Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Søskende / om penge & gaver
Fra : phansen

Dato : 07-04-05 19:42

Hej,

Noget jeg egentlig ikke har tænkt over før jeg snakkede
med en kollega:

Hvert år giver min far 2000 kr til min søsters unger i fødselsdagsgave
og julegave. Sammenlagt 8000,- pr år. I år har den ene konfirmation
så der ryger 13.000,- kr ind på gavekotoen hos min søster samlet.

Hvilket er HELT ok med mig. Min far sidder rigtigt godt i det.

Vi begge har et fint forhold til ham og indbyrdes. Han giver
os begge ca. 10.000,- kr om året.

Men jeg får 0 kr idfb.Da jeg ingen børn har og får heller ikke.Min
økonomi er ikke ligefrem stærk.

Syntes I at det ville være fair ,at min far også gav mig, måske ikke
det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?

Vi er 2 søskende i familien + min far. Min mor er død.

Fra : Søren Mors

Dato : 07-04-05 21:06

phansen wrote:
> [...]
>
> Syntes I at det ville være fair ,at min far også gav mig, måske ikke
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?

Ja, men jeg syntes også det din far gør nu er fair.

Pengene er helt igennem din fars, så jeg syntes de skal bruges som han
ønsker det. Hvis det betyder at der løber flere penge til din søsters
familie, end til din så er det fint.

Jeg syntes du skal glæde dig over de 10.000 han giver dig, og over at i
alle har et godt forhold til hinanden. Derfor syntes jeg også at du skal
lade være med at bringe emnet på banen, dels fordi jeg som sagt mener at
det er din fars suveræne afgørelse hvordan han vil bruge sine penge,
dels fordi penge meget hurtigt gøre folk til uvenner.

Prøv at læs Århus Onsdags juridiske brevkasse (eller en anden, hvis ikke
du bor i Århus). Halvdelen af spørgsmålene (ca.) handler om familier
hvor nogen føler sig snydt, eller gerne vil snyde andre.

Søren Mors

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 07-04-05 21:34

Søren Mors wrote:
> Prøv at læs Århus Onsdags juridiske brevkasse (eller en anden, hvis
> ikke du bor i Århus). Halvdelen af spørgsmålene (ca.) handler om
> familier hvor nogen føler sig snydt, eller gerne vil snyde andre.

Og hvis man ikke bor i Århus kan brevkassen også læses her
http://www.aarhus-onsdag.dk/index-jurist.htm

M.v.h
Niels

Fra : Nette

Dato : 07-04-05 21:35

"phansen" skrev

> Syntes I at det ville være fair ,at min far også gav mig, måske ikke
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?

Som kompensation for at din søsters børn får penge og du ingen børn har??
De penge som din søsters børn får, er deres, ikke hendes.
Hvorfor skal du have penge, fordi de får?

Jeg har meget svært ved at se, hvorfor min søster skulle have en is af min
mor, bare fordi mine børn får en af hende??

Nette

Fra : Mette

Dato : 07-04-05 21:44

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har meget svært ved at se, hvorfor min søster skulle have en is af min
> mor, bare fordi mine børn får en af hende??

Ja, det har jeg også svært ved at se. Min mor køber tøj til min datter -
skal hun så også købe tøj til min voksne bror, der ingen børn har? Nej vel?
De penge din far giver din søsters børn i gaver, er jo ikke penge i foret og
husholdning og make-up til din søster. Det er penge og gaver til din fars
eneste børnebørn!

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 22:34

"phansen" <phansen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?
>
> Vi er 2 søskende i familien + min far. Min mor er død.

Hvis det virkelig var helt ok med dig, som du skriver, så ville du ikke
spekulere over det.

Nej, det ville ikke være fair at du fik mere. Du er at sidestille med din
søster; ikke din søsters børn!

Pengene ryger jo ikke ned i din søsters husholdningskasse. De går til
børnene, som der ikke bliver gjort forskel på, ligesom der heller ikke
bliver gjort forskel på det beløb du og din søster får.

Tina

Fra : Calle.

Dato : 07-04-05 23:08

phansen wrote:
> [...]
>
> Syntes I at det ville være fair ,at min far også gav mig, måske ikke
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?

Dig og din søster får det samme, så det kan ikke være mere fair.
At hans børnebørn også får noget vedkommer jo hverken dig eller din søster
(bortset fra at det er hendes børn)
Jeg vil da ikke håbe at hun tage de penge børnene får, fordi så er der da
noget helt andet der skal bringes på banen
--
Calle.

Fra : phansen

Dato : 07-04-05 23:47

Tak for jeres svar alle sammen.

Det var ret overbevisende, så jeg gør ikke mere ud af den sag.

På en eller anden måde havde jeg det heller ikke godt med at
skulle komme frem med sådan et "krav" over for min far.

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-04-05 12:40

phansen said the following on 08-04-2005 00:46:
> Tak for jeres svar alle sammen.
>
> Det var ret overbevisende, så jeg gør ikke mere ud af den sag.
>
> På en eller anden måde havde jeg det heller ikke godt med at
> skulle komme frem med sådan et "krav" over for min far.

Jeg er sikker på at det er det bedste.
Hvis du vil bevare et godt forhold til din far & søster så overbevis dig
selv om at det er din far´s penge helt og holdent.
Og prøv at se din søsters børn, ikke som din søsters men som din fars
børnebørn og det er derfor han giver dem gaver - så det er uafhængigt af
"balancen" mellem dig og din søster.

/carsten

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 07:22

"phansen" <phansen@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?
>
> Vi er 2 søskende i familien + min far. Min mor er død.

Det er da forunderligt, hvad der kan spørges om her i gruppen, men når du nu
har kastet dig ud i det, skal du også få min mening:
Jeg synes du skal sige til din far, at han ikke skal behandle dig ringere
end resten af familien. For at kompensere for de senere års uretfærdighed,
bør han de næste 5 år give dig det maksimale beløb (kr. 40.000 pr. år), og
herefter kan han så fremover give dig samme beløb, som den anden gren af
familien får. Alt andet skulle da bare mangle, du kan da ikke gøre for, at
du ikke er gift eller har børn. Vel?
Så i modsætning til de andre, der har svaret dig, synes jeg du bliver
dårligt behandlet. Gør noget ved det!

mvh
Preben

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-04-05 07:46

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> writes:

> Så i modsætning til de andre, der har svaret dig, synes jeg du bliver
> dårligt behandlet. Gør noget ved det!

Hvad var det lige han skulle gøre noget ved? At hans økonomi ikke er så
stærk eller at de har et fint forhold indbyrdes i familien?

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Nette

Dato : 08-04-05 12:28

"Preben Andersen" skrev

>Gør noget ved det!

Ja, drop præventionen.

Nette

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 14:21

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> "Preben Andersen" skrev

> Ja, drop præventionen.

LOL...

mvh
Preben

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-04-05 12:39

Preben Andersen said the following on 08-04-2005 08:21:
> [...]
> du ikke er gift eller har børn. Vel?
> Så i modsætning til de andre, der har svaret dig, synes jeg du bliver

Og vær sikker på at sige farvel til et familiesammenhold.

Noget af det sikreste til splitte en familie ad er "gratis" penge det
være sig gaver eller det værste: arv.
En advokat sagde engang: "Hvis du tror at en familie har et godt
sammenhold, så prøv at lade dem arve! hvis sammenholdet holder til det,
kan intet splitte det ad... "

/carsten

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-04-05 16:48

Preben Andersen wrote:>
> [...]
> du ikke er gift eller har børn. Vel?
> Så i modsætning til de andre, der har svaret dig, synes jeg du bliver

Hvordan vil du på nogen måde forsøge at gøre krav på at få en gave?
Og så netop i sådan et tilfælde er det da endnu mere i skoven
Søsteren har børn, og sikkert nogle andre udgifter en den barnløse broder.
Derudover siger man normalt tak for de gaver man får, uden at forlange
at få mere.
Jeg kunne ihvertfald meget nemt forestille mig at pengekassen blev
smækket i meget hurtigt i sådan et tilfælde. (Det er sandsynligvis hvad
jeg ville gøre i sådan et tilfælde!)

Griskhed i familien er noget skidt!

Derudover vil jeg da lige oplyse dig om at beløbsgrænsen i 2005 er
52.700 kr.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 17:05

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> wrote in message

> Derudover vil jeg da lige oplyse dig om at beløbsgrænsen i 2005 er
> 52.700 kr.

Fint nok, det bliver phansen sikkert glad for at høre

mvh
Preben

Fra : Bo Madsen

Dato : 08-04-05 18:34

> [...]
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?
>
> Vi er 2 søskende i familien + min far. Min mor er død.

Hej

Som andre også har været inde på er dette et meget ømtåeligt emme, jeg mener
dog godt at din far kunne give dig lidt mere end han giver din søster, alt
efter hvordan forholdene er, jeg mener dog ikke at du skal have et større
beløb fordi din søsters børn får penge, men fordi du måske har mere brug for
dem som din situation er lige nu. Det kan jo være at din søster får mere
brug for lidt ekstra en anden gang, og jeg mener at man bør hjælpe hvor man
kan når man kan.
Jeg har selv oplevet at min søster har fået lidt mere end mig i en periode
mens hun studerede, og har det helt fint med det, fordi jeg ved at jeg også
bare skal sige til hvis jeg en dag skulle få brug for det, og jeg mener ikke
at man altid behøver at oprenge alting i et millimeter retfærdigt system.
Der er selvfølgelig også den mulighed hvis det er et forbigående økonomisk
problem du selv har i øjeblikket, at din Far låner dig et beløb som du så
skal afdrage, på en fornuftig måde, eller at du når din søster modtager
penge, får medskrevet lånet med et tilsvarende beløb som det hun modtager.

Med venlig hilsen
Bo Madsen

Fra : The man himself

Dato : 09-04-05 16:05

> Syntes I at det ville være fair ,at min far også gav mig, måske ikke
> det samme, men ihvrttilfælde et eller andet beløb ?

Jeg syntes at det er pisse uforskammet at du ikke bare tager imod det du får
og ikke sidder og bliver misundelig på din søsters børn ( eller rettere på
din søster).

Jeg har selv lige fået 100.000,- af mine forældre og ved da godt at de har
mange flere, men jeg kunne da aldrig nogensinde drømme om at bede om nogle.

Når andre ønsker at give, så tag imod...men lad være med at bede om mere.

Hvis jeg gav mine børn penge og de bad om flere, så ville jeg nok smække
kassen i og sige "NEJ".
Derefter ville jeg vente meget længe med at give flere.

Det er så uforskammet.

Dem med pengene hjælper fordi de har et stort hjerte. Lad være med at
misbruge det.

Ralph.

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-04-05 16:37

"The man himself" <Get@grip.now> wrote in message

> Jeg har selv lige fået 100.000,- af mine forældre og ved da godt at de har
> mange flere, men jeg kunne da aldrig nogensinde drømme om at bede om
nogle.

Husk lige skatten ikke sandt

mvh
Preben

Fra : Anders Christensen

Dato : 09-04-05 18:38

Preben Andersen wrote:

> "The man himself" <Get@grip.now> wrote in message

> nogle.
>

> Husk lige skatten ikke sandt

Hvad vil du da betale skat af?
Grænsen er som tidligere nævnt 52.700 kr, så hvis hans forældre hver
giver ham 50.000 kroner kan jeg ikke se at der bliver noget at betale
skat af.
Han har tilmed 1400 tilbage i "fribeløb".

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Calle.

Dato : 09-04-05 19:12

Anders Christensen wrote:

> [...]
> skat af.
> Han har tilmed 1400 tilbage i "fribeløb".
Den går vist ikke hvis hans forældre er gift!
--
Calle.

Fra : Anders Christensen

Dato : 10-04-05 00:02

Calle. wrote:

> Den går vist ikke hvis hans forældre er gift!

Er det noget du ved noget om, for jeg er ret sikker på at det er pr
person den sats gælder, og ikke for et ægtepar.
Der er noget i samme stil her:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-71.html

--
Mvh Anders Christensen

Fra : JH

Dato : 10-04-05 01:18

"The man himself" <Get@grip.now> wrote in

> Jeg har selv lige fået 100.000,- af mine forældre og ved da godt at de
> har mange flere, men jeg kunne da aldrig nogensinde drømme om at bede
> om nogle.

Det lyder til at dine forældre er rige. Jeg håber, at de også giver store
beløb til velgørenhed.

Fra : The man himself

Dato : 10-04-05 05:20

Skal lige sige at jeg fik 50.000 i December og 50.000 i januar for at undgå
problemer med skattevæsenet.

Velgørenhed????

Hvorfor skulle de dog det?

Der er da aldrig nogen der har foræret dem noget. Tværtimod har de knoklet
hele livet for at få en god alderdom.

Ralph.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-04-05 07:17

> Hvorfor skulle de dog det?

Fordi der er noget sundt i at _give_ gaver! Man bliver glad af det!

> Der er da aldrig nogen der har foræret dem noget. Tværtimod har de knoklet
> hele livet for at få en god alderdom.

Godt så. Må vi håbe de bliver gamle nok til at få brugt deres formue. Eller
åndsfriske nok.

Thomas

Fra : JH

Dato : 10-04-05 14:30

> Skal lige sige at jeg fik 50.000 i December og 50.000 i januar for at
> undgå problemer med skattevæsenet.
>
> Velgørenhed????
>
> Hvorfor skulle de dog det?

Suk!

> Der er da aldrig nogen der har foræret dem noget. Tværtimod har de
> knoklet hele livet for at få en god alderdom.

Og?

Fra : JH

Dato : 10-04-05 14:32

"The man himself" <Get@grip.now> wrote in

> Skal lige sige at jeg fik 50.000 i December og 50.000 i januar for at
> undgå problemer med skattevæsenet.

Føj, siger jeg bare. Det er efter min mening dårlig opførsel!

Fra : Calle.

Dato : 10-04-05 14:38

JH wrote:
> "The man himself" <Get@grip.now> wrote in

> Føj, siger jeg bare. Det er efter min mening dårlig opførsel!
misundelse er en grim ting. Hvorfor er det dårlig opførsel at forældrene
giver ham 50000 årligt?
Det er deres penge, og de har ret til at gøre med dem hvad de vil.
Hvorfor tror du de store penge kanoner er så store som de er, kort sagt
skatte tænkning min ven
--
Calle.

Fra : JH

Dato : 10-04-05 21:21

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in news:4%96e.147$lR1.42@news.get2net.dk:

> misundelse er en grim ting.

Jeg er ikke misundelig.

> Hvorfor er det dårlig opførsel at forældrene
> giver ham 50000 årligt?

Hvis man selv kan undvære så mange penge, så burde man give til dem, som
virkelig trænger og ikke til sine (rige) børn. Der er ingen i Danmark, som
går sultne i seng!

> Det er deres penge, og de har ret til at gøre med dem hvad de vil.

Ja, desværre.

> Hvorfor tror du de store penge kanoner er så store som de er, kort sagt
> skatte tænkning min ven

Sådan kunne jeg bare ikke opføre mig.
Menneskers egoisme og hang til rejser og luksus hænger mig ud af halsen. Og
når folk så endelig giver lidt til velgørenhed, så skal de nok også sørge
for at trække det fra på selvangivelsen. Føj, siger jeg bare.
Det er ikke en verden, jeg gider at leve aktivt i, så jeg holder mig
bevidst fra andre mennesker.

Fra : Calle.

Dato : 11-04-05 15:08

JH wrote:
> [...]
> jeg bare.
> Det er ikke en verden, jeg gider at leve aktivt i, så jeg holder mig
Ikke helt, så havde du nemlig ikke deltaget her
--
Calle.

Fra : JH

Dato : 11-04-05 15:25

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in news:8xv6e.680$lv3.661@news.get2net.dk:

> Ikke helt, så havde du nemlig ikke deltaget her

Det stopper også snart.

Fra : Rado

Dato : 10-04-05 06:45

On Sat, 9 Apr 2005 17:04:54 +0200, "The man himself" <Get@grip.now>
wrote:

> [...]
>mange flere, men jeg kunne da aldrig nogensinde drømme om at bede om nogle.

Det er jo åbenbart heller ikke nødvendigt for dit vedkommende. Og du
har sikkert også en pænt stor arv at se frem til. Så den var lidt
letkøbt, synes jeg... ;)

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : The man himself

Dato : 10-04-05 17:12

At mine forældre forærer mig 100.000,- er da på ingen måde tegn på at er
rige eller noget.
Hvad f..... er det for nogle antagelser i sætter jer i hovedet.

Hvad nu hvis de har solgt et hus de har boet i i over 20 år og havde en
opsparing i det.

Hvad nu hvis de har købt et mindre hus i en anden del af landet hvor
husprisen er lavere.

Hvad nu hvis den ene af mine forælder har fået lidt penge af sin mor eller
far?

Hvad nu hvis mine forældre har en god pensionsordning og ikke har brug for
alle de penge de fik for deres friværdi.

Der er åbenbart for megen misundelse her i DK til at man skal fortælle sådan
noget.
Det er godt nok sørgeligt.

> Føj, siger jeg bare. Det er efter min mening dårlig opførsel!<<

Hmm... Det er 2 forskellige skatteår så hvad er problemet i det?

Jeg skriver godt nok at det er for at undgå problemer med skattevæsenet, men
det er jo selvfølgelig også fordi det ikke er tilladt at give mere end
50.000,-

Ja du siger føj, men du mangler jo nok heller ikke selv noget..vel?

Ralph.

Fra : JH

Dato : 10-04-05 21:30

> [...]
> tilladt at give mere end 50.000,-
>
> Ja du siger føj, men du mangler jo nok heller ikke selv noget..vel?

Jeg klager ikke. Jeg har 1700 kr til rådighed om måneden, når husleje osv
er betalt. Jeg har ikke søgt om boligsikring, men har alligevel råd til at
give flere tusinde kr om året til velgørenhed uden også at trække beløbet
fra på selvangivelsen.
Det er et spørgsmål om at leve et liv uden for meget luksus.
Udlandsrejser, fester, alkohol, smøger, nyt tøj osv, indgår ikke i mit liv.
90% af mit liv tilbringer jeg i min lille lejlighed.

Fra : The man himself

Dato : 11-04-05 06:18

Ok men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg har 8000 til mig selv efter husleje osv. er betalt.

Men jeg giver intet til velgørenhed.
Syntes heller ikke at jeg er forpligtet til at give noget.
Det er en helt frivillig ting og andre bør ikke vurdere hvor vidt det er
rigtigt eller forkert.

Det afgør jeg helt selv.

Men hatten af for dem der gør det og også til dig med det beskedne
rådighedsbeløb du har.

Jeg syntes helt sikkert at det er flot af dig.

Jeg er bare anderledes....

Men ikke nødvendigtvis et dårligere menneske

Ralph.

Fra : Calle.

Dato : 11-04-05 15:07

JH wrote:
> Det er et spørgsmål om at leve et liv uden for meget luksus.
> Udlandsrejser, fester, alkohol, smøger, nyt tøj osv, indgår ikke i
> mit liv. 90% af mit liv tilbringer jeg i min lille lejlighed.

Ok, det er nok årsagen til at du er blevet så snæversynet!
--
Calle.