, at forhandleren i
Avifauna, forsikrede mig om at det var et rigtig godt rør og at der ikke var
noget om, at der var problemer med algevækst ved et grolux. Mere end 90% af
hans salg var grolux, tilføjede han yderligere. Jeg fortalte ham om mine
bekymringer ved grolux, men det var der ingen grund til svarede han. Er jeg
så blevet taget ved næsen? Hvilken skade gør grolux?

> [...]
lys
> er lige i overkanten - prøv at sætte det ned til 8 timer - f.eks. 15-23.

Uret er nu indstillet til 15 - 23. Så håber jeg det hjælper på algerne, jeg
havde faktisk også observeret at pumpen leverede voldsomt mange bobler efter
at lyset var tændt i 8 - 10 timer. Boblerne er der aldrig om morgenen, så
det kan jo være iltningen af vandet har nået max. efter de timer.
Faktisk så er jeg mange gange hjemme før 16, jeg er studerende ;) og
tilbringer en del tid her hjemme. Men akvariet er nu også pænt at se på selv
om lyset ikke er tændt, det er jo mest om aftenen at lyset gør sin gavn.

Mvh
Kenni

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-05 12:55

Kenni Thomsen wrote:
> [...]
> forhandleren i Avifauna, forsikrede mig om at det var et rigtig godt
> rør og at der ikke var noget om, at der var problemer med algevækst

Han vil sikkert sælge hvad som helst, der giver overskud - han lever jo af
det

Jeg havde mange trådalger for en del år siden, hvor jeg havde fået fat på et
par Grolux fordi min lokale forhandler var glad for dem - men efter skift
til Triton slap jeg af med trådalgerne.

> Hvilken skade gør grolux?

De er primært lavet til drivhuse og har svært ved at trænge ret langt gennem
vandet.

> [...]
> tilbringer en del tid her hjemme. Men akvariet er nu også pænt at se
> på selv om lyset ikke er tændt, det er jo mest om aftenen at lyset

Planterne har brug for lys til at gro - og der er tidspunktet ligegyldigt -
de skal bare have en tast dagsrytme.

Derudover har du brug for lys for at se fiskene - så der være lys, når du er
hjemme.

Fiskene selv er vist ret ligeglade

Mit kører 11 timer i døgnet - 13-24 og det fungerer OK her - men det er der
vist ingen klare regler for, hvad der fungerer - så prøv dig frem.
..
Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Tommi Jensen

Dato : 22-04-05 17:16

Jan Vestergaard wrote:

> Han vil sikkert sælge hvad som helst, der giver overskud - han lever jo af
> det
Der findes faktisk også forhandlere som mener at det er et godt rør, og
en del akvarister.

> [...]
> til Triton slap jeg af med trådalgerne.

> De er primært lavet til drivhuse og har svært ved at trænge ret langt gennem
Gro-lux's snævrt lysspektre, der ligger i bølgelængder der ellers altid
argumenteres
for at de kan trænge længere ned end hovedelen af `normale',
bredspektrede rør.

At det så næppe har meget at sige i 50cm vand, er så nok en anden sag -
ligemeget hvordan den vendes og drejes, til fordel eller ulempe ved
gro-lux, mener jeg at det er bogus.

Det er ret normalt at have trådalger i nystartede akvarier - også uden
gro-lux rør.

Slutteligt vil jeg nævne at jeg ikke selv bruger, eller har tænkt mig at
bruge gro-lux, simpelthen fordi de giver et dårligt lys at kigge på da
spektret ikke ligget godt til øjet. Planterne er, om end ikke ligeglade,
så næsten - da de kan `optage' mange spektrer.
Derfor synes jeg personligt at det ville være spild af mine penge.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 22-04-05 18:10

> Mit kører 11 timer i døgnet - 13-24 og det fungerer OK her - men det er
> der vist ingen klare regler for, hvad der fungerer - så prøv dig frem.

Der var på et tidspunkt en artikel fremme der underbyggede at planters
næringsoptagelse stopper efter et vist antal timer under lys, men at alger
kan optage næring hele tiden. På baggrund af den artikel satte jeg dengang
min belysningstid ned fra 12 til 8 timer, og havde en markant bedring ifht.
alger i akvariet. Kan desværre ikke huske hvor artiklen lå, men mener den
blev diskuteret herinde også....

/Ole

Fra : Per W.

Dato : 22-04-05 17:59

"Kenni Thomsen" <kpt1@post.cybercity.dk> skrev i melding

> [...]
> jeg
> så blevet taget ved næsen? Hvilken skade gør grolux?

Du har blitt lurt, men trøst deg med at du ikke er den første som blir lurt
av de som jobber i slike butikker. Jeg vil råde deg til å bruke vanlig
lysrør, og bruke det i 3-4 timer om dagen i 1 uke, hvis noen sier at dette
er for lite så kan du jo tenke på at det kan være dårlig vær i noen uker
sammenhengende der hvor plantene kommer fra, se om det hjelper. Pass også på
at det ikke komme sollys inn. Hvor mye gjødning har du brukt?

/Per W.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-05 18:28

Per W. wrote:
> [...]
> dårlig vær i noen uker sammenhengende der hvor plantene kommer fra,
> se om det hjelper. Pass også på at det ikke komme sollys inn.

Det lyder som en god ide - jeg har også set det råd at slukke lyset helt i
nogle dag - og dermed også skærme for sollys m.m.

Planter skulle godt kunne klare nogle dage i mørke, men algerne kan ikke
klare det og forsvinder.

Jeg har dog ikke selv prøvet det.

> Hvor mye gjødning har du brukt?

Ja det kan også være et problem - hvis akvariet er helt nyanlagt, så er
planterne ikke kommet i groning endnu - og har derfor ikke brug for gødning
endnu.

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 22-04-05 19:28

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenhengende der hvor plantene kommer fra, se om det hjelper. Pass også

> at det ikke komme sollys inn. Hvor mye gjødning har du brukt?
Efter brugsanvisningen skulle jeg ikke have brugt ret meget. Bøtten skulle
række til et akvarie på ca. 100 l, mit er 250 l så det kan næsten ikke være
for meget. Det skulle være en gødning der virker i lang tid, vist 3 år, så
jeg skulle bare blande det i det nederste bundlag af gruset. Jeg lagde så to
gange så meget bundlag ovenpå. Jeg mener det var Florapol fra JBL. Jeg
forsøger mig nu frem med de 8 timers lys eller mindre. Virker det ikke så må
jeg forsøge med at skærme akvariet helt af for lys. (Akvariet får lidt,
måske for meget, lys udefra)
Men i mellemtiden kan jeg så have en fordel ud af at trække/gnubbe algerne
af planterne? Der er faktisk ikke vildt mange alger endnu, de er bare kommet
meget hurtigt og har vokset voldsomt siden jeg opdagede dem. Så hvis jeg
bare kunne trække dem af bladene ville jeg måske kunne mindske deres
vækstrate!?

Ellers mange tak for alle svarene.

Mvh
Kenni

Fra : Per W.

Dato : 22-04-05 20:03

> [...]
> gange så meget bundlag ovenpå. Jeg mener det var Florapol fra JBL. Jeg
> forsøger mig nu frem med de 8 timers lys eller mindre.

<<klipp>>
Fjern i hvertfall grolux lyset og ikke mer enn 3-4 timer. Dekk det deretter
helt til med ett teppe slik at det ikke kommer sollys inn.

/Per W.

Fra : Oso

Dato : 02-05-05 05:56

Kenni Thomsen skrev:
> [...]
> Er det noget jeg skal gøre noget ved?
> Skal lyset reduceres og hvor meget?
> Skal jeg bare pille/trække/gnubbe algerne af bladene?

Når nu det er et ny startet så vil jeg gætte på at det ikke er trådalger
men til gengæld kiselalger du har fået, hvilket er meget normalt når det
er nyt, de vil typisk forsvinde efter en 2-3 uger...

Da vi startede vores op kom algerne også, men vi havde et par
gibbiceps-maller gående i et akvarie ved siden og de blev så flyttet til
deres nye hjem, hvor de levede godt af algerne de første 2-3 uger hvor
de ikke blev fodret og vi slap af med algerne...

Det burde ikke være nødvendigt at gøre noget, for de skulle gerne
forsvinde af sig selv igen, hvis det er kiselalger, ellers er der jo
altid en mulighed og plutte nogle maller i akvariet...

Oso