Vis kun nye poster ??? hvordan
Fra : Michael

Dato : 19-04-05 15:12

Hej NG

Jeg har en MySql database med et dato felt i.
Datofeltet indeholder den dato posten er oprettet.

Jeg har så en helt simpel query der ser sådan ud:

$sql = "SELECT * FROM Titler WHERE 1 $opt1 $opt2 $opt3 $opt4 ORDER BY
`Titel`";
$result = mysql_query($sql);
{
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {

Nu vil jeg så gerne have den til kun at vise poster der er oprettet i dag.
Og muligheden for at vise poster der er oprettet inden for en uge osv..

Jeg går ud fra at jeg bare skal bruge en Form, men hvad value skal der stå i
denne form, og hvordan putter jeg det ind i $sql'en

Michael

Fra : Nicky Precht

Dato : 19-04-05 18:44

> [...]
>
> Jeg går ud fra at jeg bare skal bruge en Form, men hvad value skal der stå i
> denne form, og hvordan putter jeg det ind i $sql'en

Hvis du bruger $_GET (eller $_POST) til at sende en dato, som du
konverterer til formatet i databasen, ved hjælp af PHP's indbyggede dato
funktioner, burde du kunne lave noget som det her:

function make_date($num_days){
   print "check number, convert it and return the date"
   return $date;
}

$sql = "
SELECT *
FROM Titler
WHERE Dato >= `". convert_date($_GET['num_limit']) ."`
$opt1 $opt2 $opt3 $opt4
ORDER BY `Titel`
";

Evt. kan du også bruge LIMIT for at begrænse sidens størrelse og ASC
eller DESC for at definere sorteringens retning...

... Eller sådan noget?

/Nicky

Fra : Michael

Dato : 20-04-05 08:56

"Nicky Precht" <nicky@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bruger $_GET (eller $_POST) til at sende en dato, som du
> konverterer til formatet i databasen, ved hjælp af PHP's indbyggede dato
> funktioner, burde du kunne lave noget som det her:

Ja, det er et Dato felt i databasen. Datoen bliver automatisk skrevet ind
fra en Insert.php fil jeg har, med komando'en Now()

> function make_date($num_days){
> print "check number, convert it and return the date"
> return $date;
> }
>
> $sql = "
> SELECT *
> FROM Titler
> WHERE Dato >= `". convert_date($_GET['num_limit']) ."`
> $opt1 $opt2 $opt3 $opt4
> ORDER BY `Titel`
> ";

Den skriver nu Fatal error: Call to undefined function: convert_date()

Hvad laver den funktion make_date linie... jeg kan nemlig ikke echo'e $date
bagefter.. ?

Fra : Nicky Precht

Dato : 20-04-05 15:00

Michael wrote:

> [...]
>
> Hvad laver den funktion make_date linie... jeg kan nemlig ikke echo'e $date

Øhm - det var mig, der rettede lidt efter jeg begyndte - jeg fik vist
ikke det hele rettet...

Den funktion som du kalder og funktionens selv, skal have samme navn for
at det virker.
Kald convert_date for make_date. så skulle den del vist være på plads.

Mht. dato'en, så har du vist givet mig navnet på en funktion, så jeg har
ingen anelse om, hvordan og i hvik´lket format datoen bliver genereret...

/Nicky
MSN: nickypre@hotmail.com

Fra : Michael

Dato : 21-04-05 08:55

> [...]
> ingen anelse om, hvordan og i hvik´lket format datoen bliver genereret...

OK.. jeg skal nok få det til at virke.. Skulle bare lige have værktøjerne,
så skal det nok kunne lade sig gøre..
Tak for hjælpen..