Kan man få javascript at kunne benytte cs~
Fra : Mette Kulmbach

Dato : 14-04-05 13:50

Hej

Jeg har et spørgsmål til mit javascript.

Jeg vil gerne kunne give mine bruger mulighed for at ændre størrelsen
på skrift fra 90% til fx 110%. Dette skal gøres ved at de trykker på
et link og de så via et andet css ark.
Jeg har kunne få det til at fungere med den gang jeg benyttede mig af
html. Nu hvor jeg er gået over ti xhtml så virker det ikke.
Kan nogle hjælpe mig?.

http://www.grindstedbib.dk/testmappe/storskrift.htm

Med venlig hilsen

Mette Kulmbach
Grindsted Bibliotek

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-04-05 14:10

Mette Kulmbach wrote:

> Jeg vil gerne kunne give mine bruger mulighed for at ændre størrelsen
> på skrift fra 90% til fx 110%.

Så bare lad være med at sætte en fast størrelse på skrifttyperne, men
brug f.eks. em

> Dette skal gøres ved at de trykker på
> et link og de så via et andet css ark.

Det er en besværlig omvej. De fleste (alle) browsere kan ændre
skrifttypen, hvis der ikke er angivet en fast størrelse i css.

--
Benny

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 14-04-05 15:31

Benny Nissen wrote:
> Så bare lad være med at sætte en fast størrelse på skrifttyperne, men
> brug f.eks. em

Hvordan er % mere fast end em? De vel begge relative enheder?

> Det er en besværlig omvej. De fleste (alle) browsere kan ændre
> skrifttypen, hvis der ikke er angivet en fast størrelse i css.

Ja, det er nemmere at bruge fx CTRL+scrollhjul. Desværre er der rigtig
mange der ikke kender til denne funktion, og en knap til ændre
størrelsen vil hjælpe.

Jeppe Høiby

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Mette Kulmbach

Dato : 18-04-05 15:01

Hej Benny Nissen

Tak for dit svar

Benny skrev
> Det er en besværlig omvej. De fleste (alle) browsere kan ændre
> skrifttypen, hvis der ikke er angivet en fast størrelse i css.

Det ved jeg godt, men du drømmer ikke om hvor mange brugere der ikke
ved hvordan man ændre tekststørrelsen i en browser. Derfor vil jeg
gerne give dem muligheden

Mvh Mette

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 18-04-05 20:04

"Mette Kulmbach" <mk@grindstedbib.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ved jeg godt, men du drømmer ikke om hvor mange brugere der ikke
> ved hvordan man ændre tekststørrelsen i en browser. Derfor vil jeg

Jeg tror du undervurderer brugerne, mennesker med en reelt synshandicap, ved
godt hvad de skal gøre. Mennesker med et begyndende handicap, ved det
sikkert sjældent.

Istedet for at arbejde med faste størrelser bør du bruge em til at define
skriftstørrelser. Det vil så vidt jeg ved, give den synshandicappede
mulighed for at skalere siden selv til det ønskede niveau, i alle browsere.

Hvis du vil være rigtig brugervenlig, så sæt fontstørrelsen, så hovedparten
af alle lettere synshandicappede vil kunne være med, hvilket vil sige mindst
en størrelse der svarer til 12pt, hvilket nogle vil opfatte som alt for
stort. Det hjælper den lettere synshandicappede, der ikke selv er klar over
problemet.

Selv om jeg godt kan lide JavaScript løsninger, så er jeg af den opfattelse
at offentlige hjemmesider, skal kunne tilgåes af alle og her er scripting
ikke nødvendigvis den bedste løsning.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Mette Kulmbach

Dato : 21-04-05 18:20

Johnny skrev
> [...]

> at offentlige hjemmesider, skal kunne tilgåes af alle og her er scripting

Mettes svar

Hej Johnny
Det kan da godt værre du har ret når du skriver jeg undervurdere
brugerne. Dog er det min erfaring med de svagere brugere som jeg
underviser her på biblioteket i Internet at det vil være dem en stor
hjælp. Bibliotekerne skal jo være for alle, derfor den service.

Mht scripting og offentlige hjemmesider så har jeg valgt dette lille
script som jeg tror ikke genere flertallet af brugere. Jeg mener
funktionen er for god til at undværre.

Jeg har allerede valgt at designe min hjemmeside med relative
størrelser og så stort som muligt.

God weekend og tak for dit svar.

Hilsen Mette

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 15:29

Mette Kulmbach skrev:

> Jeg har kunne få det til at fungere med den gang jeg benyttede mig af
> html. Nu hvor jeg er gået over ti xhtml så virker det ikke.

Javascript er versalfølsom.

I dine links (dem der skal skifte størrelse) skriver du hhv.
setActivestylesheet og setactivestylesheet.

Men i dit javascript er metoden defineret som setActiveStyleSheet.

NB: Firefox' javascriptkonsol er god at bruge når man skal lede efter
javascriptfejl. Her får man beskeden "Error: setactivestylesheet is not
defined" når man prøver at klikke på dit link.

--
Jens Gyldenkærne Clausen