Kvitteringsmeddelelse, hvor skal den skriv~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 11:09

Jeg har følgende form:

Subscribe:
<form method="post"
action="http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php">
size="20">

Det fungerer, men skærmkvitteringen dukker op som en blank side og
brugeren skal derfor bruge tilbage-pilen i browseren.

Hvordan kan jeg bestemme at kvitteringen udskrives i et dokument som
jeg selv har designet, f.eks. 'kvittering.php'?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-05 13:48

On 2005-04-10, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> Jeg har følgende form:
>
> Subscribe:
><form method="post"
> action="http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php">

[snip]
> [...]
>
> Hvordan kan jeg bestemme at kvitteringen udskrives i et dokument som
> jeg selv har designet, f.eks. 'kvittering.php'?

Din "action" i form-tagget bestemmer, hvilken side brugeren bliver sendt
til når han submitter formularen. Du kan vælge at vise noget på den side
eller sende brugeren videre til en ny side vha. header().

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 14:13

Den 10 Apr 2005 12:48:17 GMT, skrev Jacob Atzen:

> [...]

>til når han submitter formularen. Du kan vælge at vise noget på den side
>eller sende brugeren videre til en ny side vha. header().

Tak for forsøget. jeg har læst om "header()" i manualen og forstår
ikke meget af det. jeg har forsøgt med følgende:

header('Location: http://www.example.com/');

- hvor jeg sætter 'location' til den absolutte sti til min
"kvittering.php", hvor jeg gerne vil have outputtet bragt

Tilmeldingsformularen hedder "nyhedsbrev.php" og selve scriptet hedder
"maillist.php" I begge tilfælde har jeg sat linien ind før noget som
helst andet der skal udskrives (som anbefalet i manualen).

Ak ja, disse nybegyndere

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-05 14:44

On 2005-04-10, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
>
> - hvor jeg sætter 'location' til den absolutte sti til min
> "kvittering.php", hvor jeg gerne vil have outputtet bragt

Det er også korrekt, så det burde virke.

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 15:07

Den 10 Apr 2005 13:43:37 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Det er også korrekt, så det burde virke.

Tratteraaa, nu sker der små fremskridt

Ikke desto mindre virker det ikke. jeg har anbragt linien i min
'maillist.php' som følger:

<?php

$config_file = "datafiler/ml_config.dat";

header('Location:
http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/kvittering.php');

// Sets the keywork to access admin. IE: action=?keyword.

$admin_keyword = "admin";

// Sets the version number.

$version = "1.8.0a";

- o.s.v.

Det giver følgende meddelelse med henvisning til netop linien med
header():

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by
(output started at
/hsphere/local/home/mitdomæne/dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php

Jeg forsøgte også at sætte et dollartegn foran, men det gav en fatal
fejl.

Placeringen er åbenbart forkert (mon linien istedet skal være i det
dokument hvor tilmeldingsformularen er?), eller også er syntaxen
alligevel ikke helt rigtig.

Tilmeldingsformularen ligger på adressen:
http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/nyhedsbrev.php

- og selve "motoren" ligger her:
http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php

Der sker ikke noget ved blot at klikke på "Send" for det giver blot
outputtet "Email-adressen: "Din email-adresse" er ikke gyldig.
Kontrollér venligst", samt ovennævnte fejlmeddelelse. Skulle du/I
alligevel komme til at submitte til listen, garanterer jeg at jeg nok
skal slette jer igen

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-05 15:37

On 2005-04-10, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
> (output started at
> /hsphere/local/home/mitdomæne/dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php

Se: <http://php-faq.dk/index.php/Headers_already_sent_by_...>

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 16:15

Den 10 Apr 2005 14:37:22 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Se: <http://php-faq.dk/index.php/Headers_already_sent_by_...>

Essensen af den artikel du henviser til er, at der ikke bliver sendt
noget output før du kalder funktionerne.

Et enkelt linjeskift før
<?php
er nok til at det regnes for output.

Jeg kan ikke gennemskue hvad i de foregående linier der fremkalder
fejlen. Nu ser de første linier af 'maillist.php' således ud. Måske
skal der luges noget ud, eller kan erklæringen (hedder det vel?)
flyttes længere op?

<head>
<title>
PHPMailList
</title>
<!--
body { background-color: white; color: black; font-family: arial;}
a:link { color: blue; text-decoration: none; }
a:active { color: red; text-decoration: underline; }
a:hover { color: red; text-decoration: underline; }
a:visited { color: purple; text-decoration: none }
-->
</head>
<!-- PHPMail List: http://php.warpedweb.net/ -->
<?php
$url = 'http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/kvittering.php';
if(!headers_sent()) {
header('Location: '.$url);
exit();
}
else {
echo "";
echo "Du sendes nu videre til:";
echo "".$url.'"";
}

Det giver så blot en ny fejlmeddelelse:
"Parse error: parse error, unexpected T_STRING, expecting ',' or ';'
in /hsphere/local/home/tolley/dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php
on line 185".

Linie 185 ser således ud:

subscribe($email, "off", $GLOBALS['send_welcome']);

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-05 19:21

On 2005-04-10, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> Essensen af den artikel du henviser til er, at der ikke bliver sendt
> noget output før du kalder funktionerne.

Ja.

Her genereres den første linie output. Artiklen er givet ikke så klar på
dette punkt, men ligeså snart du begynder at skrive noget udenom dine
<?php kode, kode ?> afsnit er outputtet startet. Du skal altså starte
filen med at foretage din PHP processering og først derefter skrive din
HTML.

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-04-05 07:10

Den 10 Apr 2005 18:20:42 GMT, skrev Jacob Atzen:

> [...]
><?php kode, kode ?> afsnit er outputtet startet. Du skal altså starte
>filen med at foretage din PHP processering og først derefter skrive din

Jeg kan godt se hvor det bærer henad: en henvisning til at sætte mig
ned med tykke bøger og først vende tilbage med mine spørgsmål om tre
måneder. jeg er meget taknemmelig for at du gider at forsøge at
hjælpe, men det virker desværre stadig ikke. Jeg er nødt til at tage
alt for pålydende, da jeg er på begynderniveau og har derfor sat den
famøse linie øverst:

<?php
[...]

Det gør imidlertid ingen forskel. Siden "kvittering.html" vises godt
nok, men der er ikke noget output på.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-04-05 09:16

On 2005-04-11, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> Jeg kan godt se hvor det bærer henad: en henvisning til at sætte mig
> ned med tykke bøger og først vende tilbage med mine spørgsmål om tre
> måneder.

Det du prøver kræver ikke læsning af tykke bøger. Det kræver dog, at du
har et overblik over, hvad det er du prøver at lave. Umiddelbart virker
det også som om du mangler at få styr på nogen af de helt grundlæggende
ting om PHP.

F.eks. blander du i nedenstående eksempel HTML og PHP på en forkert
måde.

><?php
> [...]

Må jeg spørge, hvad du har læst om PHP programmering?

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-04-05 10:03

Den 11 Apr 2005 08:15:57 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Det du prøver kræver ikke læsning af tykke bøger. Det kræver dog, at du
>har et overblik over, hvad det er du prøver at lave.

For mig er det i princippet simpelt:

Jeg er igang med at tilrette et eksisterende script til til- og
framelding til nyhedsmails. Systemet fungerer, men har en ulempe som
jeg gerne vil lave om: Når folk har tilmeldt sig (eller whatever) på
hjemmesiden, udskrives der en kvittering som en blank side og brugeren
er henvist til at bruge tilbage-knappen. jeg vil gerne at kvitteringen
udskrives i et præ-formatteret dokument (med logo, menu o.s.v.).

> Umiddelbart virker
>det også som om du mangler at få styr på nogen af de helt grundlæggende
>ting om PHP.

Det er formentlig rigtigt. Jeg er nybegynder, men jeg var overbevist
om, at denne lille rettelse skulle være overskuelig, evt. med lidt
hjælp her fra nyhedsgruppen.

Min plan er, at når dette kommer til at virke, vil jeg trække mig
tilbage til min hule og virkelig lære PhP fra bunden.

>F.eks. blander du i nedenstående eksempel HTML og PHP på en forkert
>måde.

Som jeg skrev, måtte jeg tage din anvisning for pålydense. Det var
åbenbart ikke meningen og det forudsatte åbenbart noget som du ikke
havde nævnt, men ok....

>Må jeg spørge, hvad du har læst om PHP programmering?

Britt Malka: PhP og MySQL for absolutte begyndere
Er igang med:
Thomas G. kristensen: Start på PhP 5

Desuden har jeg læst og afprøvet eksempler fra online-tutorials,
f.eks. webcafe.dk, men ikke systematisk og grundigt (endnu).

Jeg vil meget gerne have denne lille knast overstået, da det hele
tiden forstyrrer min tankegang. Jeg får simpelthen ikke fred i sjælen
til fordybelse, før problemet er løst

Måske et lille og simpelt eksempel kunne gøre underværker. Enten ved
at henvise til nettet, eller ved at bruge 5 minutter på det:

maillist.php: Motoren med administrationsdel.

nyhedsbrev.php: Tilmeldingsside med formular. Her vælger man med en
radiobutton om man vil til- eller afmeldes. Der sendes en email med
kvittering til brugeren.

kvittering.php: Eksisterende dokument, hvor skærmkvitteringen skal
udskrives et bestemt sted på siden.

ml-config.dat og list.dat: Datafiler i plain tekst (det Er et simpelt
system).

Desværre er den maillist.php, som jeg forsøger at tilrette, på 300
linier, så det vil jo nok være for meget at forlange, at nogen skal
påtage sig at kigge det igennem, selv om de 290 linier jo er sagen
uvedkommende.

Blot for tilfældet, giver jeg lige en URL til udviklerens hjemmeside,
hvor zip-filen kan hentes (13 kb).
http://php.warpedweb.net/maillist/

Man kan p.t. ikke kontakte udvikleren, angiveligt fordi hans forum er
blevet hacket gentagne gange.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leonard

Dato : 11-04-05 10:17

> [...]

>er henvist til at bruge tilbage-knappen. jeg vil gerne at kvitteringen
>udskrives i et præ-formatteret dokument (med logo, menu o.s.v.).

Det skal du sikkert ikke bruge PHP til, da den blanke side vel er en
simpel HTMLside. Har du fundet den kvittering der udskrives nu, så er
det jo bare at rette i denne, dvs. at tilføje stylesheet, logo og
menu.
Hvis det forvirrer dig at der er PHP-kode i filen, så lad være med at
røre ved noget der står imellem <?php ... ?> det skal der sikkert ikke
ændres ved alligevel.
Ellers vis os hele den kode det drejer sig om, ikke ved at poste den
her, men ved at gemme filen på din server med endelsen .phps og så
give os et link til den. (kig lige efter at der ikke er et kodeord i
filen, hvis der er så overskriv det med **)

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-05 07:11

Den Mon, 11 Apr 2005 11:16:31 +0200, skrev Leonard:

> [...]
>simpel HTMLside. Har du fundet den kvittering der udskrives nu, så er
>det jo bare at rette i denne, dvs. at tilføje stylesheet, logo og
[klip]
> [...]
>give os et link til den. (kig lige efter at der ikke er et kodeord i
>filen, hvis der er så overskriv det med **)

Nu har jeg lagt filerne ud med extension *.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/original/maillist.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/original/nyhedsbrev.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/original/kvittering.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/original/datafiler/list.dat
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/original/datafiler/ml_config.dat

Systemet består oprindeligt kun af 'maillist.php', samt de to
datafiler. 'maillist.php' er kun ændret i linie 54, hvor jeg har
rettet stien til datafilerne.

I vejledningen står der, at brugeren kan tilgå direkte via
'maillist.php' ELLER man kan lave et dokument med en FORM, hvilket jeg
har gjort (nyhedsbrev.php). Jeg har kopieret FORM-eksemplet fra
vejledningen, hvor action er sat til 'maillist.php'. Hvis man går ind
på 'nyhedsbrev.php' og submitter eet eller anden, vises en blank side
med kvitteringer eller fejlmeddelelser, men filnavnet i adresselinien
i browseren er viser 'maillist.php', så jeg udleder at outputtet ikke
dannes i en ny fil, men overskriver på en eller anden måde?

Hvis jeg i formen sætter action til 'kvittering.php' kommer siden
'kvittering.php' godt nok frem, men uden kvitteringsoutput. Jeg ønsker
at outputtet skal udskrives i 'kvittering.php' i linie 15.

Håber jeg har udtrykt mig kort og præcist?

P.S. For god ordens skyld: Det drejer sig om www.dyrevelfaerd.dk. Jeg
har i øjeblikket implementeret et andet og alt for kompliceret system
til nyhedsbreve. Udvikleren vil ikke indrømme at der er fejl i, så det
vil jeg skrotte, da jeg jo ikke magter at finde og rette disse fejl.

Og ja... siden trænger til at komme på omgangshøjde. Menusystemets
kode findes på alle undersider, men det skal jo køre med noget
'include-snadsk'. Rooolig folkens, det kommer, det kommer...

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leonard

Dato : 12-04-05 21:58

Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:

>Nu har jeg lagt filerne ud med extension *.phps

filerne findes ikke ... ?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-05 22:13

Den Tue, 12 Apr 2005 22:57:53 +0200, skrev Leonard:

>filerne findes ikke ... ?

Ach, sorry. Jeg burde have afprøvet linkene. jeg var kommet til at
kalde undermappen "nyhedsbrev" istedet for "nyhedsliste":

www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/original/maillist.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/original/nyhedsbrev.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/original/kvittering.phps
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/original/datafiler/list.dat
www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/original/datafiler/ml_config.dat

Nu funker de )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-05 22:44

Den Tue, 12 Apr 2005 23:13:05 +0200, skrev Kurt Hansen:

>Ach, sorry. Jeg burde have afprøvet linkene. jeg var kommet til at
>kalde undermappen "nyhedsbrev" istedet for "nyhedsliste":

Jeg overvejer at gøre mit "krav" mere rimeligt. Det er OK at
outputtet/kvitteringen skrives på samme side som til- og
frameldingsformularen
(www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/original/nyhedsbrev.phps)
Nedenunder vil være pænest, synes jeg.
Jeg fornemmer at det er lettere?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leonard

Dato : 12-04-05 22:50

> [...]

>at outputtet skal udskrives i 'kvittering.php' i linie 15.
>
>Håber jeg har udtrykt mig kort og præcist?

OK, det er ikke bare sådan lige at ændre på, ikke på den måde du
forsøger i hvert fald.

Outputtet bliver genereret i maillist.php efter hvad det er der
submittes, om der tilmeldes eller frameldes osv. Den indeholder også
noget du kan bruge som administrator til at slette eller oprette
brugere osv.

Men du kan pakke hele maillist.php ind i det html du har på den side
du har i dag til at tilmelde nyhedsbrev med.

Selve nyhedsscriptet begynder og slutter jo med en kommentarlinie
<!-- PHPMail List: http://php.warpedweb.net/ -->
så hvis du bare lader være med at pille ved noget derimellem, så tror
jeg det kan virke.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-04-05 10:21

On 2005-04-11, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> For mig er det i princippet simpelt:

Men i praksis kompliceret

> Jeg er igang med at tilrette et eksisterende script til til- og
> framelding til nyhedsmails.

Tilretning af eksisterende scripts kan være noget rigtig rod, hvis de
ikke er kodet på fornuftig vis. Noget tyder på, at det du kigger på
hører til i denne kategori.

> Som jeg skrev, måtte jeg tage din anvisning for pålydense. Det var
> åbenbart ikke meningen og det forudsatte åbenbart noget som du ikke
> havde nævnt, men ok....

Jeg forudsatte, at du vidste nok om PHP til at vide, at en <?php blok
skal afsluttes før du begynder at skrive HTML.

> [...]
>
> Desuden har jeg læst og afprøvet eksempler fra online-tutorials,
> f.eks. webcafe.dk, men ikke systematisk og grundigt (endnu).

Hvis du har læst to bøger burde du være fint rustet til opgaven. Noget
tyder på, at disse to ikke er så gode som de kunne være :-/

> Jeg vil meget gerne have denne lille knast overstået, da det hele
> tiden forstyrrer min tankegang. Jeg får simpelthen ikke fred i sjælen
> til fordybelse, før problemet er løst

Du vil altså løbe før du kan kravle. Det er naturligvis dit valg, men du
skal nok ikke forvente så meget hjælp herinde så.

> Man kan p.t. ikke kontakte udvikleren, angiveligt fordi hans forum er
> blevet hacket gentagne gange.

Hans forum er blevet hacket gentagne gange og du tør stadig bruge hans
kode?

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-05 07:23

Den 11 Apr 2005 09:20:31 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Men i praksis kompliceret

Det må konstateres. Først forsøgte jeg mig med et system der bestod af
over 200 filer, men med en installationsvejledning der så
tilforladelig ud. Systemet virker på hjemmesiden p.t., men der er et
par grimme bugs i velkomstmailen (usynligt link hos visse brugere),
samt at mails udsendt fra dette system ryger i spamfilteret på en del
Mac-maskiner og på Hotmail. Derfor valgte jeg dette langt mere simple
system, som burde være til at overskue

>Tilretning af eksisterende scripts kan være noget rigtig rod, hvis de
>ikke er kodet på fornuftig vis. Noget tyder på, at det du kigger på
>hører til i denne kategori.

Det er formentlig rigtigt, men det virker trods alt og når jeg bliver
dygtigere, kan jeg jo altid rette det til, eller implementere noget
helt tredie. Hovedsagen er at der overhovedet ER et til- og
afmeldingssystem til nyhedsbreve på hjemmesiden.

>Hvis du har læst to bøger burde du være fint rustet til opgaven. Noget
>tyder på, at disse to ikke er så gode som de kunne være :-/

Njarh, førstnævnte hæfte får ikke roser på nettet, men Thomas C.
Kristensens skulle vist være ok, så vidt jeg har læst? Det er jeg dog
ikke færdig med endnu.

Næste litteratur bliver "Introduktion til PHP, MySQL og Apache"
af Julie C. Meloni (oversættelse af "Teach yourself PHP, MySQL and
Apache in 24 hours").

>Du vil altså løbe før du kan kravle. Det er naturligvis dit valg, men du
>skal nok ikke forvente så meget hjælp herinde så.

Der ramte du nok desværre alt for præcist. jeg mente dog at dette
problem (at få vist kvitterings-aotput i et andet dokument) måtte være
så simpelt, at jeg godt kunne forsvare at bede denne nyhedsgruppe om
hjælp. Jeg sværger, at når problemet er løst, hører I ikke mere fra
mig, før jeg kan stille rimelige og indsigtsfulde spørgsmål

Tø-hø

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 12-04-05 10:59

On 2005-04-12, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:

> [...]
> hjælp. Jeg sværger, at når problemet er løst, hører I ikke mere fra
> mig, før jeg kan stille rimelige og indsigtsfulde spørgsmål

Du er meget velkommen til at spørge, det er derfor vi er her. Så længe
man viser man selv gør en indsats og ikke forventer at få løsningen
serveret er folk normalt flinke til at hjælpe. I dit tilfælde har du nok
bare kastet dig ud i noget, du ikke helt kan magte og derfor bliver det
at svare på dine spørgsmål en lidt for omfattende opgave.

Personligt gider jeg meget sjældent læse mere end 5 liniers kode igennem
for at hjælpe folk, især hvis jeg ved det kan illustreres på 5 linier.
Det er folks egen opgave at beskrive deres problem på en måde, der kan
overskues hurtigt. Hvis man ikke er i stand til det, så er det fordi man
ikke selv har det nødvendige overblik og dermed har kastet sig ud i
noget man ikke kan overskue. Dette kan selvfølgelig sagtens være en god
måde at lære på, men hvis man så vil have hjælp, så kan man købe mig som
underviser

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-05 21:45

Den 12 Apr 2005 09:59:04 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Du er meget velkommen til at spørge, det er derfor vi er her. Så længe
>man viser man selv gør en indsats og ikke forventer at få løsningen
>serveret er folk normalt flinke til at hjælpe.

Jeg bruger p.t. al min fritid på det og læser og læser. Det er såmænd
det jeg kalder en indsats. Og da jeg antager at det lille problem jeg
har drejer sig om nogle ganske få linier, synes jeg ikke jeg er
urimelig - især når jeg bedyrer at jeg derefter vil holde igen på
trivialiteterne og først vende tilbage med flere spørgsmål, når jeg er
kommet et godt stykke videre i mine selvstudier.

Pudsigt som kulturen er så forskellig i newsgroups. Jeg er
slægtsforsker og i genealogi-gruppen ydes der ustrakte tjenester, om
det så omfatter at bevæge sig ned på det lokale arkiv for at finde
nogle oplysninger til en stakkel. Det er ikke ment som et surt opstød,
men er blot en konstatering.

Da dette dit indlæg et det eneste nye der er kommet i løbet af dagen,
må jeg vel se i øjnene, at jeg er hægtet af og ikke får hjælp til at
løse det problem jeg så gerne vil have løst. Nå ja, okay, det er så et
af de små stød verden giver. Jeg er skuffet, men kan vel dårligt
tillade mig at klynke

Jeg håber ikke at jeg er kommet i alt for manges killfilter, så jeg i
al fremtid er afskåret fra at få hjælp?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-04-05 07:48

On 2005-04-12, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:

> [...]
> trivialiteterne og først vende tilbage med flere spørgsmål, når jeg er
> kommet et godt stykke videre i mine selvstudier.

Min kommentar var ikke møntet på dig, men en generel observation.

> [...]
> det så omfatter at bevæge sig ned på det lokale arkiv for at finde
> nogle oplysninger til en stakkel. Det er ikke ment som et surt opstød,

At kulturen varierer skyldes nok tildels forskellen i publikum.
Problemet i denne gruppe er, at man ofte ser nye folk herinde, der bare
kommer for at få ordnet et eller andet problem. Ligeså snart de har fået
svaret forsvinder de igen og giver aldrig lyd mere. Dermed ikke sagt, at
folk herinde generelt ikke er flinke til at hjælpe dem, der ikke er
kendt. Men det gør nok, at man ikke lige kaster 30 min. efter et problem
for en man ikke "kender".

At disse samme mennesker ofte bliver direkte fjendtlige, fordi man ikke
lyster at bruge sin fritid på at læse deres kode igennem. Dermed ikke
sagt, at jeg opfatter dig sådan, du har holdt en god tone hele vejen
igennem.

> Jeg håber ikke at jeg er kommet i alt for manges killfilter, så jeg i
> al fremtid er afskåret fra at få hjælp?

Ikke i mit i alt fald. Hvis du ikke allerede har fået hjælp skal jeg nok
kigge på dit problem senere i dag.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-04-05 17:47

On 2005-04-13, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:
> Ikke i mit i alt fald. Hvis du ikke allerede har fået hjælp skal jeg nok
> kigge på dit problem senere i dag.

Jeg har nu kigget på koden. Jeg kan godt forstå du ikke helt kan
overskue, hvad der foregår, den er ikke særlig pænt struktureret.

Som jeg kan forstå det vil du gerne sende brugeren videre fra
maillist.php til kvittering.php, det er desværre lidt mere komplekst end
som så.

Problemet er (så vidt jeg lige kan overskue), at før en bruger bliver
oprettet på listen skal du kalde subscribe() funktionen. Denne funktion
har desværre den bivirkning, at den udskriver ting. Du kan derfor ikke
kalde header() efter du har kaldt subscribe(), da du så får den
sædvanlige "Output already sent..." og du kan ikke kalde header() før du
kalder subscribe(), da brugeren så ikke bliver skrevet op på listen.

Det du kan gøre, for at komme udenom denne lidt kedelige situation er at
benytte output buffering[1]. Med output buffering bliver output ikke
skrevet til "skærmen"[2], men lagret i PHP indtil du siger at den skal
skrive ud. På denne måde kan du sikre dig, at der stadig ikke er skrevet
noget efter kaldet til subscribe() og du kan således indsætte dit
header() kald korrekt.

Det eneste du så mangler at gøre, er at fjerne al rå HTML fra filen,
sådan så dette heller ikke bliver udskrevet før du kalder header().

Jeg har lagt et forslag til, hvordan det kan gøres på pastebin.dk[3].

Et par hurtige kommentarer til maillist.php:

- global keywordet er rigtig, rigtig dårlig stil, eks: global $page;
Der er ingen grund til at bruge det, da man istedet kan bruge
$GLOBALS['page']; og koden bliver betydeligt mindre læsbar når man
   skal sidde og huske hvorvidt en variabel er erklæret global eller ej i
starten af en funktion.

- At blande HTML og PHP så voldsomt som det er gjort her er også skidt.
Det er meget bedre enten at lave nogen selvstændige "view" klasser,
hvor man genererer HTML på den ene eller den anden måde. Alternativt
kan man adskille tingene endnu mere ved at bruge et template system.

- Min personlige holdning er, at det er skidt at have kæmpe filer som
   den der vises her. En fil på 700 linier er alt for lang. Del den op i
mindre overskuelige bidder, med ting der logisk hører sammen i samme
fil. Det er nemmere at overskue en 2-3 funktioner end at overskue 20.
Hvis din editor ikke lader dig håndtere flere filer samtidig på en nem
måde, så find en bedre editor - før eller siden får du brug for at
rette i mere end en fil af gangen ligegyldigt, hvad du gør.

[1]: <http://dk.php.net/manual/en/ref.outcontrol.php>
[2]: Det er naturligvis ikke skærmen, der skrives til, men det der nu
       modtager outputtet fra dit PHP script, f.eks. stdout eller Apache.
[3]: <http://pastebin.dk/index.php?show=426>

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-05 09:27

Den 13 Apr 2005 16:47:06 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Som jeg kan forstå det vil du gerne sende brugeren videre fra
>maillist.php til kvittering.php, det er desværre lidt mere komplekst end
>som så.
[klip]
>Jeg har lagt et forslag til, hvordan det kan gøres på pastebin.dk[3].

Allerførst tak for at dig gav dig tid til at studere fænomenet. Jeg
har læst hele dit indlæg flere gange og det er ved at gå op for mig,
at det ikke er nok at studere et begynderhæfte og lære lidt om
variabler

Jeg har saxet din tilrettede kode og sammen med kvittering.php, samt
datafilerne, har jeg lagt den ud i en mappe på serveren. Når jeg så
taster http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/jacob_atzen/maillist.php
i browseren, kommer dokumentet kvittering.php frem på skærmen.

Nu skal jeg jo til at gå på listepoter, for jeg mindes nylige tråde,
hvor en anden nybegynder blev ved med at skrive "Det virker ikke det
du skrev". Kan ikke lige huske hvad det endte med, men det er jo ikke
morsomt for en hjælpsom sjæl

Nu ved jeg ikke om du har sagen i frisk erindring og evt. gemt det
forslag du udarbejdede. Eet eller andet må der være galt.

Dette her er gået i blodet på mig og måske kunne min første øvelse som
selvstændig (når jeg er færdig med hæfterne og den første større bog),
at lave et system der er bedre konstrueret end det jeg/vi nu forsøger
at tilrette

Venlig hilsen og foreløbig tak.

Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 14-04-05 10:51

On 2005-04-14, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
> har læst hele dit indlæg flere gange og det er ved at gå op for mig,
> at det ikke er nok at studere et begynderhæfte og lære lidt om

Jeg prøvede jo at sige, at det ikke var helt så trivielt som du fik det
til at fremstå

> [...]
> taster http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/jacob_atzen/maillist.php
> i browseren, kommer dokumentet kvittering.php frem på skærmen.

Var det ikke også meningen? Eller har jeg misforstået noget?

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-05 21:44

Den 14 Apr 2005 09:50:42 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Var det ikke også meningen? Eller har jeg misforstået noget?

Øhhh, nej da. Man kommer slet ikke til siden med formularen
(maillist.php). Når man indtaster URL'en ryger man direkte ind på
'kvittering.php*. denne er af gode grunde tom, da der jo ikke er
indtastet/valgt noget i formularen.

Prøv selv at klikke på linket ovenstående, så vil du forstå hvad jeg
mener.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 14-04-05 21:58

On 2005-04-14, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
> (maillist.php). Når man indtaster URL'en ryger man direkte ind på
> 'kvittering.php*. denne er af gode grunde tom, da der jo ikke er

Så har jeg misforstået dig. Hvad er det så du gerne vil?

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-05 23:13

Den 14 Apr 2005 20:57:30 GMT, skrev Jacob Atzen:

>Så har jeg misforstået dig. Hvad er det så du gerne vil?

Have en side med formularen, hvor man kan til- eller afmelde sig et
nyhedsbrev. Når man submitter, åbnes en side med en kvittering for den
handling man har foretaget, f.eks.: "Tak, du er nu tilmeldt Slagelse
Jernbaneorkesters nyhedsbrev".

Det der bliver sendt til og udskrevet på 'kvittering.php' er også de
fejlmeddelelser der gives, hvis den anførte e-mailadresse er ugyldig,
eller hvis submitteren allerede er tilmeldt.

'kvittering.php' skal være en skabelon som jeg selv har designet, så
den passer til hjemmesidens øvrige layout. Kvitteringsmeddelelserne
skal derfor udskrives på et bestemt sted i dokumentet, som altså
indeholder noget tekst og evt. et logo i forvejen.

Da det fremgår af tråden, at noget sådant ikke er så simpelt som jeg
først antog, har jeg nu modereret mine "krav". Jeg kan godt leve med,
at kvitteringsmeddelelserne kommer ud på samme side som formularen,
placeret underneden.

Det jeg IKKE kan lide ved den originale version af systemet er, at
kvitteringen bliver skrevet ud på en helt blank side - altså: et hvidt
skærmbillede, hvor kvitteringsteksten blot bliver vist, hvorefter
brugeren er henvist til at bruge tilbage-pilen i sin browser, for at
komme tilbage til hjemmesiden med menuer o.s.v.

Pyha, nu må jeg hellere stoppe. Jeg vil gerne forklare så udførligt og
præcist som muligt, men jeg ved godt at jeg er meget kommunikerende,
så mon ikke ovenstående rækker? Ellers ved jeg ikke rigtig hvordan jeg
skal forklare det

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-04-05 09:15

On 2005-04-14, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
> nyhedsbrev. Når man submitter, åbnes en side med en kvittering for den
> handling man har foretaget, f.eks.: "Tak, du er nu tilmeldt Slagelse

Jeg har været inde og prøve at tilmelde test@example.com til listen på
<http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php> og jeg fik en
kvittering frem med menuer. Skal det forstås sådan, at du har fået det
til at virke?

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-05 10:18

Den 15 Apr 2005 08:14:59 GMT, skrev Jacob Atzen:

> [...]
><http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/maillist.php> og jeg fik en
>kvittering frem med menuer. Skal det forstås sådan, at du har fået det

Åbenbart. Jeg kom sent hjem fra arbejde i aftes, skænkede mig en
ordentlig Lagavulin og sad og fedtede lidt, Langt over midnat havde
jeg så mange testversioner og undermapper med forskellige udgaver, at
jeg slet ikke kunne overskue det og gik i dørken. Her til formiddag
fik jeg ikke lige tændt for computeren, så derfor kommer min reaktion
først nu.

Allerførst: Tak for råd og dåd og jeg beklager at jeg ikke straks fik
meldt ud med, at nu var der fundet en løsning.

Noget andet er så, at du helt sikkert har ret i, at den store fil på
700 linier er noget snavs, men som jeg vist skrev tidligere: Det har
været vigtigt for mig at få noget til at fungere her og nu - snadsk
eller ej. Jeg er godt igang med mine selvstudier og jeg glæder mig til
at vende tilbage til gruppen med nogle gennemarbejde og kvalificerede
spørgsmål.

P.S. Også tak til andre deltagere i tråden. Jeg har faktisk lært en
del, selv om niveauet i denne fase har været rigeligt højt for mig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-04-05 11:14

Kurt Hansen wrote:
> Åbenbart. Jeg kom sent hjem fra arbejde i aftes, skænkede mig en
> ordentlig Lagavulin og sad og fedtede lidt, Langt over midnat havde

Se, *det* er programmering på den rigtige måde.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 16:36

Har lige opdaget en fejl? har rettet "action" i min
tilmeldingsformular (nyhedsbrev.php) til:

<form method="post"
action="http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/kvittering.php">

Når jeg nu submitter åbnes "kvittering.php" godt nok, men der bliver
ikke udskrevet noget på siden.

Jeg er vist ved at køre sur i det Hvad kan jeg gøre for at
anskueliggøre problemet uden at oversvømme nyhedsgruppen med lange
gengivelser af kode? Problemet er jo ikke kun at jeg ikke kan få det
til at virke, men også at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal
formulere mine problemer, så eksperterne ikke bliver trætte af at
hjælpe.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-05 19:33

On 2005-04-10, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
> til at virke, men også at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal
> formulere mine problemer, så eksperterne ikke bliver trætte af at

Du kan læse <http://php-faq.dk/index.php/Gode_sp%F8rgsm%E5l>, især
afsnit 4 (Spørgsmål om kode).

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-04-05 08:57

Den Sun, 10 Apr 2005 17:36:27 +0200, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>action="http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsliste/kvittering.php">
>
>Når jeg nu submitter åbnes "kvittering.php" godt nok, men der bliver

Det slår mig lige pludselig:

Jeg ønsker outputtet - i dette tilfælde en kvittering for tilmelding -
vist i dokumentet "kvittering.php". Dette dokument har en del indhold,
bl.a. en menu, så jeg formoder der skal være et par kodelinier der
fortæller præcist HVOR i dette dokument kvitteringen skal udskrives?

Venlig hilsen
Kurt Hansen