Extern script fil?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 08-04-05 10:58

Hej NG.

Jeg har en ASP funktion der skal bruges på flere sider. Er det muligt at
lægge den i en ekstern fil og linke til den ligesom med javascript: <script
src="script.js">?

Mvh
Stefan

Fra : Tomasz Otap

Dato : 08-04-05 11:37

Stefan Kristensen wrote:
> Jeg har en ASP funktion der skal bruges på flere sider. Er det muligt at
> lægge den i en ekstern fil og linke til den ligesom med javascript: <script
> src="script.js">?

Det simpleste er nok at bruge #include funktionaliteten i ASP. Du kan
inkludere et ASP fil i en anden ASP fil ved at angive navnet på filen i
en tag i HTML-koden, således:

<!--#include file="minfunktion.asp"-->

Bemærk, at det skal indsættes direkte i HTML - uden for de almindelige
<% ASP separatorer, f.eks.:

<b>De nyeste artikler:</b>
<!--#include file="artikelliste.asp"-->
<%
' lokal ASP kode
%>

Navnet på filen skal angives som den absolutte sti på serveren; f.eks
"funktion.asp" eller "d:\inetpub\wwwroot\site\funktion.asp"

Du kan også bruge:
<!--#include virtual="/funktioner/minfunktion.asp"-->
hvis du ønsker at inkludere en fil ved at bruge den virtuelle
mappestruktur på sitet.

Du kan finde mere info her:
http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.asp

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 08-04-05 12:18

> [...]
>
> Det simpleste er nok at bruge #include funktionaliteten i ASP. Du kan
> inkludere et ASP fil i en anden ASP fil ved at angive navnet på filen i

Ja, det var noget med en skov og nogle træer
Tak for hjælpen.

Mvh
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-05 22:57

Tomasz Otap wrote:

> <!--#include file="minfunktion.asp"-->

> Navnet på filen skal angives som den absolutte sti på serveren; f.eks
> "funktion.asp" eller "d:\inetpub\wwwroot\site\funktion.asp"

Hvorfor dog det? En relativ sti virker da fint.

Ligger den inkluderende fil i root og den inkluderede i /include, er det
fuldt tilstrækkeligt at skrive <!--#include
file="include/minfunktion.asp"-->

Ligger den inkluderende fil i /mappe og den inkluderede fil i root, skrives
<!--#include file="../minfunktion.asp"-->

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tomasz Otap

Dato : 09-04-05 08:42

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message news:<4256fe23$0$43981$14726298@news.sunsite.dk>...

> Hvorfor dog det? En relativ sti virker da fint.
> Ligger den inkluderende fil i /mappe og den inkluderede fil i root, skrives
> <!--#include file="../minfunktion.asp"-->

Det er absolut muligt at bruge en relativ sti på den måde: dog skal
man være opmærksom på, at de nyeste udgaver/opdateringer af Microsoft
IIS deaktiverer "parent paths"-funktionalitet per default af
sikkerhedsgrunde. Derfor vil en sti af type "../minfunktion.asp"
umiddelbart returnere fejl i den konfiguration.

Parent paths kan reaktiveres i IIS under Application Configuration;
men ikke alle udviklere har adgang til konfigurationen af deres
webserver og man ved vel heller ikke altid, hvorvidt din udbyder
tillader brug af parent paths? Derfor vil jeg mene, at det er bedre at
undlade #include file="../minfunktion.asp", medmindre man er sikker
på, at det understøttes... Better safe than sorry. :)

Fra : Frontier

Dato : 13-04-05 17:22

hejsa :)

En anden ting man skal huske, er at includes bliver udført inden der
bliver udført noget. Det betyder at man ikke kan bruge dem i IF's etc.

Mvh,
Klaus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-05 22:50

Tomasz Otap wrote:

> [...]
> sikkerhedsgrunde. Derfor vil en sti af type "../minfunktion.asp"
> umiddelbart returnere fejl i den konfiguration.

I så fald kan man lave include virtual:

<!--#include virtual="/minmappe/minfunktion.asp"-->

.... henter filen minfunktion.asp i mappen webroot/minmappe/, uanset hvorfra
i mappehierarkiet det kaldes.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Tomasz Otap

Dato : 13-04-05 23:02

Erik Ginnerskov wrote:

> I så fald kan man lave include virtual:

Jeps, det har jeg også beskrevet i den oprindelige post. :)

Men godt at få det bekræftet.