Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lån til nyt badeværelse
Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 12-04-05 08:46

Hejsa

Jeg skal bruge 60-70K til et nyt badeværelse. Hvordan låner jeg dem
billigst?
Jeg har en lejlighed vuderet til 1.6 og har et realkredit lån på ca.
900.000,- (5%, 30 års). Der er intet pantebrev eller banklån.
Jeg har overvejet et 3% 10 års obligationslån. Kursen er omkrign 99 lige nu.
I det tilfælde vil jeg låne 100.000,- så jeg kan betale resten af på mit 5%
billån.
Hvad er omkostningerne ca. ved at optage det lån?
Kan jeg låne pengene billigere andre steder?

Jeg vil betale maks 1.500,- pr måned i ydelse.

Med venlig hilsen
Tobias

Ps. I øvrigt bruger jeg Skandiabanken, hvis det har nogen betydning.

Fra : anders majland

Dato : 12-04-05 11:39

> [...]
> nu.
> I det tilfælde vil jeg låne 100.000,- så jeg kan betale resten af på mit

Lyder fornuftigt - Til noget tilsvarende tog vi et 10årigt F1, da kursen på
obl. ikke var for gode.

> Ps. I øvrigt bruger jeg Skandiabanken, hvis det har nogen betydning.

Måske deres boligprioritet, tillægslån - Renten er højere men omkostninger
til etablering er lave og så kan du selv bestemme den takt du vil
tilbagebetale i. Tager du f.eks et lån over 30år og tilbagebetaler det over
10, har du i princippet en kredit stående der ikke vil koste dig andet end
renter at bruge af igen. Låner du mere end du skal bruge koster det ekstra
kun 1,5% tinglysning - intet til skandiabanken

Fra : The man himself

Dato : 12-04-05 16:33

Hej.

Jeg har selv lige fået lavet badeværelse.

Hvis ikke du laver det selv, så rækker 60-70 K ikke ret langt.

Mine tilbud for et badeværelse på 4,5 kvm lå mellem 75 og 105 K

Det til 75 K var de tarveligste produkter de ville bruge. Det billigste af
det billigste.

Derfor allierede jeg mig med en kammerat og vi lavede det selv.

Pris 65 K og de bedste produkter. (HansGrohe amaturer og Scanbad møbel)

Desuden var det da sjovt at lave det selv. Man kan jo altid blive klogere.

Så mit råd er.... Spar IKKE på kvaliteten. Du vil fortryde det.

RK.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-04-05 19:57

Hej,

On Tue, 12 Apr 2005 17:33:01 +0200, "The man himself" <Get@grip.now>
wrote:

> [...]
>Derfor allierede jeg mig med en kammerat og vi lavede det selv.
>Pris 65 K og de bedste produkter. (HansGrohe amaturer og Scanbad møbel)

Ahhh... Det lyder nu alligevel dyrt. Vi fik lavet nyt badeværelse for
3 år siden. Cirka 7 kvm. Inklusive at bryde gulv op, isolere,
gulvvarme, rør i vægge, indbygget håndklædetørrer i stål, indbygget
VOLA temostatbatteri til bruser og tilhørende vandhand, bruseniche i
glasbyggesten. Møbler i god kvalitet med finérlåger (højskab samt
bordplade med skabe under, skuffemøbel på den ene side, skab+skuffe på
den anden side). Stort spejl. VOLA knager, toiletbørste, papirholder.

Alt murerarbejde og vand lavet af håndværkere inkl regning.

Monterede selv møbler, men det var også alt.

Pris inkl alt cirka 75.000 dkk, inkl. leje af toilet/bad vogn i de par
uger det tog alt i alt.

>Desuden var det da sjovt at lave det selv. Man kan jo altid blive klogere.

I vores tilfælde skulle vi have ændret på vand (lavet synlig om til
skjul rørføring, flyttet et afløb) samt etableret gulvvarme med vand i
stedet for en radiator. Jeg skulle ikke nyde noget af at lave skjult
rørføring selv og så håbe forsikringen dækkede ved vandskade.

Jeg kan helt personligt også godt overse det sjove i at lave det selv,
men det er jo så et temperamentsspørgsmål.

Men jeg har ikke fortrudt at vi lod proffessionelle folk lave det,
resultatet er blevet rigtig godt.

>Så mit råd er.... Spar IKKE på kvaliteten. Du vil fortryde det.

Enig, lav det som du vil ha' det i første skridt.

** Lars