Rensning af Eheim - hvor ofte?
Fra : HKN

Dato : 09-04-05 14:13

Hej,

Hvor ofte renser man en Eheim spandpumpe? Vel ikke ved hvert vandskift?

Har bemærket at der i slangerne sidder noget snask, som man kan få væk ved
at trykke slangerne sammen - men har det nogen betydning?

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-04-05 15:50

HKN wrote:
> [...]
>
> Har bemærket at der i slangerne sidder noget snask, som man kan få væk ved
> at trykke slangerne sammen - men har det nogen betydning?

Min eheim renser jeg vel hver halve år.
Rensningen er blot at rengøre ved propellen og ved filteret i øverste spand.
Resten lader jeg være pga bakteriekulturen der gerne skulle være der

mvh

Thomas Jensen

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-04-05 22:14

Der er ingen grund til at rense pumpen, før du med sikkerhed kan se at den
har nedsat effekt. På et tidspunkt, vil vandstrålen aftage mere og mere, og
der er vel herefter et spørgsmål om tid før den skal renses. Hvis slangerne
er udsat for direkte sollys, skal den renses oftere.

På min egen 2217, kan der gå mange måneder mellem rensningerne, men det er
også et spørgsmål om, hvad du bruger som filtermateriale. Indtil for kort
tid siden, brugte jeg udelukkende nogle "plastic-spåner". Den skulle renses
meget sjældent, men jeg tror også at effekten var begrænset. Jeg er lige
skiftet til 3/4 alm. "leca-sten" (dem fra poteplanter) og 1/4 blå
filtersvamp. Jeg vil tro, at de nu skal renses oftere. Men stadig ikke mere
end hver 6. måned.

Mvh

Jasper