Læse og skrive filer større end 4gb (Delph~
Fra : Ingolf

Dato : 14-04-05 20:03

Hej

Hvordan kan jeg 'seek' i en fil større en 4gb? Hvilken variable type
benyttes, og hvordan kan jeg aflæse filens størrelse?

Nogle andre hensyn til at læse og/eller skrive filer større end 4gb?

Bruger naturligvis NTFS.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-04-05 21:44

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> Hej
>
> Hvordan kan jeg 'seek' i en fil større en 4gb? Hvilken variable type
> benyttes, og hvordan kan jeg aflæse filens størrelse?

Du skal bruge TFileStream, som kan tage int64 som argument. Alm. pascal
"file" du´r ikke.

hilsen
Uffe

Fra : Ingolf

Dato : 15-04-05 02:55

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Du skal bruge TFileStream, som kan tage int64 som argument. Alm. pascal
> "file" du´r ikke.

Takker for det, det ser ud til at funke.

Kan bare ikke få SEEK til at acceptere int64. Ved runtime får jeg fejl så
snart jeg SEEK'er >2gb :(

Problemet er at SEEK er implementeret 2 gange (?),se SysUtil.pas, og det ser
ud til at min stream kalder den første, som kun modtager LONGINT som input.

Kalder SEEK sådan:

var
togo : int64;
minfil : TFileStream;

begin
minfil:=TFileStream.Create('c:\enkæmpestor.fil',fmOpenRead);
togo:=3000000000; // position = 3gb. ca.
minfil.Seek(togo,soFromBeginning); // <-- FEJL her når togo>2gb
minfil.free;
end;

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-05 09:33

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> Kan bare ikke få SEEK til at acceptere int64. Ved runtime får jeg fejl så
> snart jeg SEEK'er >2gb :(

Jeg har afprøvet din kode med en 5 gb fil og det virker fint. Måske det
kræver NTFS ?

hilsen
Uffe

Fra : Ingolf

Dato : 15-04-05 14:10

> "Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> Jeg har afprøvet din kode med en 5 gb fil og det virker fint. Måske det
> [...]

Selfølgelig benytter jeg NTFS, så snart >2gb.. runtime error (range check
error, pga overflow)

Er det måske fordi jeg ikke har 'resettet' filen til at læse 1 byte af
gangen?.. ligesom

asssignfile(minfil,'c:\enfil.dat');
reset(minfil,1);

Ved bare ikke hvordan det gøres med en stream...

_
WinXpSp2

Fra : Ingolf

Dato : 15-04-05 14:54

Jeg har 'Range Checking', 'Overflow Checking' og 'IO-Checking' sat til.
Får hele tiden 'range check error' på SEEK funktionen.
Slår jeg 'range check' fra, og aflæser returværdien fra SEEK, så er den 0,
hvor den burde være 3000000000.

--
var
ret : int64

Kan du få det til at virke med 'range check'?

Fra : Ingolf

Dato : 15-04-05 15:44

Ahh endelig... hele moletjavsen skal typecastes 100% hvor der bruges
int64... :/

var
fil : TFileSTream;
togo : int64;
siz : int64;
ret : int64;

begin

fil:=TFileStream.Create( 'c:\enkæmpestor.fil',fmOpenRead);
int64(siz):=int64(fil.Size);
int64(togo):=3000000000;
int64(ret):=fil.Seek( int64(togo),Tseekorigin(sofrombeginning));
fil.Free;
end;

jaaa :)