Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forslag til valg af lån
Fra : Kim Bernhart

Dato : 10-04-05 12:30

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger/forslag til valg af lån.
Vi har fået vurderet vores hus til en belåning på 2.000.000.
Vi har flg. gæld:
Nuværende obl.lån 5%: 1.400.000 (v/ indfrielse)
Boliglån 7%: 165.000
Anden gæld, kassekredit + diverse 120.000

Vi vil godt have nedbragt vores dyre gæld hurtigst muligt samtidig med at vi
ikke må sidde dyre i det end vi gør idag. Har derfor overvejet flg. Nyt 4%
og betale anden gæld samt et ekstraordinært afdrag på boliglån. Alternativ
kunne være et 4% lån med afdragsfrihed og så betale de dyrere lån ud iløbet
af ca. 24 mdr. Det var de 2 muligheder som vi umiddelbart er blevet
anbefalet.
Kunne også lave et afdragsfrit lån til udløb 31/12-06 og så betale af på
anden gæld i mellemtiden.

Hvad er smartest, billigst, bedst osv. Vi sover fint om natten, også selvom
renten skulle stige og overvejer evt. at flytte om 2 til 4 år.

Hilsen

Kim

Fra : Michael

Dato : 10-04-05 15:39

"Kim Bernhart" <kibXXX@XXXprivat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er smartest, billigst, bedst osv. Vi sover fint om natten, også
> selvom renten skulle stige og overvejer evt. at flytte om 2 til 4 år.

Hvis I skal flytte om 2-4 år, skal I slet ikke lave ændringer i lånene, da
omkostninger+kurstab langt overstiger de månedlige besparelser.

Fra : Kim Bernhart

Dato : 10-04-05 19:36

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis I skal flytte om 2-4 år, skal I slet ikke lave ændringer i lånene, da
> omkostninger+kurstab langt overstiger de månedlige besparelser.

Det har du helt ret i, men det er ikke på nogen måde planlagt, men ej heller
at vilvil blive boende i de næste 20 år. Vi vil bare gerne af med vores
anden gæld p.t. Derfor overvejer vi.

Kim

Fra : zillyink

Dato : 10-04-05 20:27

Kim Bernhart wrote:
> Nuværende obl.lån 5%: 1.400.000 (v/ indfrielse)
> Boliglån 7%: 165.000
> Anden gæld, kassekredit + diverse 120.000

Hvad med at lave et obligationslån 10 år og 3% på 300.000 kr.?
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_kursdata?menu2show=1.3.2.1.&p_stockid=bond.kf.DK0009269573

månedligt før skat 3000 og efter skat 2700, hvor hovedstolen er
300.000 og det udbetalte beløb er 288.000 og oprettelsesgebyrer
mv. er små 7500 resten kurstab. (alle tal er cirkatal)

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Kim Bernhart

Dato : 10-04-05 23:03

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> månedligt før skat 3000 og efter skat 2700, hvor hovedstolen er 300.000 og
> det udbetalte beløb er 288.000 og oprettelsesgebyrer mv. er små 7500

Tak for forslaget, det havde jeg også overvejet, men kan max belåne 1600.000
så det er der desværre ikke til. Det havde ellers været nemmest.

kim

Fra : zillyink

Dato : 11-04-05 07:02

Kim Bernhart wrote:
> ...men kan max belåne 600.000 så det er der desværre ikke til.
> Det havde ellers været nemmeste.

Ah; jeg troede at de to mill. var max. låneramme, så er der
egentlig dine egne forslag tilbage eller lade det hele ligge og
overveje om det hele er udgiften værd qua flytteplanerne.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : David T. Metz

Dato : 11-04-05 13:22

Kim Bernhart wrote:

> Hvad er smartest, billigst, bedst osv.

At du sætter din bankrådgiver til at beregne hvad omlægningen vil koste
amortiseret over det mest sandsynlige antal år I vil blive boende. Hvis
prisen er dyrere end rentebesparelsen, så glem det og slå ellers til.

Men det kommer jo an på hvad jeres behov i øvrigt er. Ovenstående sigter
mod den mest rationelle gældsafdragelse. Men det kan også være I har
mere behov for rådighedsbeløb?

David

Fra : Kim Bernhart

Dato : 11-04-05 20:26

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> mod den mest rationelle gældsafdragelse. Men det kan også være I har mere

Tak for den gode respons her i gruppen. Har da fået lidt at tænke på. Ville
egentligt godt af med "anden" gæld hurtigst muligt, men har/havde lidt svært
ved at vurdere hvad som er bedst. Har kun talt med kreditforening omkring
det. De er flinke nok, det er ikke det, men syntes ikke at det er en
rådgivning på samme måde som en bankrådgiver ville give. Kunne være at jeg
skulle gøre det gennem banken så kunne det være at jeg fik en grundigere
beregning som bedre kunne bruges i mit tilfælde.

Et sidste spørgsmål, kreditforeningen vil godt udbetale et lån på 1.600.000
selvom et 4% lån udbetales i kurs 96. Dvs. de egentligt låner mig
1.666.666. Mit 5% lån blev optaget i kurs 95, dvs. det gamle lån er på
1.330.000 + kurstab ialt ca. 1.400.000. Kan jeg forvente at jeg kan optage
et obligationslån på 270.000 som er forskellen mellem 1.600.000 og nuværende
lån uden kurstab. Håber i forstår spørgsmålet selvom det er lidt kryptisk
skrevet, men tror i forstår meningen. Det er måske ikke noget som de er
interreseret i da det så kun er en lille forretning for dem, men kunne være
rart at vide hvad jeg skal forvente/acceptere af svar.

Hilsen og endnu en gang tak.

Kim

Fra : zillyink

Dato : 12-04-05 09:38

Kim Bernhart wrote:
> [...]
> så kun er en lille forretning for dem, men kunne være rart at
> vide
> hvad jeg skal forvente/acceptere af svar.

Skal det forståes sådan at du mener at du kan låne til max. af de
80% hvori dine kurstab ikke medregnes i din totale låneramme, men
medfinancieres? (get it?)

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Kim Bernhart

Dato : 12-04-05 20:05

> Skal det forståes sådan at du mener at du kan låne til max. af de 80%
> hvori dine kurstab ikke medregnes i din totale låneramme, men
> [...]

Ja, det er låneforslaget. Eks. v/ 4% (kurs 96) har jeg et tilbud på at få
udbetalt ca. 1.578.000. Dvs. at de vil financere kurstabet, men ikke andre
omkostninger. Jeg taler med dem senere på ugen, ville bare høre hvad der var
normalt. Jeg er ikke i tvivl om at de tjener godt på omlægninger og det er
dem vel ondt, det er jo det de lever af, bare det ikke er for mange af mine
penge
Hilsen
Kim