Slibning af fribord igen igen.
Fra : Bjarne Johansen

Dato : 11-04-05 14:55

Hej NG.

Jeg ved godt emnet var oppe for ikke så længe siden, men jeg mener at huske
tråden endte mere i maskinpark end den løsning jeg savner.

Nå til fribordet.

Jeg vil selvfølgelig starte med affedtning af dette før vandslibning med
korn 1200. Efter rubbing skal det jo nok have et eller endet polish og/eller
voks, men hvilket? Prisen er ikke ligegyldig, men næsten!

Og når jeg alligevel er her - efter nylakering af udvendigt teak så som
sæder i cockpit, cockpitkarme m.v. skal dette jo genmonteres.( I en Bianca
27). Har i en ide til fugemasse, den skal selvfølgelig tætne men også kunne
afmonteres igen - det er jo nok ikke sidste gang der skal lakkes

Alle gode råd modtages med tak.

Bjarne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-05 15:32

"Bjarne Johansen" <bjarne@"fjern"idegardiner.dk> skrev

> [...]
og/eller
> voks, men hvilket? Prisen er ikke ligegyldig, men næsten!

Først starter du med at vaske/skrubbe fribordet grundigt. Brug en god
malerrens eller noget Yacht cleaner. Det første er billigere og sikkert lige
så godt.

Så affedter du. Afhængigt af dit fribord, så ville jeg nok starte med en
korn 800, men det er svært at sige, når man ikke kan se det. Derefter vil
jeg afslutte med korn 1200.

Så skal du polere, og der kan du bruge wienerkalk blandet med sprit.
Derefter en god polish, og der er Hempels custom marinepolish ganske godt.
Det har også den fordel, at det afrenser meget effektivt.

Det er møghårdt arbejde, så en maskine ville være en stor fordel..

Jeg så i øvrigt, at der er en gut i Esbjerg som på DBA har en AEG
polermaskine/vinklensliber til salg til kun kr 600,- Der var en del
tilbehør og billeder af den. Desværre kender jeg ikke maskinen, men prisen
er nok helt fin. Jeg har flere AEG maskiner, og de er absolut ok.

> [...]
kunne
> afmonteres igen - det er jo nok ikke sidste gang der skal lakkes

Vil du lime træet fast med en fugemasse, eller er det bare fugerne? Jeg
forstår ikke helt, hvad du mener...

Umiddelbart er der ikke meget fugemasse til både, som er nemt at fjerne igen
uden skader på træet. Så skal du muligvis købe en almindelig acrylfugemasse,
de trænger ikke så langt ind, og er dermed nemmere at fjerne igen. men sørg
for, at den er til udendørsbrug pga. af UV stålingen.

Både sikaflex, Simson og 3M sidder forbandet godt fast, og det er svært at
pille af igen. Men det afhænger naturligvis af den måde, det er monteret.
Laver du bare nogle almindelige tætningsfuger, så burde det være til at få
af igen, navnlig hvis du skærer dem op med en hobbykniv, og sørger for, at
der ikke er for meget under træet. Men taler vi egentlige limninger, så er
det noget anderledes.

Min gamle træbåd havde vinduesrammer i mahogny monteret i noget rødbrunt,
vistnok 3M klæber, og jeg lyver ikke, når jeg siger, at det sad *hamrende*,
sindsygt fast! Den eneste måde var at ødelægge rammerne i bitte små stykker
med et stemmejern. Jeg brugte mange timer på hver eneste vindue.

Det er den mest effektive klæber, jeg nogensinde har mødt, og jeg ville
ønske, jeg vidste havd det var. Sikaflex er ikke så genstridigt, men det er
stadig for stærkt, hvis du skal fjene træet jævnligt.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarne Johansen

Dato : 11-04-05 16:09

> [...]
> korn 800, men det er svært at sige, når man ikke kan se det. Derefter vil
Jeg tro det er nok med korn 1200, jeg lavede en lille test sidste forår.
Fribordet er af den gule slags, og er blot blevet kedligt at se på.

> Så skal du polere, og der kan du bruge wienerkalk blandet med sprit.
> Derefter en god polish, og der er Hempels custom marinepolish ganske godt.
> Det har også den fordel, at det afrenser meget effektivt.
Jeg har en del Jotun Rubbing og Jotun Polish stående, har du en mening om
disse produkter - og kan jeg bruge Rubbing i stedet for wienerkalken - eller
er kalken bare det bedste?

> Det er møghårdt arbejde, så en maskine ville være en stor fordel..
Jeg har lige investeret i en ny 400w Bosch ekscentersliber og en Wurth
polermaskine 1200w 900-2700 omd. Satser på det går.
> [...]
Bianca
> kunne
>
> Vil du lime træet fast med en fugemasse, eller er det bare fugerne? Jeg
Der skal blot fuges ikke klæbes, jeg havde også karmene af sidste år, hvor
min kammerat fugede, med hvad kan jeg ikke huske. Sidste års lakering holdt
ikke, derfor måtte de af igen i år. Jeg havde nær aldrig fået dem af uden at
splitte det hele ad ((( så kun fuge!

> [...]
stykker
> med et stemmejern. Jeg brugte mange timer på hver eneste vindue.
Det lyder hyggeligt - det er utroligt hvor mange timer der går med
vedligeholdelse af gamle skibe!

> [...]
er
> stadig for stærkt, hvis du skal fjene træet jævnligt.
Det skal vel have et enkelt lag nyt lak en gang om året?

> Claus
> --
> Ting til salg!
> Lidt af hvert!
> www.tersgov.dk/salg.htm

Bjarne

Fra : mlt

Dato : 11-04-05 21:43

Med al respekt for CT og alle hans fantastiske fine forklaringer, så vil jeg
dog vove en enkelt påstand der strider mod hans råd:
Lige med hensyn til fugemasse, så er det eneste rigtige en edikesyrebaseret
siliconefugemasse. Akrylfuge holder sig ikke pæn udendørs ret længe, og er
ikke vandafvisende som en silikonefuge er.

Så må vi se om det falder i god jord!

Mvh.
Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-05 00:46

"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev

> [...]
> siliconefugemasse. Akrylfuge holder sig ikke pæn udendørs ret længe, og er
> ikke vandafvisende som en silikonefuge er.

Du kan sagtens få en acrylfugemasse til udendørsbrug og som er
vandafvisende, men de tåler bare ikke konstant vandpåvirkning, hvilket der
jo heller ikke er tale om her.

Med hensyn til eddikesyresilicone, så hæfter det ikke særligt godt på træ
eller andre sugende overflader, fordi træet trækker fugten ud af fugemassen.
Derfor anbefales det også mest til glatte overflader. Jeg kender ingen
eddikesyresiliconer, som anbefales til træ og andre sugende underlag. Dertil
kommer, at eddikesyresilicone ikke kan overmales, hvis man skulle få lyst
til det.

Men vil man gerne bruge silicone, så skal det være en alkoholbaseret
silicone. Danalim har noget de kalder Mestersilicone. Det er en
"professionel" byggesiliconefugemasse som er meget velegnet til brug på
både. Den kan bruges på alle overflader og er endog meget modstandsdygtig.

Men den klæber også ret godt, så den kan også være svær at få af, hvis det
er noget, som skal afmonteres hvert år.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarne Johansen

Dato : 12-04-05 08:46

Hej Claus

Når du nu skriver at eddikesyresilicone ikke hæfter særligt godt på træ
eller andre sugende overflader, kan det så ikke være det jeg skal bruge?
Den skal jo netop kun fuge mellem glasfiber og lakeret teak, og skal bestemt
ikke overmales.

Bjarne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-05 10:07

> [...]

> eller andre sugende overflader, kan det så ikke være det jeg skal bruge?
> Den skal jo netop kun fuge mellem glasfiber og lakeret teak, og skal

Det er ikke kun det, almindelig eddikesyresilicone eller glassilicone, som
det også kaldes, er heller ikke særlig modstandsdygtig over for UV og
frost. Dernæst er den ikke optimal, når det er fuger mellem forskellige
materialer. Det er absolut bedst til glas og metal. Selv om det ikke skal
sidde så fast, så skal dine fuger jo også være tætte, eller kan det jo være
ligemeget med at fuge. Jeg ville ikke selv bruge almindelig
glas/eddikesilicone til dette formål, så hellere denne:
http://www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/mestersilicone.pdf

Eller evt. deres byggesilicone, den er bare knap så UV bestandig. Begge er
alkoholbaserede. Andre mærker er sikkert lige så godt, men danalims
produkter er gode, og jeg har selv brugt tonsvis af deres
glas/akvariesilicone, da jeg byggede akvarier. mestersiliconen er nok lidt
vanskeligere at få fat i, mens byggesiliconen kan fås stort set alle vegne.

Du skal bare bruge det med farve i, eller gulner det alt for hurtigt. Det
kan fås både i hvid og grå, og måske også i sort.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarne Johansen

Dato : 12-04-05 08:22

Hej Michael

Kender du producent og produktnavn på en sådan fugemasse, den skal helst
ikke klæbe for godt, blot tætne for vandindtrængning?

Bjarne

Fra : mlt

Dato : 12-04-05 18:42

Hej Bjarne.

Nej jeg har ikke noget eksakt firmanavn, men blot erfaring med den som en
nem fuge der er vandafvisende og ikke hæfter al for godt i forhold til andre
fuger. Den anbefales af andre jeg har talt med om fuger til både, men hvad
ved de ...
Det er rigtigt som Claus skriver, at en akrylfuge er nem at fjerne igen, men
det er en eddikebaseret silicone også, og siliconen har den fordel at den er
vandafvisende og ikke-overmalbar. Derfor syntes jeg det passede med det du
søgte, men jeg kan se på efterfølgende indslag fra CT at han har erfaring på
området som ingen kan matche, så jeg vil ikke træde nogen mere over tæerne.
Den med bygningssiliconen lyder faktisk ret overbevisende, og den ville jeg
måske nok prøve næste gang. Tak for rådet Claus T !

Mvh. Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 07:43

> [...]

> søgte, men jeg kan se på efterfølgende indslag fra CT at han har erfaring

> området som ingen kan matche, så jeg vil ikke træde nogen mere over

Jeg synes, det er underligt, at du ikke bare kan holde dig til emnet, uden
alle disse tåbelige kommentarer. Du træder ingen over tærene ved at være
saglig, men du gør det til gengæld med disse tåbelig og unødige kommentarer!

Hvad skal vi bruge det til?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : mlt

Dato : 13-04-05 18:58

Jamen Claus, jeg prøver at være saglig og forsøger at komme med input til
emnet om fugemasser. Det jo jo mest henviste til i 1.indslag var faktisk kun
mærker/producenter af diverse fugemasser og lime(3M/Sikaflex m.v.), og ikke
ret meget om fugetypen hvilket jo er det væsentlige til svar på spørgsmålet.
Det eneste du nævner er en akrylfuge, hvilket jeg ikke er enig i er et godt
valg til noget som helst udendørs.

Men en siliconebaseret fuge(uanset om det er 3M eller andre der producerer
den) er det bedste valg, og om det så lige skal være den eddikebaserede som
jeg har erfaring med slipper nemt men stadig hænger ved eller om det skal
være den næste du nævner som byggesilicone, det vil jeg ikke drøfte
yderligere, hvilket jeg udtrykker at jeg "ikke vil træde nogen over tæerne".
Jeg tror du har mere erfaring med det end jeg har - det lyder i hvert fald
sådan - og derfor respekterer jeg jo også dit råd.

Du skuffer mig nu, at du farer sådan i flint over en lille vending som jo
blot betyder at jeg ikke vil lægge mig ud med nogen om det skal være det ene
eller det andet siliconebaserede produkt. Du tolker det helt forkert, og
bliver direkte aggressiv i din debat, hvilket er din svage side som jeg
absolut ikke respekterer!
Nu vil jeg ikke personliggøre dette, men blot - igen - understrege at du jo
med dine mange flotte indslag udviser en enorm viden og erfaring med næsten
alt, og det synes jeg er en af dine stærke sider her i NG.

Godt ord igen, eller er jeg - igen -for provokerende for dig?

Mvh. Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 21:55

> [...]

> eller det andet siliconebaserede produkt. Du tolker det helt forkert, og
> bliver direkte aggressiv i din debat, hvilket er din svage side som jeg

Det irriterer mig, fordi det er helt og aldeles unødvendigt!

Personlige bemærkninger som den slags, du fyrede af, tjener absolut intet
formål, og det viser blot, at det er jer selv som starter hver gang, og så
brokker I jer bagefter over, at jeg påtaler det.

Den eneste grun til, at jeg bliver aggressiv er, at du selv start med noget
som tangerer mudderkastning!

Lad os tale fuger og fugemasse samt for og imod, men hold den slags
personlige bemærkninger ude af debatten!

Er det da umuligt for dig at tale om materialer og fagsnak, uden at blive
nedladende i din argumentation?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-04-05 22:56

Bjarne Johansen wrote:

> Jeg tro det er nok med korn 1200, jeg lavede en lille test sidste forår.
> Fribordet er af den gule slags, og er blot blevet kedligt at se på.

En god polermaskine og 2 x robbing kan formentlig klare det problem. Det
skal virkeligt være slemt førend det er nødvendigt at slibe. Som sagt en
god polermaskine der kan tage ordentligt fat er et uundværligt stykke
værktøj i denne sammenhæng. Derefter en til to gange polish med samme
maskine. Du kan evt. slutte af med at give den en gang ren voks til
sidst og dit fribord vil stå som nyt.
Slibning med slibepapir tager ofte unødvendigt meget gelcoat med af.

- Lars

Fra : Bjarne Johansen

Dato : 13-04-05 08:02

Hej

Wienerkalk - ved i hvor man køber det og hvordan det blandes med sprit (
Forhold )?

Bjarne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 08:35

"Bjarne Johansen" <bjarne@"fjern"idegardiner.dk> skrev

> Wienerkalk - ved i hvor man køber det og hvordan det blandes med sprit (
> Forhold )?

Prøv evt. i Netto. De har haft det på tilbud for et par uger siden, og mon
ikke, der stadig står noget rundt omkring. Det er jo ikke noget man hamstre
(jeg købte selv tre bøtter )
Jeg var i to nettobutikker i går, Amager og min lokale her i Brønshøj, og
begge havde mere. Det kostede 25,- for en bøtte med 500 gr. Ellers er jeg
sikker på, at det kan købes hos Matas. Nettos bøtter er med rødt låg og hvid
ettiket med rødt tryk.

De skriver ikke noget om blandingsforhold, men at det skal blandes til en
grød. Det afhænger nok af, hvor groft du vil polere. Jeg kunne forstille
mig, at jo mindre sprit, man kommer i, jo grovere bliver poleringen, men
wienerkalk er ikke noget jeg har brugt ret ofte.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 08:47

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> De skriver ikke noget om blandingsforhold, men at det skal blandes til en

Du kan selv se, hvad de skriver her på etiketten: www.myboat.dk/kalk2.jpg &
www.myboat.dk/kalk1.jpg

Det er ikke noget voldsomt godt billede, men det burde være læseligt.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Martin [5220]

Dato : 13-04-05 13:43

> Wienerkalk - ved i hvor man køber det og hvordan det blandes med sprit (
> Forhold )?

Det er hyldevarer i alle Matas butikker, så der er det ingen problem at
finde det.

Det skal blandes til en jævn grød, - blander du det med for lidt sprit,
fordamper det hurtig ind og mister sin slibeevne, så derfor vil jeg anbefale
dig at bruge lidt ekstra sprit. Men det ved du selv efter du har blandet
første gang, du er ikke i tvivl.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 14:12

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> [...]
anbefale
> dig at bruge lidt ekstra sprit. Men det ved du selv efter du har blandet

Ved du hvorfor det netop er sprit, man skal bruge?

Måske kunne man bruge noget, som ikke fordampede så hurtigt. Med mindre man
ligefrem bruger sprit for simpelthen at køle kalken.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : preps

Dato : 14-04-05 21:25

"Claus Tersgov" skrev d. 13-04-05 14:12 dette indlæg :

> Ved du hvorfor det netop er sprit, man skal bruge?

Det er for at holde kalken inaktiv.
Bruger man f.eks. vand vil du få en ætsende væske istedet.
Men jeg er pt. ikke klar over om der er alternativer til spritten.

Det vil jeg undersøge, jeg vender tilbage.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin [5220]

Dato : 20-04-05 12:49

"preps" <preps.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Det er for at holde kalken inaktiv.
> Bruger man f.eks. vand vil du få en ætsende væske istedet.
> Men jeg er pt. ikke klar over om der er alternativer til spritten.
>
> Det vil jeg undersøge, jeg vender tilbage.

Jeg har ikke kunnet finde frem til yderligere oplysninger, andet end at hvis
man eks. bruger petrolium el. rensebenzin, så ville massen blive for
klistret, da den får en olieagtig konsistens, og så ryger meget af
slibeevnen.

Så som tidligere skrevet er spritten nok den bedste til ikke at reagere med
kalken

Fra : Bjarne Johansen

Dato : 15-04-05 08:52

Hej alle

Tak for indlægene - kommer i på flere guldkorn er i naturligvis velkomne.
På søndag oprinder dagen for fribordet, jeg er lidt spændt...
Vejret skulle jo blive perfekt og vi bliver 6-7 personer om jobbet, så mon
ikke det lykkes at få et flot resultat.

Bjarne