Luk et program - men spørg først, om man v~
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 14:03

Hej.

Hvordan får jeg i Delphi skrevat, at et program - når man klikke på luk i en
menu - skal spørge, om man vil gemme før man lukker. Hvis man klikker på "A"
skal man gå til gem-dialogen og hvis man trykker på "B" skal programmet
lukke uden at gemme. (Det sidste er vel med begin close; end;)

Fra : Benny Nielsen

Dato : 13-04-05 16:56

"Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> på "A" skal man gå til gem-dialogen og hvis man trykker på "B" skal
> programmet lukke uden at gemme. (Det sidste er vel med begin close; end;)

Det nemmeste er at bruge formens onCloseQuiery event (det bliver kaldt og
udført når du forsøger at lukke programmet) :

/////// code-snip
procedure TForm1.FormCloseQuery(Sender: TObject; var CanClose: Boolean);
begin

if Messagebox(self.Handle,'Save Changes','?',MB_YESNO) = IDYES
then Gem(); // din funktion som viser Gem-dialog

canclose := true; // tillader at lukke programmet ned
end;

I menuens Onlick event skal du bare skrive Close(); da CloseQuiery kaldes
altid før din applikation lukkes.