Krampe
Fra : Izeqb

Dato : 26-05-01 19:26

Hej alle...
Jeg vågner tit op om natten med krampe i lægmusklen.
Hvordan kan det være?

Det sker tit hvis jeg har stået op meget om dagen eller gået langt.

Er der ikke nogen der vil sprede lidt info om hvad det er der forudsager
krampe, og hvad man kan gøre for at forhindre det.

// Hjalte, 20 år.

Fra : jso

Dato : 26-05-01 20:35

"Izeqb" <izeqb@secret.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle...
> Jeg vågner tit op om natten med krampe i lægmusklen.
> Hvordan kan det være?
>
> Det sker tit hvis jeg har stået op meget om dagen eller gået langt

Du giver selv svaret her, musklerne er overanstrengt og senere mår de er i
hvile kommer der tit krampe. Jeg har det tit i perioder og det stammer
formentlig fra min ryg , da jeg har slidgigt i ryggern 3 steder, når det
bliver for slemt går jeg til Kiopraktor, hvilket hjælper mig meget. Jeg
tager det også med gigtpiller (muskelafslappende)

Kulde er en medvirkende faktor, hvis der er kølig i soveværelset og bene
ligger uden for dynen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-05-01 20:47

"Izeqb" <izeqb@secret.dk> wrote in message
> Hej alle...
> Jeg vågner tit op om natten med krampe i lægmusklen.
> Hvordan kan det være?

overanstrengte muskler....

> Det sker tit hvis jeg har stået op meget om dagen eller gået langt.

som sagt overnfor

> Er der ikke nogen der vil sprede lidt info om hvad det er der
forudsager
> krampe, og hvad man kan gøre for at forhindre det.

du kan selv gøre op til flere ting..... det primære jeg vil foreslå er
at strække lægmusklen igennem et par gange eller tre i løbet af
dagen.... ordentligt igennem....
at sørge for at drikke vædske nok i løbet af dagen... jeg oplever også
tit at jeg får kramper hvis jeg ikke får nok at drikke.... ( jeg har
også et stående og gående job)

jeg læste en dag et "husråd" om kramper i benene.... at man lige inden
man går i seng, skulle stille sig op ad væggen ( med næsen ind imod
væggen) _på tæerne_.... og blive stående indtil benene nærmest
rystede... og så gå i seng... denne øvelse skulle afspende musklerne nok
til at man ikke skulle krampe sammen om natten...
personligt har jeg nu bedst erfaringer med at strække dem grundigt
igennem op ad et fodpanel i løbet af dagen og inden sengetid.... samt
hvis jeg vågner med kramper alligevel så lige stå ud af sengen og stræk
igennem.....
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Izeqb

Dato : 26-05-01 23:36

> [...]
> igennem op ad et fodpanel i løbet af dagen og inden sengetid.... samt
> hvis jeg vågner med kramper alligevel så lige stå ud af sengen og stræk

mange tak sabina og "jso" for svarene.
Jeg vil prøve det du skriver med at stille sig op mod væggen på tæerne,
håber det hjælper.

Hvad er det helt fysisk der sker, når man går i krampe?

// Hjalte

Fra : Mari

Dato : 27-05-01 15:24

"Izeqb" <izeqb@secret.dk> skrev i en meddelelse news:9eoscv$2qqk$1@news.cybercity.dk...
> Hej alle...
> Jeg vågner tit op om natten med krampe i lægmusklen.
> Hvordan kan det være?

Det kan der være mange forklaringer på. En af dem kunne være at
du sidder meget - og derved ikke får bevæget dine fødder, så
venepumpen er inaktiv for længe ad gangen. Fodgymnastik er
eminent mod lægkramper. Anbefales til gravide, der jo får
tryk på nederste del af bughulen og derved også på væsketilbageløbet
fra benene.

Det kunne være du skulle se på, om du bruger fodtøj der er
opbygget og egnet til dine fødder/krop.

Mvh
Mari
Stem på Hanne Lundby her: http://www.indkoebsprisen.dk/

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 28-05-01 06:28

hej Hjalte.
> [...]
>
> Er der ikke nogen der vil sprede lidt info om hvad det er der forudsager
> krampe, og hvad man kan gøre for at forhindre det.

En årsag KAN være at du mangler Folin syre - er det tilfældet så hjælper
alle de andre gode råd ikke en dyt. Så skal du ha fat i nogle vitaminpiller
med dette i ( kaldes også B9)

Jeg ved også at mange har fået lindring ved i perioder at indtage
homøopatisk Magnesium phosfat ( fåes hos matas).

Men derfor skal du alligevel strække ud og sørge for ordentlig fodtøj.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)