Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Honorar for enkelt job
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 07-04-05 21:16

Hej!

Måske er det lettere OT, men jeg håber her er nogle kloge hoveder, der kan
svare alligevel!

Hvis en person - som hobby - har tillært sig at lave hjemmesider, og en dag
bliver spurgt af en virksomhed, om man vil lave een hjemmeside for den,
hvordan så med betaling? Modtager man bare det aktuelle beløb og så
indkomstfører det i sin selvangivelse næste år - det går jeg ud fra man gør,
men er lidt i tvivl om jeg overser noget.

Hvad skal være opfyldt, udover at beløbet skal være under de gældende 11000
kr, for at virksomheden kan straksafskrive dette køb? Er nogen hér inde i
skatteretten?

Moms er jo ikke aktuelt, da personen ikke driver virksomhed eller er
momsregistreret.

PFT

Tommy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-04-05 22:05

Den 07-04-05 22.15 skrev Tommy Nielsen følgende:

> Måske er det lettere OT, men jeg håber her er nogle kloge hoveder, der kan
> svare alligevel!

news:dk.erhverv er sikkert bedre.

> [...]
> indkomstfører det i sin selvangivelse næste år - det går jeg ud fra man gør,
> men er lidt i tvivl om jeg overser noget.

Man skriver en faktura på beløbet, og så skal der laves firmaregnskab.
Du kan muligvis fratrække udgifter, du har haft i forbindelse med indtægten.

> Hvad skal være opfyldt, udover at beløbet skal være under de gældende 11000
> kr, for at virksomheden kan straksafskrive dette køb? Er nogen hér inde i
> skatteretten?

Der er ikke noget med afskrivninger, når det gælder en hjemmeside, det
er ikke et aktiv, men en driftsomkostning. Hele beløbet kan afskrives
straks, uanset beløbets størrelse.

> Moms er jo ikke aktuelt, da personen ikke driver virksomhed eller er
> momsregistreret.

I det øjeblik du skriver en faktura, driver du virksomhed, og du skal
betale skat af virksomhedens overskud. Du behøver dog ikke at være
momsregistreret, medmindre du omsætter for mere end 50.000 kroner om
året. Momsregistrering skal ske senest, når du kan se, at du vil komme
over grænsen på de 50.000 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-04-05 22:22

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>

> Der er ikke noget med afskrivninger, når det gælder en hjemmeside, det
> er ikke et aktiv, men en driftsomkostning. Hele beløbet kan afskrives

Lige et spørgsmål midt i det hele; Hvor finder man ud af at f.eks. en
hjemmeside er en driftsomkostning, og derfor kan afskrives straks?
Er det en oversigt et sted over hvad man må og ikke må trække fra sådan
uden videre?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-04-05 00:11

Den 08-04-05 23.21 skrev Anders Christensen følgende:

> [...]
> hjemmeside er en driftsomkostning, og derfor kan afskrives straks?
> Er det en oversigt et sted over hvad man må og ikke må trække fra sådan

Jeg må indrømme, at jeg ikke har slået det op, men jeg vil blive
ekstremt overrasket, hvis en hjemmeside skal afskrives over flere år.
Jeg er sikker på, at de kan svare i erhvervsgruppen, og de kan sikkert
også forklare, hvorfor det er sådan.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Skindbeni

Dato : 10-04-05 23:36

> Der er ikke noget med afskrivninger, når det gælder en hjemmeside, det er
> ikke et aktiv, men en driftsomkostning. Hele beløbet kan afskrives straks,
> uanset beløbets størrelse.

Hej Kim. Det er ikke helt 100% korrekt. Det kommer faktisk an på beløbets
størrelse.

I 2005 er grænsen for straksfradrag på kr. 11.000,-

Det vil sige, at har hjemmesiden kostet mere end kr. 11.000 kan du ikke
straksafskrive hele beløbet (fuld fradrag i år som driftsomkostning), men må
kun afskrive (udgiftsføre) 25% af beløbet, mens resten aktiveres.

Når saldoen så når under kr. 11.000 kan du straksafskrive resten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-04-05 00:04

Den 11-04-05 00.35 skrev Skindbeni følgende:

> Hej Kim. Det er ikke helt 100% korrekt. Det kommer faktisk an på beløbets
> størrelse.
>
> I 2005 er grænsen for straksfradrag på kr. 11.000,-

Prøv at tjekke Alexbos svar i dk.erhverv:

Noget helt andet er så, at jeg slet ikke er sikker på, at en hjemmeside
nødvendigvis skal regnes som et driftsmiddel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Skindbeni

Dato : 11-04-05 14:15

> Prøv at tjekke Alexbos svar i dk.erhverv:

Den kan jeg ikke hente

> Noget helt andet er så, at jeg slet ikke er sikker på, at en hjemmeside
> nødvendigvis skal regnes som et driftsmiddel.

Ikke hvis den ikke overstiger kr. 11.000 ex moms.

Men hvis den gør, så skal den aktiveres, som jeg også skrev i mit tidligere
indlæg, da du (som hovedregel - alt har undtagelser) ikke kan afskrive /
udgiftsføre en omkostning på over kr. 11.000 (sats i 2005) i samme år.

Fra : alexbo

Dato : 11-04-05 14:36

"Skindbeni" skrev i

> [...]
> indlæg, da du (som hovedregel - alt har undtagelser) ikke kan afskrive /
> udgiftsføre en omkostning på over kr. 11.000 (sats i 2005) i samme år.

Lige netop EDB-softvare er undtaget for beløbskravet ang. afskrivning, der
kan man selv vælge mellem straksafskrivning eller åremålsafskrivning, uanset
pris.
Og min påstand er at en hjemmeside må regnes som EDB-softvare.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-04-05 15:31

Den 11-04-05 15.36 skrev alexbo følgende:

> [...]
> pris.
> Og min påstand er at en hjemmeside må regnes som EDB-softvare.

Jeg mener godt, man kan argumentere for, at en hjemmeside nærmere er en
markedsføringsomkostning, og at den derfor slet ikke falder ind under
afskrivningsloven.

Måske man skulle spørge ToldSkat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : alexbo

Dato : 11-04-05 15:48

"Kim Ludvigsen" > skrev

> Jeg mener godt, man kan argumentere for, at en hjemmeside nærmere er en
> markedsføringsomkostning, og at den derfor slet ikke falder ind under
> afskrivningsloven.

Ja, jeg er enig.
Spørgsmålet er om man køber et program der kan vise en hjemmeside, eller man
køber en hjemmeside.
Og hvornår er en hjemmeside en markedsføringsting, og hvornår er den et
stykke EDB-softvare, der kan modtage ordrer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Skindbeni

Dato : 11-04-05 16:41

> Jeg mener godt, man kan argumentere for, at en hjemmeside nærmere er en
> markedsføringsomkostning, og at den derfor slet ikke falder ind under
> afskrivningsloven.

Helt uden om afskrivningsloven kommer du ikke. Spørgsmålet er blot, om det
skal straksafskrives eller om det skal aktiveres.

Fra : alexbo

Dato : 11-04-05 14:58

"Skindbeni" skrev

> Det vil sige, at har hjemmesiden kostet mere end kr. 11.000 kan du ikke
> straksafskrive hele beløbet (fuld fradrag i år som driftsomkostning), men

> kun afskrive (udgiftsføre) 25% af beløbet, mens resten aktiveres.

Der er en særlig regel for bl.a. EDB-softvare der kan straksafskrives uanset
beløb.
En hjemmeside må gå ind under det begreb.

Nederst indsat et afsnit af afskrivningsloven

mvh
Alex Christensen

Afskrivningsloven:
§ 6. Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at
fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for nedennævnte
driftsmidler m.v. i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori
anskaffelsen finder sted, jf. dog stk. 3:

1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år.

2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb (i 1987-niveau) på
6.700 kr. ( 11.000 år 2005 /alex ) eller derunder. Aktiver i et samlesæt
eller
lignende samt aktiver,
der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver,
der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan
ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger
grundbeløbet. Forbedringsudgifter sidestilles med udgifter til anskaffelse
af aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede
aktiver.

3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed bortset fra
driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning efter råstoffer.

4) Edb-software.

Fra : Skindbeni

Dato : 11-04-05 16:40

> [...]
> uanset
> beløb.
> En hjemmeside må gå ind under det begreb.

Ja, det er en af de undtagelser, som jeg også selv nævnte, at der er, men
jeg vil ikke kategorisere en hjemmeside som et stykke softrware., men
derimod programmet du kan lave hjemmesiderne i, vil jeg kategorisere som et
stykke software.

Fra : Tommy S.

Dato : 12-04-05 07:38

On Mon, 11 Apr 2005 17:39:51 +0200, "Skindbeni"
<ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> wrote:

> [...]
>jeg vil ikke kategorisere en hjemmeside som et stykke softrware., men
>derimod programmet du kan lave hjemmesiderne i, vil jeg kategorisere som et

Jeg tror næsten det må blive op til en domstol at afgøre den slags.

Hvis man kigger på en hjemmeside lavet i f.eks. PHP så vil jeg absolut
se hjemmesiden som et stykke software. I ekstremer kan der jo rent
faktisk ligge forretningslogik i det også. Det vil sige, at det er en
web-programmør der sidder og laver software. Om man så vil skelne,
hvis det blot er en hjemmeside lavet i f.eks. word og som er et rent
præsentationslag ved jeg ikke. Mit gæt (som ingen rigitgt kan bruge
ville dog være, at en hjemmeside ER et stykke software.

--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : Anders R

Dato : 12-04-05 15:10

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indkomstfører det i sin selvangivelse næste år - det går jeg ud fra man
> gør, men er lidt i tvivl om jeg overser noget.

Er der ikke noget der hedder baggatelinkomst eller lign ? Hvad er loftet for
en sådan, hvis det ord findes?
Skal han melde det som b-inkomst eller hvordan ? eller skal han bare lægge
halvdelen til side til skattefar ?
Og skal han virkelig vente et helt år med at betale skatten for hjemmesiden
? Så skal man da nærmest have en lukket konto, hvis man har lige så meget
rygrad som mig :).

Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-05 16:08

Den 12-04-05 16.09 skrev Anders R følgende:

> Er der ikke noget der hedder baggatelinkomst eller lign ?

Det er der ikke.

> Skal han melde det som b-inkomst eller hvordan ?

Han skal lave regnskab med indtægter og udgifter, og det skal så
afleveres sammen med selvangivelsen. Årets overskud skal anføres som
overskud af selvstændig virksomhed. Han skal vist bruge en udvidet
selvangivelse.

> eller skal han bare lægge halvdelen til side til skattefar ?

Overskuddet bliver beskattet som indtægt og procenten afhænger af, hvad
han ellers tjener.

> Og skal han virkelig vente et helt år med at betale skatten for hjemmesiden
> ? Så skal man da nærmest have en lukket konto, hvis man har lige så meget
> rygrad som mig :).

Man kan betale a conto. Eller, som du skriver, man kan lægge halvdelen
til side, så man har noget at betale med, når den dag kommer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Anders R

Dato : 12-04-05 18:18

> Det er der ikke.
Nej, tænkte nok det var for godt til at være sandt :).

> Han skal lave regnskab med indtægter og udgifter, og det skal så afleveres
> sammen med selvangivelsen. Årets overskud skal anføres som overskud af
> selvstændig virksomhed. Han skal vist bruge en udvidet selvangivelse.
Udvidet selvangivelse, også når også han ikke er momsregistreret ?
Hvilke udgifter skulle man eksvis trække fra ved at lave en hjemmeside ?
Bliver disse udgifter fratrukket udgifterne, eller tales der om procenter ?

Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-05 20:18

Den 12-04-05 19.17 skrev Anders R følgende:

> Udvidet selvangivelse, også når også han ikke er momsregistreret ?

Ja, selvangivelsen og momsregnskabet er to forskellige ting, der ikke
umiddelbart har noget med hinanden at gøre.

> Hvilke udgifter skulle man eksvis trække fra ved at lave en hjemmeside ?

Dem der har været nødvendige for virksomhedens drift. Har han for
eksempel måttet tage taxi til og fra møder, med dem han har lavet
hjemmesiden for, kan den trækkes fra. Men alt med måde - er udgifterne
større end indtægterne, går den sikkert ikke. Nogle udgifter er også
svære at udspecifikere eller adskille fra privatbrug som for eksempel
brug af telefonen, papir og computer - her vil han sikkert ikke kunne
trække noget fra, hvis det blot er en enkelt opgave.

> Bliver disse udgifter fratrukket udgifterne, eller tales der om procenter ?

Man tager omsætningen og trækker udgifterne fra, så har man overskuddet.
Det er overskuddet som beskattes, og først her kommer der procenter ind
i billedet.

Men prøv at spørge i news:dk.erhverv, der vil du sandsynligvis få meget
bedre og mere kvalificerede svar end her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en