Taxi, moms?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-04-05 19:07

Er taxi kørsel en momsfritaget ydelse?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
http://www.petersensweb.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-04-05 19:10

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4267ebdc$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er taxi kørsel en momsfritaget ydelse?

Og persontransport generelt, Ja.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-04-05 19:19

In news:d48qcq$edb$1@gnd.k-net.dk,
Jonas Kofod <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>> Er taxi kørsel en momsfritaget ydelse?
>
> Og persontransport generelt, Ja.

Se det havde jeg også en filosofi om, men stødte over dette link

http://www.conferencecity.dk/composite-1251.htm
citat fra webbet: "Taxiprisen er inklusiv moms og betjening"

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-04-05 19:24

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4267ee7b$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Se det havde jeg også en filosofi om, men stødte over dette link
>
> http://www.conferencecity.dk/composite-1251.htm
> citat fra webbet: "Taxiprisen er inklusiv moms og betjening"

Det kan jeg se - men taxikørsel er nu stadig momsfritaget - så jeg undrer
mig osse.

Fra : Leonard

Dato : 21-04-05 20:29

>Det kan jeg se - men taxikørsel er nu stadig momsfritaget - så jeg undrer
>mig osse.

Hyrevognsfolk har for de flestes vedkommende ikke gået på
handelsskolen, så dette er bare en fejlskrivning, som mange andre ikke
momsregistrerede også begår.
Og teksten er jo nok leveret af taxaselskabet og er jo nok skrevet
således for at udenlandske kunder kan forstå den.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Holst

Dato : 21-04-05 21:31

Jonas Kofod wrote:

> Det kan jeg se - men taxikørsel er nu stadig momsfritaget - så jeg undrer
> mig osse.

De ti kroner eller så, man betaler ekstra for at få sin cykel hængt bag
på taxien, er jo ikke persontranport, hvorfor de vil er pålagt moms.

Ikke af det rigtig fremgår af det nævnte link.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-04-05 21:36

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> De ti kroner eller så, man betaler ekstra for at få sin cykel hængt bag
> på taxien, er jo ikke persontranport, hvorfor de vil er pålagt moms.
>
> Ikke af det rigtig fremgår af det nævnte link.

Nej jeg tænkte osse at det muligvis var for at dække sig ind under alle
tænkelige prissituationer - heriblandt osse når taxi bruges til
pakketransport (ikke at jeg et sekund tror på at de slår momsen til når de
skal )

Fra : Holst

Dato : 21-04-05 21:57

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> tænkelige prissituationer - heriblandt osse når taxi bruges til
> pakketransport (ikke at jeg et sekund tror på at de slår momsen til når de

Sådan noget ville deres system jo nok klare selv. Trykker de på
cykeltillæg knappen, så lægges der automatisk 10 kr. til, hvoraf de 2
kr. er moms.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-04-05 22:23

> Sådan noget ville deres system jo nok klare selv. Trykker de på
> cykeltillæg knappen, så lægges der automatisk 10 kr. til, hvoraf de 2
> kr. er moms.

Jo jeg må se efter næste gang jeg kører i taxi i Århus.

Fra : Leonard

Dato : 22-04-05 07:21

Holst <newsapr05@shelter.dk> wrote:

>De ti kroner eller så, man betaler ekstra for at få sin cykel hængt bag
>på taxien, er jo ikke persontranport, hvorfor de vil er pålagt moms.

Nej, da den enkelte taxa ejes af en enkelt vognmand er det meget
usandsynligt at der er en omsætning på 50.000 kr i cykler, pakker osv.
hvor man skulle tro der var moms på. Da omsætningen er for lille er
der ikke noget krav om momsregistrering og dermed må der heller ikke
opkræves moms.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-04-05 07:45

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
> hvor man skulle tro der var moms på. Da omsætningen er for lille er
> der ikke noget krav om momsregistrering og dermed må der heller ikke

Kravet om moms-registrering går på hele omsætningen - ikke kun den
momspligtige del. Det er i alle fald min opfattelse / fornemmelse.

hilsen
Uffe

Fra : Leonard

Dato : 22-04-05 18:19

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Kravet om moms-registrering går på hele omsætningen - ikke kun den
>momspligtige del. Det er i alle fald min opfattelse / fornemmelse.

Det er tilsyneladende ikke vognmændenes opfattelse og da det er et
erhverv der er meget i søgelyset med en streng kontrol af kørslen og
mange vognmænd, der hvert år bliver kaldt til torskegilde, så er det
tilsyneladende også Told & Skats opfattelse, ellers ville de jo nok
være blevet tvunget til momsregistrering.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-04-05 21:03

> Og persontransport generelt, Ja.

Og det blev vi så enige om

Men hvad nu, hvis jeg som privat eller erhvervsmæssigt hyrer en taxi,
til at transportere en pakke, eller et brev?

Skal taxichaufføren / vognmanden i de tilfælde opkræve moms?

Fra : Leonard

Dato : 21-04-05 21:12

wrote:

>Men hvad nu, hvis jeg som privat eller erhvervsmæssigt hyrer en taxi,
>til at transportere en pakke, eller et brev?
>
>Skal taxichaufføren / vognmanden i de tilfælde opkræve moms?

Næh, for vognmanden er typisk ikke momsregistreret og så må han jo
ikke opkræve moms. Og da han sandsynligvis ikke kører med pakker for
50.000 om året har han heller nogen grund til at blive
momsregistreret.