Fonttype til Bianca 28
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-04-05 19:35

Er der mon nogen her der ved, hvilken fonttype der er anvendt i
Bianca28-logoet/sejlmærket?
Når jeg søger på nettet, er det bedste, jeg kan komme op med et 40*40 pixels
gif - og det dur ikke rigtigt, når det bliver forstørret.

Jeg kunne godt tænke mig at skifte de gamle logoer ud på mit fribord mv., og
jeg har derfor brug for noget vektorgrafik for frit at kunne ændre
størrelse.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-04-05 19:46

Det er garanteret en standard skrifttype. Hvis ikke den er for "dyr", så
ligger den måske standard i Windows.

Efter en del timers søgen, fandt jeg ud af, at Maxi Magic har brugt en
skrifttype der hedder "Bold Microstyle" og den er faktisk i Windows. Det
gjorde det dejlig nemt (og billigt) at bestille nye navne til den.

Send os din gif. Det kan være en af os kan genkende den.....

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-04-05 21:22

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42582306$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> gjorde det dejlig nemt (og billigt) at bestille nye navne til den.
>
> Send os din gif. Det kan være en af os kan genkende den.....

Hej Bjarke,

Det kan meget vel tænkes, du har ret.
Kig ind på min hjemmeside, hvor logo/bomærke/sejlmærke findes på forsiden,
og gi' endli' ly', hvis du genkender noget

www.cafecrema.dk

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-04-05 08:02

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kig ind på min hjemmeside, hvor logo/bomærke/sejlmærke findes på forsiden,
> og gi' endli' ly', hvis du genkender noget

Hej Peter
Det nærmeste du kummer det i Wndows er med "Brush Script MT" fed skrift.
Hilsen
Steffen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-04-05 08:07

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det nærmeste du kummer det i Wndows er med "Brush Script MT" fed skrift.

Hej Steffen,

Ja, den faldt jeg også over i går, da jeg på www.fonts.com gennemså 700
script- og kaligrafifonte

Jeg tror, jeg vil prøve at sætte et stykke pergamentpapir over resterne af
Biancanavnet på mit fribord og så kalkere. Måske kan jeg få et
tilfresstillende resultat i Photoshop efterfølgende.

Men ellers tak for tippet

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 13:41

> [...]

> Biancanavnet på mit fribord og så kalkere. Måske kan jeg få et
> tilfresstillende resultat i Photoshop efterfølgende.

Jeg har mange hundrede truetype og adobefonte liggende, og jeg vil godt se
efter, om jeg har den. Men det bliver ikke de første par dage, fordi jeg pt
kun har min server, og den vil jeg ikke tilgrisse/belaste yderligere. da jeg
skal installere en del for at finde dem, så er det ikke gjort på fem
minutter. Et eller andet sted har jeg en stor bog, jeg engang har lavet med
fontudskrifter, men jeg kan selvfølgelig ikke finde den...

Jeg er sikker på, at fonten findes, men jeg gætter på, at B'et muligvis er
håndtegnet. Men hvis du bare skal have lavet et skilt magen til det du har,
så er det en smal sag. Det kan jeg sagtens lave til dig. Det er bare et
spørgsmål om at printe det ud, scanne det igen og så rentegne det. Men det
bliver jo ikke vektorgrafik, som du gerne vil have. Hvis du selv vil
rentegne det, så brug evt. windows paint. Det gør jeg selv, og jeg kender
flere grafikere, som bruger det kun til dette formål. Det er lynhurtigt, og
det er meget nemt at rentegne pixels i det program, fordi det er så simpelt.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-04-05 13:47

---SNIP---
> [...]
> efter, om jeg har den. Men det bliver ikke de første par dage, fordi jeg

Det var da en udstrakt grad af service

---SNIP
> [...]
og
> det er meget nemt at rentegne pixels i det program, fordi det er så

Jeg er ikke sikker på, jeg helt er med. Hvorfor printe ud og scanne ind
igen?

Tanken var at kalkere og dernæst scanne ind i høj opløsning. I Photoshop
kunne jeg så, i et separat lag, prøve at "skrive hen over" det scannede lag
med en fonttype, der ligner, hvorefter de enkelte bogstaver kunne rettes til
vha. vektor-værktøjerne.
Resultat: en frit skalérbar tekst.
Bitmapmuligheden vil måske vise sig at være den nemmeste - så skal jeg blot
sørge for at arbejde i høj opløsning for at bevare skaleringsmuligheden.....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-05 15:59

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Det var da en udstrakt grad af service

Jeg ved, at jeg har noget meget tæt på. Jeg har stort set alle fonte, men
forvent ikke noget de nærmeste dage, alle venner og bekendte hiver i mig
lige nu, fordi de lige skal have lavet det ene eller det andet

> Jeg er ikke sikker på, jeg helt er med. Hvorfor printe ud og scanne ind
> igen?

Vi bevæger os jo langt uden for gruppens emne, men al erfaring siger jo, at
uanset om jeg svarer eller futter til den relevante gruppe, så bli'r der
ballade alligevel. Så jeg svarer dig..

Det afhænger af temperament, erfaring og den måde, man arbejder bedst på. Og
så af det forlæg, du har til rådighed. Nogle gange er det nemt at lave det
på computeren, og andre gange er det nemmere at lave i hånden.

Det, jeg gør, hvis jeg har et tvivlsom materiale, er at skrive det ud. Så
kan man håndtegne de værst fejl, og så scanner jeg det igen i en høj
opløsning. Så får du et materiale, du kan forstørre uden problemer, og så
kan du enten rentegne det på skærmen, eller du kan printe det ud i stort
format og rentegne det i hånden. Det er jo langt nemmere at rentegne i stor
størrelse, og så bagefter formindske det igen.

Men det afhænger i høj grad af forlæggets beskaffenhed, og den måde, man
bedst kan lide at arbejde på. Er det f.eks. emner med meget tynde og buede
håndtegnede bogstaver, så synes jeg, at det er lettere at rentegne på den
gammeldags facon.

Når du så hare en rentegnet tekst i stort format, så er det ganske nemt at
scalere det ned og så evt lige rette lidt hist og her.

> [...]
blot
> sørge for at arbejde i høj opløsning for at bevare

Det er også en måde at gøre det på. Men at rentegne på pixelniveau er
forholdsvis hurtigt. Har du en god bitmap, så er det også muligt at
konvertere den til en vektortegning. Det afhænger lidt af, hvor kompliceret
billedet er, og hvilket filter, man bruger. Det er ikke alle, der er lige
gode..

En anden mulighed er at ringe til Jan Hansen på Dansail. Jeg ved, at han
meget tidligt startede med computer, og jeg har en fornemmelse af, at han
engang har interesseret sig en del for computerdesign af sejllogoer og
mærker. Han var også meget tidligt på nettet..

Prøv at ringe til ham, og spørg, om han ikke har en fil, du kan få eller
måske købe billigt. Måske har han endda fonten liggende. De fylder jo intet,
så den er jo nem at sende.

Men som sagt, jeg gætter altså stærkt på, at B'et er håndtegnet, jeg synes
ikke lige umiddelbart, at det ligner resten af fonten.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-04-05 20:13

ham med www.klik2skilt.dk har en "maskine" der kan skære folien baseret på
en vilkårlig font man bare sender med. Så slipper man for alt det beskrevne
"håndarbejde" og kvaliteten er meget fin.

Jeg ved ikke om det virker, hvis b'et er håndtegnet. Mon b'et er "stjålet"
fra en anden lignende font?

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-05 00:49

> [...]

> en vilkårlig font man bare sender med. Så slipper man for alt det
beskrevne
> "håndarbejde" og kvaliteten er meget fin.

Ja, men har har jo netop ikke fonten

> Jeg ved ikke om det virker, hvis b'et er håndtegnet. Mon b'et er "stjålet"
> fra en anden lignende font?

Jeg synes den måde, det er lavet på minder om noget, der skal lige et logo
eller et særkende. Prøv at sammenligne midten af B'et med andre fonte. Det
er ikke helt almindeligt.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-04-05 13:32

> [...]

> eller et særkende. Prøv at sammenligne midten af B'et med andre fonte. Det

Tak for tippet, Bjarke
Men der kan vist være noget om snakken med det "B" der. Det lader ikke til
at følge de samme principper som de øvrige bogstaver, der dog er små......