vandskift i starten?
Fra : Christina

Dato : 16-04-05 08:01

Hej!
Jeg skal ud og købe fisk idag. Og så har jeg læst at der skal skiftes noget
af vandet hver uge. Men skal man også det i starten?
Håber der er nogen der ved det.
Hilsen Christina

Fra : Per W.

Dato : 16-04-05 08:47

"Christina" <no@spam.nu> skrev i melding
> Hej!
> Jeg skal ud og købe fisk idag. Og så har jeg læst at der skal skiftes
> noget af vandet hver uge. Men skal man også det i starten?
> Håber der er nogen der ved det.

Hvorfor skal du skifte vann hver uke?

/Per W.

Fra : Christina

Dato : 16-04-05 13:33

Jeg har lånt en bog der hedder Akvariet, skrevet af Michael Jensen, fordi
det er første gang jeg skal have akvarie og i den stod der at man skal
skifte 20% af vandet ud en gang om ugen. Men Jeg ved ikke om man også skal i
den første uge.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 14:06

Christina wrote:
> [...]
> fordi det er første gang jeg skal have akvarie og i den stod der at
> man skal skifte 20% af vandet ud en gang om ugen. Men Jeg ved ikke om

Det er faktisk mere påkrævet i starten end senere.

Når først akvariet fungerer med velfungerende planter, filter o.s.v. så kan
der bedre gå længere tid imellem.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Per W.

Dato : 16-04-05 15:57

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> skrev i melding

> Det er faktisk mere påkrævet i starten end senere.
>
> Når først akvariet fungerer med velfungerende planter, filter o.s.v. så
> kan der bedre gå længere tid imellem.

Planter har minimalt med funksjon i ett akvarie. Det er til pynt.

/Per W.

Fra : Hobi

Dato : 16-04-05 17:42

> Planter har minimalt med funksjon i ett akvarie. Det er til pynt.

Jeg mener, at planterne er en vigtig del af den balance, som man forsøger at
skabe i et akv.

Jeg har lagt mærke til at du, Per W skriver en masse svar i denne gruppe,
som strider imod alt hvad andre erfarne akvarister og sund fornuft hidtil
har sagt. Jeg kunne godt tænke mig, at høre, hvor du har dine erfaringer fra
? og om du evt. kan dokumentere eller henvise til blot et enkelt sted, hvor
dine teorier bekræftes..??

Har du nogensinde haft et akvarie, og havde du fisk i det, eller er dine
indlæg mere skrevet for, at provokere ????????

Mvh
Hobi

Fra : Per W.

Dato : 16-04-05 18:58

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i melding

> [...]
>
> Har du nogensinde haft et akvarie, og havde du fisk i det, eller er dine
> indlæg mere skrevet for, at provokere ????????

Mange tror at plantene spiser opp alle de "farlige" stoffene i vannet og
dritten i sanda, hvis dette stemmer så skulle de vokst med en slik fart at
man måtte høste planter hver dag, men det gjør man jo ikke, derfor tar nok
plantene opp minimalt med dette. Fiskene bryr seg heller ikke mer om levende
planter enn plastikk planter, levende planter har ingen nytte for fiskene
med mindre det er plantspisende fisker. Må innrømme at jeg selv også trodde
på det som blir sagt, men av egen erfaring så har jeg funnet ut at minnimalt
av dette stemmer.

/Per W.

Fra : Hobi

Dato : 16-04-05 19:16

> [...]
> fiskene med mindre det er plantspisende fisker. Må innrømme at jeg selv
> også trodde på det som blir sagt, men av egen erfaring så har jeg funnet

Planterne bruger af nitraten, men hvis man ikke sørger for, at der bliver
tilført den nødvendige lysmængde, vokser planterne ikke.
Jeg har et akvarium, hvor jeg hver 14 dag fjerner ca 1 dl ( sammentrykket )
blade og plantedele. Dette gør, at jeg ikke har haft for store nitratværdier
i akvariet selvom jeg kun skifter meget lidt vand.

Når du fortæller, at man ikke skal skifte vand og at man samtidig kan bruge
plastikplanter, kan det kun betyde én af tre ting:
Enten:
-at dine fisk stort set ikke bliver fodret, hvilket giver meget hæmmet vækst
og dårlig trivsel og for tidlig død,
-at dine fisk dør efter ca. 3 dage,
-eller også følger du ikke dine egne råd.

Jeg synes det er meget forkert af dig, at råde begyndere til, at undgå alle
de ting, som faktisk kan betyde, at de får en succesoplevelse ud af, at have
akvarie. Jeg forstår slet ikke dine bevæggrunde, med mindre du sælger fisk,
fiskmedicin eller lignende.....

PS: Hvor gammel er du ( det kunne også være en forklaring på noget af det )
??

Mvh
Hobi