Er der nogen der har prøvet den her Excent~
Fra : Per Christiansen

Dato : 16-04-05 12:36

Bosch excentersliber PEX 420 AE

Er det en der kan slibe, eller er det lige som den lille grønde der heder
noget med 125AE tror jeg nok

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 16-04-05 13:50

Hej Per

Jeg har ikke... men kkan anbefale en Atlas Copco 150E

Vh Christian

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 13:53

"Christian Gammelgaard" <cgol03XXX@hst.aau.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Øøøøhhh...

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-05 14:57

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev

> Bosch excentersliber PEX 420 AE
> Er det en der kan slibe, eller er det lige som den lille grønde der heder
> noget med 125AE tror jeg nok

Den er stort set magen til de andre 400 watts modeller, forskellen er blot,
at sålen er større. Mekanisk er den som de andre, dvs den summer godt i
hånden, og man bliver hurtigt træt, når man skal stå længe med den.

Slibeegenskaberne er præcis de samme, og som hobbymaskine er den glimrende.

Skal du op i den pris, så vil jeg hellere anbefale den blå model. Den har
min kammerat, og der er gearhuset langt bedre, og den er ikke nær så
trættende at arbejde med. Motoren er ens, men den sliber meget bedre,
navnlig når du skal slibe fint og til ting, som skal lakeres eller
højglansmales vil du kunne opleve forskellen.

Jeg har den lille 125 mm maskine men med 400 watt motor.
www.myboat.dk/bosch.jpg den er identisk med den nye 400 watt, bortset fra
sålens størrelse.

Problemet med disse maskine er, at de har lavet sålerne så dårlige, at de
skal skiftes endog meget hurtigt. De bliver simpelthen slidt ned på *rekord*
tid. Jeg er faktisk ikke klar over, om sålerne fra de blå har samme
montering som til de grønne, så ville det måske være en fordel at købe dem.

Sålen på min bosch skal skiftes efter ca 15-20 effektive drifttimer og til
sammenligning holder sålen på min Festo op imod 400-500 timer!

Jeg har dog ikke købt en sål til min bosch i de sidste fire år, da det ikke
er den, jeg bruger allermest, så jeg tør ikke sige, om de har lavet dem om
eller forbedret dem. De var i hvert fald helt ekstremt dårlige dengang, jeg
brugte min bosch meget.

Claus
--
Søsætning & bådtransport!
v/ bådebygger Søren Schlichter

Fra : Per Christiansen

Dato : 17-04-05 08:33

> [...]
> navnlig når du skal slibe fint og til ting, som skal lakeres eller
> højglansmales vil du kunne opleve forskellen.

Jamen hvad pris er det den blå koster og har du et link hvor
jeg kan købe den til fornuftig penge.
Den grønne koster 950kr. Jeg vil ofre max 1500kr er der noget andet
der er bedre man kan få inden for det prisleje,og med samme størrelse
slibesål 150mm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 12:51

> [...]

> Den grønne koster 950kr. Jeg vil ofre max 1500kr er der noget andet
> der er bedre man kan få inden for det prisleje,og med samme størrelse

Min kammerat købte sin blå model på en særtilbud, muligvis hos Sanistål
eller hedengangne Brøderne Vestergård. Jeg her intet link, du må nok kigge
dig omkring. Butikker som henvender sig til håndværkere har ofte den
professionelle serie.

Men jeg tror ikke, du får meget maskine med 150mm sål til den pris, når vi
taler prof maskiner. Men hold øjnene åbne. Ofte er der en butik som lige har
et slagtilbud, så prisforskellen kan være stor på de professionelle
maskiner. Men det kommer jo også an på dit behov. Slibeegenskaberne på
Bosch'en er absolut i orden, på det punkt er der ikke noget at anfægte.

Men har du evt. overvejet at købe en brugt?

Taler vi professionelt værkstøj, så ville jeg ikke have nogle
betænkeligheder ved at købe brugt. Jeg har købt meget brugt værktøj, navnlig
på auktioner, og man kan være heldig at få endog ganske meget for pengene.

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-04-05 21:06

Jeg har en næsten magen til, den hedder bare PEX 12 AE istedet for PEX 12 A.
Jeg vil tro det er den samme mekanik, hvor min bare har trinløs elektronisk
regulering.

Jeg kan slet ikke genkende det du har oplevet, Claus. Jeg har slebet *alt*
med den i de sidste mange år. Jeg vil tro den er 6-7 år gammel og den har
slidt sig igennem 2 både, campingvogn og jævnlige renoveringer og
byggeprojekter i hjemmet og den har aldrig fejlet noget. Og jeg er jo endda
sådan en træls ejer der altid kommer sidst i vandet fordi jeg har gang i
snesevis af projekter hvert forår. Det må være hårdt for den grønne Bosch,
men den holder fanen højt.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 21:22

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
> slidt sig igennem 2 både, campingvogn og jævnlige renoveringer og
> byggeprojekter i hjemmet og den har aldrig fejlet noget. Og jeg er jo

Masinen fejler intet, det skriver jeg jo også ret tydeligt. Det er
burrrtapesålen, der er noget møg. Jeg kender flere i lynetten som har samme
maskine, og som også brokker sig over denne sål. Men man kan jo ikke afvise,
at de har lavet dem om, eller om der har været tale om et fejlparti.

Men det sjove er, at netop denne sål sælges i Lynettens bådservice (og 117
andre stder), og han har normalt ikke værktøj, og han har heller ikke andet
tilbehør til andre excenterslibere bortset fra slibeskiver. Han tog dem
udelukkende hjem, fordi der var mange, som spurgte efter dem. Det må jo tyde
på et generelt problem.

Det der sker, er, at burrebelægningen bliver slidt ned lynhurtigt, sådan at
skiverne ikke kan hænge fast. Jeg har set en splinterny sål blive slidt
ned, så skiverne ikke kunne hæfte efter kun 3-4 timers sliben bund på en
båd......

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 17-04-05 21:35

> [...]
> skiverne ikke kan hænge fast. Jeg har set en splinterny sål blive slidt
> ned, så skiverne ikke kunne hæfte efter kun 3-4 timers sliben bund på en

Har i overvejet at skifte papir lidt oftere !! Bare inden der er burrene i
sliber med. *ggg*

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-05 14:03

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Har i overvejet at skifte papir lidt oftere !! Bare inden der er burrene i
> sliber med. *ggg*

Jeg har adgang til ekstremt billigt kvalitetpapir, så jeg er ikke fedtet med
papiret. Men det hjælper jo ikke, når det er burrebelægningen på sålen, der
bliver slidt...

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-04-05 22:25

Den har jeg aldrig skiftet. Den holder super fast på papiret. Faktisk så
meget at det nogle gange er svært at få det slidte papir af.

Det eneste jeg har bemærket er, at polerskiven ikke sidder så godt som den
kunne. Det er dog ikke noget problem.

Er I sikre på det ikke er fordi I/du bruger billige slibeskiver ?? Anyway,
det kan jo også være de har forbedret den, som du foreslår ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-05 14:09

> [...]

Anyway,
> det kan jo også være de har forbedret den, som du foreslår ...

Jeg bruger kun metabo skiver. Jeg har en kammerat, der arbejder hos Metabo,
så jeg kan købe det til kostpriser, og i 99 købte jeg et kæmpelæs, så der
var nok til 10 år

Jeg har prøvet bogstaveligt talt alt, hvad der findes af slibepapir fra alle
grossister, både burre og selvklæbende, men jeg må sige, at jeg er endog
meget overrasket over Metabo's kvalitet. Det er voldsomt godt slibepapir, og
de holder endog meget længe. Eneste minus er, at der ikke er huller i, og
dem, der har huller passer ikke til festo...

Den røde korn 40 bruger jeg næsten til alt, og den er enormt effektiv, jeg
kan kun anbefale dem. Men metabo er næppe billige i detailbutikkerne...

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-04-05 14:40

> [...]
> skiverne ikke kan hænge fast. Jeg har set en splinterny sål blive slidt
> ned, så skiverne ikke kunne hæfte efter kun 3-4 timers sliben bund på en

Sidste år måtte jeg også skifte sål på bemeldte maskine. Den nye sål holder
stadig på trods af mange timers hårdt arbejde. Så måske har "de" lavet om på
kvaliteten (det håber jeg da).
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-05 16:21

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev

> Sidste år måtte jeg også skifte sål på bemeldte maskine. Den nye sål
holder
> stadig på trods af mange timers hårdt arbejde. Så måske har "de" lavet om

> kvaliteten (det håber jeg da).

Så har det sikkert været en fejl, fordi det var simpelthen så horribelt!

Men som jeg skriver, så har jeg heller ikke brugt min bosch i snart fem år,
fordi ledningen er gået løs inden i, og fordi jeg har to andre, som er 100
gange bedre. Det er kun, når jeg skal lave noget, hvor jeg skal skifte
mellem skiverne konstant, jeg bruger den.

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!

Fra : 26xx

Dato : 18-04-05 23:25

"Per Christiansen" skrev d. 16-04-05 12:36 dette indlæg :
> Bosch excentersliber PEX 420 A
>

> Hej, jeg kender godt problemet med burre tapen der hurtigt bliver
slidt ned, på et tidspunkt havde jeg 4 nedslidte såler liggende, og
ingen der duede, jeg smurte dem så med noget fugemasse, satte papir af
forskellig grovhed på , og lavede et lille hul i midten så man kan komme
til skruen, så skifter man bare sålen i stedet for papiret hilsen Bent.

http://www.kandu.dk/