rediger fil admin
Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 18:03

hey har et lille problem...
jeg vil gerne kunne redigere en fil over nettet..

kode:
<?php
$fp=fopen('../reg/forsidetext.html','r+');
print fgets($fp,1024);
fclose($fp);
?>
men dette viser kun texten (kan ikke redigere)...
hvorfor ikke skulle r+ ikke gøre at man kan skrive??

tcarlsen...
er ny i PHP så skær det helt ud i pap for mig tak :D

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leonard

Dato : 10-04-05 18:20

TCarlsen <thomascarlsen95@hotmail.com> wrote:

>men dette viser kun texten (kan ikke redigere)...
>hvorfor ikke skulle r+ ikke gøre at man kan skrive??

Din browser er ikke en editor, den viser det html du sender til den.
Hvis du vil redigere noget tekst, så må du stille det op i en
formular, så du kan sende det redigerede til et script der skriver
teksten i filen igen.

Det er vidst ikke kun PHP du er ny med

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 18:25

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> Hvis du vil redigere noget tekst, så må du stille det op i en
> formular, så du kan sende det redigerede til et script der skriver

???????????+

er det ikke i en formular da???
<?php
session_start();
if ($_SESSION['access'] != true) {
   include("login.php");
   exit;
   }
?>
<head>
<title>Ret Velkomst</title>
</head>
<h2><b>Ret Velkomst!</b></h2>
<?php
$fp=fopen('../reg/forsidetext.html','r+');
print fgets($fp,1024);
fclose($fp);
?>
den kalder da til forsidetext.html
kan den så ikke blive reg....???
skal det stilles ind i en tekstboks eller noget???

Fra : Leonard

Dato : 10-04-05 18:49

TCarlsen <thomascarlsen95@hotmail.com> wrote:

>er det ikke i en formular da?

En formular er rammet ind i <form></form> og kan indeholde inputfelter
af forskellig art.

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 18:52

> En formular er rammet ind i <form></form> og kan indeholde inputfelter
> af forskellig art.

hvordan skal jeg så sætte det sammen??

kan du ikke komme med et eks. hvor man kan reg i en fil og det så bliver
gemt??
ville være en stor hjælp?

tcarlsen

Fra : Torben Rasmussen

Dato : 10-04-05 18:56

> den kalder da til forsidetext.html
> kan den så ikke blive reg....???
> skal det stilles ind i en tekstboks eller noget???

Ja, altså det skal ind i et textarea ala det her:

<head>
<title>Ret Velkomst</title>
</head>
<h2><b>Ret Velkomst!</b></h2>

<textarea rows="10" cols="50">
<?php
$fp=fopen('../domain_check.txt','r+');
print fgets($fp,1024);
fclose($fp);
?>
</textarea>

Så kan man redigerer i indholdet, så skal det selvfølgelig også gemmes og
sårn ;)

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 18:59

takker Torben...

det hjælp mig meget :D
nu spørger jeg nok dumt igen men hvordan laver jeg en "gem" knap...(kode)?

tcarlsen

Fra : Leonard

Dato : 10-04-05 19:27

TCarlsen <thomascarlsen95@hotmail.com> wrote:

>nu spørger jeg nok dumt igen men hvordan laver jeg en "gem" knap...(kode)?
<input type="submit" />

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 19:32

takker kunne jeg endelig godt selv regne ud :D

tak for hjælpen....

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 19:47

<input type="submit" />

kan stadig ikke få det til at virke :'(

<textarea rows="10" cols="50">
<?php
$fp=fopen('../reg/profiletext.html','r+');
print fgets($fp,1024);
fclose($fp);
?>
</textarea>
<input type="submit" />

????????

tcarlsen

Fra : Leonard

Dato : 10-04-05 20:16

TCarlsen <thomascarlsen95@hotmail.com> wrote:

>kan stadig ikke få det til at virke :'(

Dit problem har ikke meget med php at gøre.
Da du tilsyneladende heller ikke kender meget til HTML, så vil jeg
foreslå at du begynder helt forfra med at lære det.

PHP er serverside, dvs. at det genererer det HTML der sendes til
browseren, som er det du kan se på din skærm. Så uden at kunne HTML er
der ikke meget ved at kunne PHP.

Tag en tur gennem alle tutorials på html.dk, hvor du jo allerede er
fundet ind, kod en hjemmeside, så den overholder standarderne og har
elementer af alle de ting du gerne vil bruge. Derefter kan du tilføje
elementer med PHP.

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 20:23

kan godt html.... men er helt væk med det der php...

kan du ikke bare skrive fejlen?

Fra : Leonard

Dato : 10-04-05 20:26

TCarlsen <thomascarlsen95@hotmail.com> wrote:

>kan godt html...

Tilsyneladende ikke.

Fra : TCarlsen

Dato : 10-04-05 20:31

> Tilsyneladende ikke.

hva får du ud af at nedgøre mig?????

kan du ikke fejlen??? eller hva...
jeg ber ikke om at få at vide hvor god jeg er til dette. men om
hjælp til noget.....
jeg ved godt jeg ikke har styr på alt dette det er også derfor
jeg skriver herind....

Tcarlsen

Fra : RF

Dato : 10-04-05 20:54

"TCarlsen" <thomascarlsen95@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hjælp til noget.....
> jeg ved godt jeg ikke har styr på alt dette det er også derfor

Han nedgør dig jo ikke, men baseret på trådens diskussion ser det ud som om
du ikke har kendskab til HTML, og uden HTML er der som nævnt meget lidt sjov
ved at kunne PHP.
Alene det at du ikke ved hvad en form er eller hvordan man laver en submit
knap, antyder at du ikke ved meget om HTML.

Derudover er gruppen jo ikke ment som et "Jeg skal bruge..." eller "lav lige
et eksempel" og så er der nogen der laver det for dig. Læs, lær og prøv
selv, når du går i stå, så spørgs i gruppen, vis hvad du har lavet og hvor
du er gået i stå, så er jeg sikker på at folk er mere behjælpelige.

Med det du viser indtil videre, så vil jeg anbefale dig at læse op på HTML
og især forms, for dernæst kode din form og så bygge PHP på.

m v h
Ronni