Hjælp til sidehoved makro
Fra : Jesper Clausen

Dato : 18-04-05 08:59

Hej Ng

Jeg har en sidehoved makro som virker fint i office 2000.
Nu har jeg konverteret til office 2003 og der virker makroen ikke.

Er der en der har et godt bud hvor fejlen ligger?
Scriptet er pastet ind herunder.

På forhånd tak for hjælpen

Jesper

'
' Sidehoved Makro

Sub Sidehoved()
Dim tekst, fag, navn, klasse, nr, kontrolnr As String

On Error GoTo fejlfinding
Application.ScreenUpdating = False

'hvis der ikke er et åbent dokumentvindue
If Windows.Count = 0 Then End

'det aktuelle sidehoved aktiveres og der zoomes
With ActiveWindow.ActivePane.View
.Type = wdPageView
.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
.Zoom.Percentage = 100
End With

'en søgning afgør om sidehovedet allerede er udfyldt
With Selection.Find
.ClearFormatting
.Text = "Skolens navn"
.Forward = True
.Wrap = wdFindContinue
.MatchCase = True
.Execute
End With

'HVIS sidehovedet allerede er udfyldt, fjernes markeringen
'af søgeteksten ved at flytte indsætningspunktet, og
'sidehovedet lukkes
If Selection.Find.Found = True Then
Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=1
ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
End

'HVIS sidehovedet ikke er udfyldt endnu
Else
'sidehovedet lukkes
ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument

'dropdown´en udfyldes med prøven navn
frmEksamen.cboVælg.List = Array("Studentereksamen", _
"Højere forberedelseseksamen", "Terminsprøve", _
"Prøveeksamen", "Årsprøve")
frmEksamen.cboVælg.ListIndex = 0

'input hentes fra formen Eksamen
Application.ScreenUpdating = True
frmEksamen.txtKontrolnr.Text = Left(Date, 3)
frmEksamen.Show
Application.ScreenUpdating = False
fag = Trim(frmEksamen.txtFag.Text)
navn = Trim(frmEksamen.txtNavn.Text)
klasse = Trim(frmEksamen.txtKlasse.Text)
nr = Trim(frmEksamen.txtNr.Text)
kontrolnr = Trim(frmEksamen.txtKontrolnr.Text)
tekst = frmEksamen.cboVælg.Text

'hoveddokumentet formateres med 1½ linjeafstand
Selection.ParagraphFormat.LineSpacingRule = wdLineSpace1pt5

'standardindstillinger i Sideopsætning
With ActiveDocument.PageSetup
.TopMargin = CentimetersToPoints(4.5)
.BottomMargin = CentimetersToPoints(3)
.LeftMargin = CentimetersToPoints(4)
.RightMargin = CentimetersToPoints(3)
.Gutter = CentimetersToPoints(0)
.HeaderDistance = CentimetersToPoints(1.25)
.FooterDistance = CentimetersToPoints(1.25)
.PageWidth = CentimetersToPoints(21)
.PageHeight = CentimetersToPoints(29.7)
End With

'der skrives centreret sidenummer i sidefoden
Selection.Sections(1).Footers(1).PageNumbers.Add _
PageNumberAlignment:=wdAlignPageNumberCenter, FirstPage:=True

'sidehovedet åbnes
ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPageView
ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader

'autoteksten "Eksamen" indsættes i sidehovedet
NormalTemplate.AutoTextEntries("Eksamen").Insert _
Where:=Selection.Range, RichText:=True

'datofeltet og arkfeltet opdateres
Selection.WholeStory
Selection.Fields.Update

'markeringen fjernes og indsætningspunktet placeres lige efter
'skolens navn
Selection.MoveUp Unit:=wdLine, Count:=2
Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=24

'input skrives i sidehovedet startende ved søgeordet "Prøve"
With Selection
.Find.Execute FindText:="Prøve", Forward:=True
.Delete Unit:=wdCharacter, Count:=1
.TypeText Text:=tekst
.Find.Execute FindText:=tekst, Forward:=False
.Font.Bold = True
'.Font.Color = wdColorRed
.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=1

.Find.Execute FindText:="fag:", Forward:=True
.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=2
.TypeText Text:=fag

.Find.Execute FindText:="navn:", Forward:=True
.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=2
.TypeText Text:=navn

.Find.Execute FindText:="klasse:", Forward:=True
.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=2
.TypeText Text:=klasse

.Find.Execute FindText:="elevnr.:", Forward:=True
.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=2
.TypeText Text:=nr

.Find.Execute FindText:="kontrolnr.:", Forward:=True
.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=2
.TypeText Text:=kontrolnr

.MoveUp Unit:=wdScreen, Count:=1

End If
End

'generel fejlfinding
fejlfinding:
tekst = "Der er opstået en fejl"
MsgBox tekst, vbCritical, " Fejl"
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 18-04-05 19:12

"Jesper Clausen" <jeppe2k@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ' Sidehoved Makro
>
> Sub Sidehoved()
> Dim tekst, fag, navn, klasse, nr, kontrolnr As String

Klip mange liner

> End Sub

Kommer den ikke og siger hvor det gå galt ?

Fra : Ulf

Dato : 18-04-05 20:58

On Mon, 18 Apr 2005 09:58:55 +0200, "Jesper Clausen"
<jeppe2k@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Nu har jeg konverteret til office 2003 og der virker makroen ikke.
>
>Er der en der har et godt bud hvor fejlen ligger?

Prøv at checke 'Tools > Macro > Security' (Jeg har UK version).
Ofte får man ingen advarsel om at det valgte niveau (Højt som default)
ikke tillader makroer.

MVH
Ulf

Fra : Jesper Clausen

Dato : 18-04-05 23:15

> Prøv at checke 'Tools > Macro > Security' (Jeg har UK version).
> Ofte får man ingen advarsel om at det valgte niveau (Højt som default)
> [...]

Jeg har sat sikkerhedsniveauet ned, fra højt til mellem (den kom med en
advarsel ved høj)
det gav ingen effekt..

Jeg har forsøgt at afvikle trinvist, men den fejlmelder med det samme
...og jeg har minus forstand på at fejlfinde i VB

Vh Jesper

Fra : Ulf

Dato : 19-04-05 20:27

On Tue, 19 Apr 2005 00:14:55 +0200, "Jesper Clausen"
<jeppe2k@yahoo.dk> wrote:

Jesper,

Prøv at kommentere linien "On Error GoTo fejlfinding" ud (et ' foran
teksten .
Så vil makroen stoppe der hvor afviklingen går galt. Nu får du bare
"Der er opstået en fejl", men ikke noget om hvor.
Når jeg kører den fejler den på "frmEksamen.cboVælg.List" - jeg har
heller ikke nogen frmEksamen.

Der er næppe noget galt med koden (den har jo kørt før), men den
kalder også NormalTemplate hvor der tilsyneladende skal være nogle
autotekst felter.
Mit gæt er at du skal have fat i din gamle Normal.dot fil.

MVH
Ulf

Fra : Harald Staff

Dato : 19-04-05 20:34

"Virker ikke" er hva jeg kaller en "dansk feilmelding" -i hvert fall fra
betryggende avstand her oppe i fjellene. Det er i hvert fall 13264 måter en
makro ikke kan virke på. Så hvordan vet du eller opplever at den ikke virker
?

Får du en feilmeddelelse ? Blir du i så fall spurt om "End" eller "Debug" ?
Idet du klikker "Debug" -hva ser du ?

HTH. beste hilsen Harald

"Jesper Clausen" <jeppe2k@yahoo.dk> skrev i melding

Fra : Harald Staff

Dato : 19-04-05 20:40

Oops. Jeg overså "fejlfinding" som Ulf så korrekt peker på. Den er alt annet
enn fejlfinding. Fjern den.

Beste hilsen Harald