Hvorfor dør ikke fiskene?
Fra : Per W.

Dato : 11-04-05 20:07

Har nå hatt en skikkelig rengjøring hvor all sand er tatt ut og vasket med
klor og skylt godt, alt vann i akvariet er tatt ut og akvariet er godt
vasket innvendig med klor og skylt godt, både utvendig og innvendig filter
er grundig renset (fiskene var i en balje med gammelt vann i de timene jeg
holdt på). Fylte i nytt ferskt temperert vann (det føltes likt, hadde ikke
temperaturmåler), fiskene ble så satt tilbake (det ble IKKE tatt med det
gamle vannet) og de trives godt, hvorfor det? skulle de ikke alle sammen ha
daua? dette er nå flere dager siden og alle lever.

/Per W.

Fra : Hobi

Dato : 11-04-05 20:29

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle vannet) og de trives godt, hvorfor det? skulle de ikke alle sammen
> ha daua? dette er nå flere dager siden og alle lever.

Hvis du regnede med, at fiskene døde hvorfor i h...... gjorde du det så ??

Hobi

Fra : Per W.

Dato : 11-04-05 23:07

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i melding

> "Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse

> Hvis du regnede med, at fiskene døde hvorfor i h...... gjorde du det så ??

Det var mer ment som ett spørsmål til de som hele tiden påstår at man kun
kan bytte litt vann om gangen og at man heller ikke kan rense hele filteret.
Det er nok en gang bare ett bevis fra min side om at normalt akvariehold
ikke er noen heksekunst og at man ikke må tro på alt det de "profesjonelle"
sier, de er jo bare redde for at hobbyen skal virke for enkel. Jeg viste jo
i utgangspunktet at de ikke ville dø, ellers ville jeg jo ikke gjort det.

/Per W.

Fra : BC

Dato : 11-04-05 23:37

Per W. wrote:

> [...]
> alt det de "profesjonelle" sier, de er jo bare redde for at hobbyen
> skal virke for enkel. Jeg viste jo i utgangspunktet at de ikke ville

det kunne jo osse bare være a du var heldig, det kan godt være fiskene
overlevede, men du ved jo ikke om de er blevet stresset, så deres
imunforsvar
er blevet svækket, og de dermed er blevet mere modtagelige for diverse
sygdomme.
det du har gjort beviser intet, absolut intet...
jeg har selv prøvet at komme til fylde iskoldt vand på ved et 90% vandskift,
jeg påfyldte temperet vand, men pludselig var der ingen varmt vandt, og temp
i akv
faldt adskillige grader, fiskene overlevede, men det var ikke sundt for
dem...
hvide pletter o.lign.

der er efter min opfattelse heller ikke ret mange her inde der gør den
alm. akvarie hobby til en videnskab eller heksekunst om du vil
men det er levende væsner vi arbejder med, og jeg mener der er en
væsentlig forskel på at overleve og trives, og jeg har efterhånden set
en del af det førstnævnte...

men hvis du mener dine fisk fungerer godt ved den behandling du giver
dem, så fint med det, så vil jeg holde mig til "heksekunsterne" da mine fisk
trives
rigtig godt ved dem, og det er ved at være meget længe siden jeg har haft
sygdom...

Brian

Fra : Tommi Jensen

Dato : 12-04-05 11:38

Bare lige for at lege djævelens advokat:

> [...]
> sygdomme.
> det du har gjort beviser intet, absolut intet...
Hvad gør så?

> jeg har selv prøvet at komme til fylde iskoldt vand på ved et 90% vandskift,
> jeg påfyldte temperet vand, men pludselig var der ingen varmt vandt, og temp
Jamen det skete jo så ikke i hans tilfælde.
> [...]

> trives
> rigtig godt ved dem, og det er ved at være meget længe siden jeg har haft

Kan du bevise at de ikke er stressede? umidbart er et udsagn om at de
har det fint ikke nok....

Hvis jeg har forstået Per W. korrekt, er han ude på at få enten konkret
bevis for diverse påstande, eller bevis for det modsatte.

I akvarihobbyen er næsten alle råd personlige erfaringer overdraget til
første-anden-tredie hånd, eller værre. Ikke at sige at personlige
erfaringer er en dårlig ting, overhovedet ikke - men hvis person A's
personlige erfaring var at danse regndans inden vandskifte, og at
udrydde sygdomme med halv medicinering og voodoo, ville mange nok også
sætte spørgsmålstegn ved det.

for at være succesfuld akvarist behøver man ikke nødvendigvis følge alle
husråd og tommelfingerregler.

Hvad jeg er ude efter med dette indlæg?
At folk ikke skal jordes fordi de gjorde noget der virkede for dem.

givet at:
Per W's indlæg var mangelfuldt i forhold til `aftermath' - eventuelle
følgeproblemer mv. jeg går ud fra at han ingen har siden han `tør'
skrive det.

Fra : BC

Dato : 12-04-05 13:06

Tommi Jensen wrote:
> Bare lige for at lege djævelens advokat:

> Hvad gør så?

nu skrev at de havde gået fint nogle dage, hvordan så om en eller 2 måneder

> Jamen det skete jo så ikke i hans tilfælde.

nej, men det var et eksempel på at fordi de overlever, er det ikke sikkert
det er godt for dem

> Jamen det skete jo så ikke i hans tilfælde.

igen... en del af et eksempel.

> Kan du bevise at de ikke er stressede? umidbart er et udsagn om at de
> har det fint ikke nok....

tjah... det er sunde ser sunde ud, de opfører sig som man forventer af
de pågældende arter, jeg har som sagt ikke oplevet sygdomme i flere
måneder
og det er bevis nok for mig

> Hvis jeg har forstået Per W. korrekt, er han ude på at få enten
> konkret bevis for diverse påstande, eller bevis for det modsatte.

Ok, men hvad nu hvis hans fiske bestand bliver syg af den behandling
er det ok?
så hellere gøre opmærksom på at der kan opstå et problem, ved
den behandling

> [...]
> personlige erfaring var at danse regndans inden vandskifte, og at
> udrydde sygdomme med halv medicinering og voodoo, ville mange nok også

det kan vi godt være enige om

> for at være succesfuld akvarist behøver man ikke nødvendigvis følge
> alle husråd og tommelfingerregler.

Enig, men en stort del af diverse "husråd og tommelfingerregler" er
netop opstået, fordi de virkede

> Hvad jeg er ude efter med dette indlæg?
> At folk ikke skal jordes fordi de gjorde noget der virkede for dem.

Jeg er skam heller ikke ude på at jorde nogen, jeg vil bare gøre
opmærksom på at fordi dyr overlever en sådan behandling,
betyder det ikke at det er ok

> givet at:
> Per W's indlæg var mangelfuldt i forhold til `aftermath' - eventuelle
> følgeproblemer mv. jeg går ud fra at han ingen har siden han `tør'
> skrive det.

Igen han skrev "nogle dage" hvilket jeg IKKE mener er nok til at
vurdere om det er godt for fisken

Brian

Fra : Tommi Jensen

Dato : 12-04-05 14:19

BC wrote:

> nu skrev at de havde gået fint nogle dage, hvordan så om en eller 2 måneder
Jamen det synes jeg så man skulle finde ud af. (jeg vill dog ikke blive
overrasket hvis han kunne rapportere at han har gjort sådan i flere
måneder/år, uden problemer)

> nej, men det var et eksempel på at fordi de overlever, er det ikke sikkert
> det er godt for dem

> igen... en del af et eksempel.
begge så imho dårlige eksempler.

> tjah... det er sunde ser sunde ud, de opfører sig som man forventer af
> de pågældende arter, jeg har som sagt ikke oplevet sygdomme i flere
> måneder
> og det er bevis nok for mig

så - hvis Per W's fisk fremviser samme opførsel om 2 måneder - er det
bevis nok?

jamen så ville jeg forespørge Per W, om at komme med en statusrapport om
henholdsvis en måned, og om 2 måneder. og bagefter bringe det her
d.f.d.a som historik.

> Ok, men hvad nu hvis hans fiske bestand bliver syg af den behandling
> er det ok?
> så hellere gøre opmærksom på at der kan opstå et problem, ved
> den behandling
så kan han drage den konklusion at det ikke virkede - mit indtryk er nu
at Per W. ved hvad han laver. kanske jeg tager fejl, og i så fald håber
jeg at se rapportering om følgeproblemer.

> det kan vi godt være enige om
>

> Enig, men en stort del af diverse "husråd og tommelfingerregler" er
> netop opstået, fordi de virkede
Det er korrekt - men uden bevis (læs, videnskabeligt) er det ligesom et
husmorråd til en `kurer-alt'-drik. "bland 3 kyllingfostre med 1 tsk
salt, 3 dl baileys, 2 spk mel og grav det 30 cm ned i jorden i 2 dage.
spises med gaffel hurtigts mulig efter opgraving.

ovenstående kanske at virke - men -hvilken- del af det er det virksomme
- det er jo det der er interresant.

Det ændrer stadig ikke på at det der virkede for dem sagtens kunne have
været regndans og voodoo.

> Igen han skrev "nogle dage" hvilket jeg IKKE mener er nok til at
> vurdere om det er godt for fisken
Ikke desto mindre bedømmer du det allerede som en fiasko - deraf min post.

Fra : Per W.

Dato : 12-04-05 16:24

"Tommi Jensen" <tommi@nee.dk> skrev i melding
> [...]

<<klipp>>

he he. Dette er første gangen jeg har renset akvarie og sten/sand med klor
og samtidig renset begge filterene grundig , ellers pleier jeg å rense begge
filterene grundig (renses ofte pga. skildpaddene som også er i samme
akvarie) og bytte vann ved at jeg bruker en hevert ut og temperert vann inn
rett fra springen mens fiskene er i akvariet, dette fungerer ypperlig og har
gjort det i snart 3 år. Eneste gangen en fisk har dødd er når den svømte
rett inn i vannstrålen slik at den tydeligvis ble slått ihjel mot bunnen,
eller at vannet var litt for kaldt, ellers er det overhode ingen problemer,
de fleste av fiskene har jeg hatt siden oppstarten av akvariet for snart 3
år siden, noen få har blitt spist av skildpaddene, men det siste året har de
ikke fanget noen, i de første månedene klarte de å fange en del av dem fordi
den ene varmekolben hadde røket slik at vannet ble veldig varmt, og da ble
fiskene veldig trege/døsige. Har ingen planter i akvariet, bruker heller
ikke kjemikalier eller oppstartmidler, prøvde en gang tabeletter mot alger
fordi en side hadde fått for mye sollys, men det var bare humbug, da var det
bedre å slå av lyset en stund. Hadde også en gang noen små hvite "dyr" som
fulgte med en rot, men kjøpte da inn noen fisker som syntes disse var veldig
gode og de ble borte, vasket så denne roten i klor og skylte den godt under
rennende vann. Når jeg fortale "ekspertene" på akvariebutikken at jeg ikke
brukte noen kjemikalier i vannet overhode så de bare rart på meg. Det jeg
pleier å svare til de som sier at man ikke kan bytte så mye vann på en gang
og at fiskene må ha mat til faste tider er at det av og til regner ganske
mye der hvor de kommer fra og at det der heller ikke er noen faste tider for
mat. Har flere ganger vært borte i en god del dager uten at de har fått noe
ekstra mat, og det er ingen problemer. Men da jeg ikke kan snakke med
fiskene kan jeg ikke garantere for at de ikke er stresset, men de ser ut til
å trives, og bunnfiskene trives også godt sammen med skildpaddene og renser
både skall og hud (og det ser ut som om skildpaddene trives så godt med
dette at de lar dem være helt i fred det er faktisk litt artig å se på når
de "renser" bena dems og de ligger helt slappe og bare nyter det). Når det
gjelder mating ser de fleste fiskene ut til å synes at kokt skinke, reker,
rå kyllig og crabstick er bedre enn fiskemat, det er veldig ofte de ikke
gidder å spise siden de tydeligvis vet at det kommer noe bedre noen ganger i
uken, de synes til og med at skildpaddemat (sticks) er bedre enn fiskemat.

NB! Det finnes sikkert fisker som krever annet/bedre stell.

/Per W.

Fra : Hobi

Dato : 12-04-05 23:31

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse
En masse provokerende.....

Jeg tror også godt en hund kan overleve at få et spark tre gange om dagen -
i årevis....

Hvis du ikke føler mere for dine husdyr, skulle du slet ikke have nogen
efter min mening.... Jeg vil ikke tøve med, at kalde det misrøgt.

EOD herfra - der er vist ikke megen fornuft i at kaste mere vand på den
gås....

Mvh
Hobi

Fra : Jæver

Dato : 12-04-05 12:07

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fisk trives
> rigtig godt ved dem, og det er ved at være meget længe siden jeg har haft

Som Brian skriver du var måske heldig (plus en masse andre kloge ord). Dine
fisk var i god form da
de fik din "kraftige" vandudskiftning. Nu er de garanteret mere stresset
end de var før. Gi dem den behandling en gang om ugen og de vil bukke under
på et tidspunkt.
Gør det 2 gange om ugen og de vil bukke under før.
Jeg bruger ikke nogen som helst kit til målinger eller andre
"heksekunstner". det skulle da lige
være at jeg filtrere over lidt tørv.(jo jeg har vist nogle pH strimler et
sted.)
Men jeg behandler dem varsomt/nænsomt hvis det er muligt.Det er klart at
hvis der gik hul på
akvariet måtte reddes hvad reddes kunne med forhånværende midler.
Jeg fodrer varieret, checker temp., kigger på mine fisk og har en meget fin
fornemmelse af
når tingene kører og er i balance.Jeg kan simpelthen se på mine fisk om de
har det godt!
Er det heksekunst?, nej mere pleje og fornemmelse for de levende skabninger
jeg har
i akvariet.
Af samme årsag ville jeg heller ikke give mine fisk den behandling du har
givet dine,
men gjort det langt mere trinvis for fiskenes skyld.

Hilsen Jæver

Fra : Bettina Hansen

Dato : 12-04-05 14:40

Per W. wrote:
> Det er nok en gang bare ett bevis fra min side om at normalt akvariehold
> ikke er noen heksekunst og at man ikke må tro på alt det de "profesjonelle"
> sier, de er jo bare redde for at hobbyen skal virke for enkel.

Jeg vil så tillade mig mene at det er et meget uvidenskabeligt bevis du
kommer med. Lidt i stil med: "Min bedstefar røg 40 cigaretter om dagen
og blev 108 år gammel så det passer ikke når "de kloge" siger at det er
farligt at ryge" ;)

Du kommer med et eksempel på at fisk har overlevet en hårdhændet
behandling (hvilket jeg egentlig ikke er specielt overrasket over - de
fleste dyr har en stærk overlevelsestrang og kan tåle en hel del) men
det er ikke noget bevis for at fisk generelt kan tåle sådan en
behandling og da slet ikke for at det er den bedste måde at behandle dem
på...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Mikkel Munk

Dato : 11-04-05 20:38

> [...]
ha
> daua? dette er nå flere dager siden og alle lever.

Jeg stiller mig også uforstående overfor hvad meningen med ovenstående var?
Der er bare betydelige nemmere måder, at slå fisk ihjel på...

M.

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-04-05 23:01

Jeg prøvede forleden at lade temp. i akvariet stige til 47 grader... der
skete intet. Fiskene levede videre... fandens! Jeg proppede dem herefter i
en 2 liters skål med låg. uden ilt vel at mærke. En uge senere tjekkede jeg
dem. De levede stadig... Fandens... Jeg satte herefter den selvsamme skål
ind i microbølgeovnen... gav dem 37 min. ved fuld effekt... Fiskene sprang
lystigt i vandet i skålen... 2 malawier gav sig sågar til at lege! Men dø
ville de ikke!

Du har prøvet en ganske udmærket klor-blanding. Den virker åbenbart heller
ikke.De små sataner lever videre i bedste velgående. Hvad skal vi nu prøve?
En tur på stegepanden?

/Jasper

Fra : Frandsen

Dato : 12-04-05 10:02

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du har prøvet en ganske udmærket klor-blanding. Den virker åbenbart heller
> ikke.De små sataner lever videre i bedste velgående. Hvad skal vi nu
prøve?
> En tur på stegepanden?

Jeg har stor succes med en blender. Det er der ingen sværddrager der kan stå
for