Vandtæt holder til PDA
Fra : Lars S

Dato : 12-04-05 20:01

Hej NG

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med at bruge de vandtætte
holdere man kan købe til PDA'er (Ipaq, Palm eller lign.) på en båd.
Se f.eks. http://www.tele-online.dk/product.asp?product=1895&page=1.

Jeg sejler ikke særlig meget, så det ville jo være rart at kunne bruge sin
investering andre steder end på båden, og desuden får man jo et hav af
muligheder som en almindelig GPS ikke kan tilbyde.

Findes der SW til PDA så man kan indlæse det levende søkort, og bruge den
som kortplotter?

Mvh
Lars S

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-04-05 21:28

Lars S wrote:
> [...]
>
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med at bruge de vandtætte
> holdere man kan købe til PDA'er (Ipaq, Palm eller lign.) på en båd.

Denne her koster kun en brøkdel og er udemærket i en båd.
(Synes jeg, der bruger den selv)
http://www.pdaland.dk/?item=1188

> Findes der SW til PDA så man kan indlæse det levende søkort, og bruge
> den som kortplotter?

Desværre ikke. Se evt tråd her i gruppen ca. 2005-03-16/17 med emnet:
Konvertering af DLSK til ?

De tyske søsportskort, som er omtalt i tråden lige herunder kan sikker også
anvendes med Maptech's PDA program: Outdoor Navigator
http://www.maptech.com/products/outdoornavigator/index.cfm

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 21:29

For kort tid siden var jeg ude i samme ærinde ... Svaret var, at DLS ikke
kan køre på en PPC/PDA. Men Maptech's kort i BSB-format (f.eks. de 'tyske
søsportskort' (som leveres på CD og inkluderer et nyttigt
navigationsprogram), som du kan indlæse i din PC og derefter downloade til
et memory kort i din PPC) kan læses af Maptechs program for PPC'er.
Alternativt kan du downloade - for free - en version af Ozi, der også kan
køre på en PPC/PDA
og læse flere forskellige kortformater.

Min beslutning blev at droppe PDA'en i cockpittet, men flere af deltagerne i
denne gruppe havde stor nytte en en PDA-baseret løsning. Så jeg har ingen
praktisk erfaring. Sorry.

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-04-05 21:54

Flemming Torp wrote:
> [...]
> downloade til et memory kort i din PPC) kan læses af Maptechs program
> for PPC'er. Alternativt kan du downloade - for free - en version af

Det er vist den tråd jeg henviser til, men jeg kan bare ikke finde ud af,
hvordan man laver et link, således at man suser lige ind i tråden i Googles
nyhedsarkiv.

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 23:01

Nej, jeg har heller ikke den stor kædestrammerprøve inden for dette felt,
men jeg kan huske, at du gav flere gode inputs ...

Til Lars S kan jeg oplyse, at to relevante 'tråde' startede 15. og 16.
marts, (emnerne var: "Konvertering af DLSK til?" og "Søkort" så måske, du
kan finde dem med denne indgang. Der kom rigtig mange gode kommentarer, som
jeg - som newbee i denne gruppe - lærte meget af.

Den 28. februar (i år) stillede Peter dette spørgsmål, som der også kom
mange forskellige gode svar på:
<citat>
Er der nogen der har erfaringer med følgende?
Et elektronisk søkort kører på en laptop i kahytten.
Billedet sendes til en PDA (som kan beskyttes mod vejret) i cockpit.

Mange hilsener / Peter
<citat slut>
Emnet var elektroniske søkort.

Håber du kan finde frem til de nævnte indlæg med nyttige informationer
relateret til dit emne?
Dog mindes jeg ikke, at der var konkrete råd om erfaringer med brug af den
vandtætte PDA-holder ...

--

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:425c3564$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Lars S

Dato : 13-04-05 21:27

Tak for info.

Jeg har fundet trådene via Google, der skulle jeg jo nok have søgt inden jeg
kastede spørgsmålet op....

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-04-05 21:41

Lars S wrote:
> Tak for info.
>
> Jeg har fundet trådene via Google, der skulle jeg jo nok have søgt
> inden jeg kastede spørgsmålet op....

Det er helt OK at spørge som du gjorde.
Spørgsmål om PDA og søkort for do, samt PDA navigationsprogrammer kommer jo
oftere og oftere her, eftersom mange biler allerede nu kører rundt med et
bil-navigationsystem fra Bilka...

Jer der bruger DLSK og ønsker det kunne anvendt på en PDA, skulle måske gøre
DS opmærksom på behovet.
Mon ikke der snart er flere der har deres lommecomputer med ude på vandet
end der er folk der har en bærbar PC med.

--
hilsen Ole

Fra : Peter

Dato : 12-04-05 23:27

> "Lars S" <lasexxxx@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Firmaet "Otter" har et godt ry med vandtætte bokse. De forhandles også af
PDA-Land.
Jeg har (endnu) ingen personlige erfaringer med dem. Sammenlignet med "en
vandtæt pose" har de den fordel, at de kan fastmonteres, så løsningen kan
sammenlignes med en dedikeret kortplotter.

Mange hilsener / Peter