Billig polyester ?
Fra : Claus Andersen

Dato : 21-04-05 12:08

Hej, jeg fulgte den sidste tråd om reparetion og genopbygning af
glasfiber meget nøje da jeg selv står overfor at skulle reparere en
snart 40år gammel sejl-jolle.

Mit spg. er så hvor jeg kan få fat i noget polyester spartelmasse til
priser der ligner dem i Biltema.dk ?

Priserne i bådbutikker vil jeg simpelthen ikke betale og jeg bor i odense
så kan jeg ikke finde noget her omkring?

Mvh Claus A.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 12:26

"Claus Andersen" <ingenmailstak@nomail.com> skrev

> Mit spg. er så hvor jeg kan få fat i noget polyester spartelmasse til
> priser der ligner dem i Biltema.dk ?

Du laver det selv!

Billigere bliver det ikke.

Polyester burde du kunne købe til ca. 30,- 40,- pr kg hos de fleste
bådebyggere. Husk evt. selv emballage, så bliver det nok noget billigere.
Skal du ikke opbevare det længe, så er benzindunke, reservedunke eller
acetone/sprit flasker ok. De er dog ikke velegnede til langtidsopbevaring,
fordi de ikke er helt diffusionstætte, hvilket vil betyde, at styrenen vil
fordampe på sigt. Det er derfor, polyester sælges i metalemballage. Men du
kan sagtens gemme det i et par måneder, og ellers kan man tilsætte en smule
styren. Normalt siger man, at polyester ikke bør opbevares længere end seks
måneder, men jeg har uden problemer brugt polyester, som var meget ældre.

Til groft og billigt spartelmasse kan du bruge microballoner. De er hule,
deraf navnet, og det giver en god, fyldig og billig spartelmasse, som er
let at slibe. Skal det være finere, så skal du bruge det, bådebyggere kalder
for "sne" eller TIC middel. Jeg kan aldrig huske det rigtige navn, men det
kan fås hos alle bådebyggere. Det er ultra fint, og særdeles godt til at
lave finspartelmasse.

Skal det være rigtigt groft, så tager du noget glasfibermåtte og klipper i
bittesmå stykker. Når jeg laver polyesterspartel, så tilsætter jeg normalt
en lille smule mere hærder, og de fleste polyestermasser bruger også mere
hærder, ofte omkring 3-4 % mod de sædvanlige 1-2%. Men det afhænger lidt af
polyestertypen og navnlig hærderen.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 12:39

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Du laver det selv!

Husk, hvis du skal lave meget, så er det en fordel at maskinblande det. Gå
på nærmeste loppemarked og køb nogle billige piskeris, som du så kan sætte
på din akkuboremaskine. Det skal nemlig blandes ret godt, så hærderen kommer
rundt i hele massen. Jeg bruger altid selv maskinen, både til epoxy og
polyester. Det kan lyde som om jeg er doven, men det er pga af gigt i
håndledet.

Lige så snart, man tilsætter fortykkelsesmidler, så er det overordentligt
vigtigt, at man får blandet det grundigt, fordi man skal huske på, at
hærderen jo er endog meget begrænset i forhold til massen, navnlig hvis det
er en tyk og fyldig masse.

Claus

Fra : Claus Andersen

Dato : 21-04-05 12:59

On Thu, 21 Apr 2005 13:39:21 +0200, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> vigtigt, at man får blandet det grundigt, fordi man skal huske på, at
> hærderen jo er endog meget begrænset i forhold til massen, navnlig hvis det

Puh, jeg har aldrig arbejdet med polyester før, så jeg skal lige ha
uddybet et par ting :)

I hvilken form får man det hos en bådebygger? er det i fyldende form
(kunne lyde sådan)? og ligeledes "fyld" - microballoner eller TIC, det
fåes vel samme sted?

Nu er det godt nok billigt at lave det selv kan jeg høre, men findes der
ikke et par steder i Odense hvor jeg kan købe en færdig masse hvor jeg
bare skal blande hærderen i ?

takker for svar :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 13:14

> [...]

> I hvilken form får man det hos en bådebygger? er det i fyldende form
> (kunne lyde sådan)? og ligeledes "fyld" - microballoner eller TIC, det

Det er i flydende form, nærmest som en slags tyk olie eller sirup. Det er
ganske nemt at have med at gøre. Fortykningsmidler burde du kunne købe samme
sted. Husk også noget tæt emballage til det. Navnlig sneen fylder enormt, og
det sviner gevaldigt, fordi det er helt ekstremt fint. Et lille pust
og...........

Så emballage med tætlukkende låg. Gå evt ind på en grillbar eller restaurant
og få en mayonaise eller remouladespand. Det plejer jeg at bruge.
Microballoner er meget tungere og derfor nemmere at emballere. De kommer i
reglen også i 1 kg poser, men bådebyggere køber naturligvis i store
portioner.

> Nu er det godt nok billigt at lave det selv kan jeg høre, men findes der
> ikke et par steder i Odense hvor jeg kan købe en færdig masse hvor jeg
> bare skal blande hærderen i ?

Aner det ikke, jeg bor i københavn

Men der er jo altid Harald Nyborg...

Men det er jo dødnemt at lave selv, det tager kun et par minutter, og det du
køber færdigt er ikke spor bedre...

Claus

Fra : Martin [5220]

Dato : 21-04-05 14:12

"Claus Andersen" <ingenmailstak@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> ikke et par steder i Odense hvor jeg kan købe en færdig masse hvor

Det billigste og helt sikkert det bedste du kan gøre, er at ringe til
Claus ved Dan-Fiber.
Han er utrolig venlig og altid klar med råd og vejledning.
Jeg ved han laver glasfiberpakker alt efter hvad du skal bruge, jeg
har endda lånt værktøj af ham til støbning.

Han har også de fortykkelsesmidler til polyester som Claus snakker om.

Dan-Fiber
Langgade 71, Ringe
5750 Ringe

Men ellers som nævnt så er det udemærket det man kan købe i Harald
Nyborg og koster ca. 100,- kg. Og så skal du kun tilsætte hærderen.

I og med du ikke har nogen erfaring med at støbe i glasfiber, vil jeg
ikke råde dig til at bruge mere end 1-2 % hærder, da du derved vil få en ret
hurtig hærdning og derfor ikke ret lang til tid at støbe i.

Jeg mener endda at det du evt. køber ved Dan-Fiber er i forholdet
1,5:100, dvs. 1,5 % hærder.

Og som tidligere nævnt i andre tråde, husk at få AL luft ud, brug en
rulle, gerne en rillet metalrulle, det er langt nemmest.

Held og lykke

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Martin [5220]

Dato : 21-04-05 16:56

> I og med du ikke har nogen erfaring med at støbe i glasfiber, vil jeg ikke
> råde dig til at bruge mere end 1-2 % hærder, da du derved vil få en ret
> hurtig hærdning og derfor ikke ret lang til tid at støbe i.

jeg mener selvfølgelig at den hurtige hærdning vil være tilfældet hvis du
bruger mere end de 1-2% hærder

Fra : Alan Olsen

Dato : 21-04-05 16:40

Hej Claus

Der findes et glasfiber firma i Svendborg der hedder SIPLAST. Firmaet sælger
til private til nogle rimeligepriser. Du skal dog selv medbringe plastspand
til polyesteren og et syltetøjsglas til hærderen.

Mvh Alan

Fra : MAXI-87

Dato : 21-04-05 18:34

Hej Claus
Da du ikke opgiver en mailadresse, kan du lige skrive til
baad4you@ofir.dk
da jeg lige har et spørgsmål til dig.
Hilsen
Maxi87

Hans Olsen

Fra : Claus Andersen

Dato : 22-04-05 16:38

On Thu, 21 Apr 2005 13:07:44 +0200, Claus Andersen wrote:

> [...]
>
> Priserne i bådbutikker vil jeg simpelthen ikke betale og jeg bor i odense
> så kan jeg ikke finde noget her omkring?

Jeg har ingen bil da jeg er studerende så jeg kan desværre ikke komme
forbi en bådebygger foreløbig, men heldigvis har jeg fundet et sted i
cykelafstand af hvor jeg bor, nemlig THansen.dk:

http://www.thansen.dk/products.asp?c=452249543&n=778428267#xy

Der kan man både få ren polyester spartelmasse og noget hvor der er
glasfiberstrimler i, om jeg så sparer noget som helst ved jeg ikke, men
det er desværre det nemmeste for mig, men jeg takker for hjælpen
selvfølgelig :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-04-05 17:07

> [...]

> glasfiberstrimler i, om jeg så sparer noget som helst ved jeg ikke, men
> det er desværre det nemmeste for mig, men jeg takker for hjælpen

Det er ganske udmærket spartelmasse, så det kan du roligt bruge, hvis det er
over vandlinjen. Det er heller ikke dyrt.

Men husk at lukke den med Lightprimer, polyester er ikke vandtæt, og navnlig
ikke den billige spartelmasse, så det er vigtigt, at du får lukket det med
nogle lag Lightprimer eller en anden passende to-komponent primer.

Er det under vandlinjen, så ville jeg dog ikke bruge dette. Dels er
polyesterspartel ikke beregnet til under vandlinjen, og del kan man frygte,
at disse billige spartelmasser, som er beregnet til at lave buler i biler
ikke indeholder det allerbedst fyldstof til brug i våde omgivelser.
Polyesteren er akkurat den samme, men der kan være stor forskel på det
fyldstof, de kommer i.

Claus

Fra : Claus Andersen

Dato : 22-04-05 19:15

> [...]
> ikke indeholder det allerbedst fyldstof til brug i våde omgivelser.
> Polyesteren er akkurat den samme, men der kan være stor forskel på det

Båden er en sejljolle som står på land mellem sejlturene så
vandindtrængning burde ikke være et problem selv om det er i bunden af
båden. Jeg har noget Hempel epoxyfiller, men jeg har ikke nok af det til
reparationen og det er pænt dyrt synes jeg, derfor polyester. Så vidt
jeg har forstået er glasfiber-spartelmassens fyld lavet af
glasfiberstrimler så det må da være ok?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-04-05 12:52

> [...]

> reparationen og det er pænt dyrt synes jeg, derfor polyester. Så vidt
> jeg har forstået er glasfiber-spartelmassens fyld lavet af

ja, *glasfiber* spartelmasse er lavet af glasfibertråde. Men du kan ikke
sætte lighedstegn mellem polyesterspartel og så glasfiberspartel. Det er to
forskellige ting. Polyesterspartel er blot en spartelmasse, der er baseret
på polyester, fyldstoffet kan så være mange forskellige ting. Det kunne
f.eks. glasfiber, men også aluminium, microballoner samt et hav af andre
kunststoffer. Plastisk træ er f.eks. blot polyester med træstøv. Fyldstoffet
afhænger at anvendelsen.

Glasfiberspartel er ikke særligt godt under vandlinje. Dels er det til at
fylde større huller med, og dels er det svært at slibe pænt. Når det er
under vandlinjen, så er det vigtigt, at du får lukket dine spartlinger med
en vandbarriere. Det ville være synd at lade dem så åbne, fordi det holder
ikke i længden. Det er jo derfor, man bruger både topcoat, gelcoat og andre
midler overn på en glasfiberbåd.

Du kan evt starte med din polyester spartel og når det er hærdet efter et
par dage, så slutter du af med din epoxy spartel. Det er langt at
foretrække, da den er langt bedre mod vandindtrængning. Men du skal bare
huske, at du kan lægge epoxy oven på polyester, men du kan *IKKE* lægge
polyester oven på epoxy.

Claus