Hvordan passer pengene?
Fra : ___P.Sir___

Dato : 08-04-05 12:43

Hvordan går regnskabet op, hvis man f.eks. sætter 10.000 pr. md ind på
en ratepension med henblik på udbetaling under pension naturligvis? Vel
og mærke hvis man på det tidspunkt bor i Spanien mere end 180 dage om
året?? Hvad er skattetaksterne - og er regnskabet positivt eller
negativt, i forhold til IKKE at indbetale dem på ratepension og så
betale skat istedet (altså mistet fradrag på 120000)???

--
m.v.h. Preben

Fra : ___P.Sir___

Dato : 08-04-05 13:10

___P.Sir___ wrote:

> [...]
> eller negativt, i forhold til IKKE at indbetale dem på ratepension og
> så betale skat istedet (altså mistet fradrag på 120000)???

Ja, jeg fjols - glemte at tilføje, at de 120.000 altså skal lånes på
bedste rente - hvad det så måtte være - for at indsætte dem på
ratepension, for så at hæve dem senere i Spanien.

--
m.v.h. P.Sir

Fra : Anders Mørk

Dato : 13-04-05 12:52

> Ja, jeg fjols - glemte at tilføje, at de 120.000 altså skal lånes på
> bedste rente - hvad det så måtte være - for at indsætte dem på
> ratepension, for så at hæve dem senere i Spanien.

Mjaeh... Der er jo et par andre ting man skal tage i betragtning...
Skattevæsnet har jo blandt andet en regel om beskatning ved havelågen, når
man de sidste 10 år inden man går på pension har indsat ekstraordinært store
beløb på en pension. Bliver man fanget af den regel er der slet ikke nogen
ide i at forsøge at skubbe sin skattepligtige indkomst til et tidspunkt,
hvor man er meget lavere beskattet end nu.

Hvis man låner 120K hvert år de næste mange år skal man jo også mindst kunne
placere pengene til en rente der svarere til den man låner til og imens
afdrage lånet... Så det er ikke en helt enkel problemstlling du beskriver.

../Anders

Fra : ___Sam F.___

Dato : 13-04-05 21:32

Anders Mørk wrote:

> [...]
> havelågen, når man de sidste 10 år inden man går på pension har
> indsat ekstraordinært store beløb på en pension.

Mener nu det er 5 år inden man forlader landet, at man ikke må ændre
indbetalingerne i opadgående retning..?!
--
m.v.h. preben