variabel i "msg"
Fra : Is

Dato : 17-04-05 22:13

Hej

jeg ved ikke hvor jeg har det fra, men jeg har tidligere fået hjælp til at
lave dette :

function EI_popupMsg(msg)
{
alert(msg);
}

---

og den kan så blive brugt sådan:

//modul besked
if(document.forms[0].modul.value== '')
{
alert('en eller anden besked !');
document.forms[0].modul.focus();
return false;
}

---

men hvordan gør jeg hvis jeg gerne vil ha indholdet fra en variabel skrevet
med i teksten ???

Erik Isager

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 18-04-05 12:45

De to scripts har ingen sammenhæng. Det første bruger en variabel, det
gør det andet ikke.
Her har du så også svaret på dit spørgsmål. det er det første script du
skal bruge hvis du vil anvende en variabel.

Her er dit andet script omskrevet til at bruge det første:

if(document.forms[0].modul.value== '')
{
EI_popupMsg('en eller anden besked !');

Fra : Is

Dato : 18-04-05 19:23

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her har du så også svaret på dit spørgsmål. det er det første script du
> skal bruge hvis du vil anvende en variabel.
Hvad mener du med at de ingen sammenhæng har ???

Og hvordan ser den første ud, hvis jeg vil anvende den ???

Erik Isager

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 19-04-05 09:07

Se inline.

Is wrote:
> "Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med at de ingen sammenhæng har ???

Fra dansk bogen: ingen sammenhæng = uafhængig, uden forbindelse.
Med andre ord dit andet script eksempel ville virke uanset om det første
script var der eller ej.

> Og hvordan ser den første ud, hvis jeg vil anvende den ???

Lige som den er nu. Jeg har allerede givet dig et eksempel på hvordan
den skal bruges.

Fra : Is

Dato : 19-04-05 18:58

> Fra dansk bogen: ingen sammenhæng = uafhængig, uden forbindelse.
> Med andre ord dit andet script eksempel ville virke uanset om det første
> script var der eller ej.

Dansk har nu heller aldrig været min stærke side - selv om det dog er det
sprog jeg er bedst i

Jeg har lavet dette:

<script type="text/javascript">
<!--lavet af Erik Isager sep. 2003-->

<!-- Start

function EI_popupMsg(msg)
{
alert(msg);
}

//tjekker om felter udfyldt ok
function tjek()

{
//tjekker navn
if(document.forms[0].navn.value=='')
{
alert('Du skal skrive dit for og efternavn !');
document.forms[0].navn.focus();
return false;
}

--klip--

vil det sige dette er overflødigt i denne sammenhæng ??

function EI_popupMsg(msg)
{
alert(msg);
}

--klip--

Længere nede i samme har jeg forsøgt mig med denne :

if(document.forms[0].modul.value== 2)
{

msg = " dette er en test " + hundald + " måneder."
alert (msg)

--klip--

hvad mener du så om den måde ???

Skal man forresten tømme variabler efter brug ? hvis ja, hvordan gør jeg så
det.

--klip--

igen længere nede har jeg lavet nogle knapper, men nogle hjælp oplysnínger :

<input type="button" name="helpnavn" value=" ? " onClick="EI_popupMsg('Skriv
her navnet på den person der skal gå til træning med hunden.\r\rSkal
udfyldes')">

--klip--

er det så den der bruger den øverste ?? : (function EI_popupMsg(msg))

nå det blev en længere omgang .
Erik Isager

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 21-04-05 10:56

Se inline.

Is wrote:

> alert('Du skal skrive dit for og efternavn !');
> document.forms[0].navn.focus();
>
> vil det sige dette er overflødigt i denne sammenhæng ??

> [...]

ja, ovenstående bruger ikke funktionen EI_popupMsg(msg)

> msg = " dette er en test " + hundald + " måneder."
> alert (msg)

Bruger heller ikke EI_popupMsg(msg)

> Skal man forresten tømme variabler efter brug ? hvis ja, hvordan gør jeg så
> det.

Nej de nedlægges automatisk når de går ud af scope.
Deres scope kommer an på hvor de er erklæret. Scopet kan være for hele
funktionen eller kun en mindre del såsom en for løkke.

> [...]
> udfyldes')">
>
> --klip--
>
> er det så den der bruger den øverste ?? : (function EI_popupMsg(msg))

Ja denne bruger som du kan se funktionen EI_popupMsg(msg).
Til noget så simpelt som bare at kalde alert med en parameter er det
spild af tid at oprette en funktion.
Ovenstående kunne blot skrives som:
onClick="alert('Skriv her navnet på den person der skal gå til træning
med hunden.\r\rSkal udfyldes')">

Fra : Is

Dato : 21-04-05 21:02

> [...]
> spild af tid at oprette en funktion.
> Ovenstående kunne blot skrives som:
> onClick="alert('Skriv her navnet på den person der skal gå til træning
---

Jeg takker for svar.

Sådan går det når man ikke kan huske hvad og hvorfor man har lavet det
sådan.

PS jeg er blevet bedre til at sætte kommentar ind som forklaring til hvad
der sker

Erik Isager