Nybegynder: CO2, planter, gødning, fisk...~
Fra : KPT

Dato : 07-04-05 10:11

Hej.

Det er mere end 10 år siden jeg passede og plejede mine forældres
akvarium og har ønsket mig et selv lige siden. Så om ikke så længe
køber jeg mig et 250 l Effect-line akvarium med amatur, Eheim 2028
pumpe, Jäger 150W varmelegeme m.m. (Medmindre der er nogen der har
forslag/ideer så jeg ændrer det ;) )
Hvad jeg mere har tænkt mig er Neptune grus (vist 1-2mm), nogle sten
og et par små rødder, en del planter(jeg kan så godt lide planter og
fisk sammen), mange små fisk som: neon, hvid sky, guppy (f.eks. 10 af
hver) og et par enkelte lidt større, f.eks. en-til-to gul-prikkede
sugemaller og måske et par sommerfuglefisk.
Jeg har læst på www.akvarieleks.dk om forskellige "nybegynder"-planter
og det er nok dem jeg vil prøve at holde mig til i starten.
Jeg har læst mange af indlæggene her i gruppen og der er nu blevet
født en del spørgsmål.
Jeg har så læst en masse for og imod CO2, gødning, flere fisk osv.

Mine spørgsmål er så: hvordan bærer jeg mig nu rigtigt ad?
Hvis mine planter kommer til at have det bedre med et CO2 anlæg og
fiskene ikke mærkes af det, hvilket skal jeg så have? (Det er vel
bedst med et der kan slukkes om natten, hvor planterne jo bruger ilt
og laver CO2!? Og selvfølgelig skal det ikke koste flere tusinde kr.)
Skal jeg gøde planterne, for at de gror bedre eller kan jeg bare holde
mig til "nybegynder"-planterne og så vokser de gladelig uden ekstra
gødning og uden tilsat CO2?
Vil gødningen skade mine fisk? Hvilken gødning er bedst i forhold til
fisk/planter?
Eller kan jeg løse det hele ved at tilføje lidt flere fisk? (De
producerer jo CO2 og gødning)
Hvor mange fisk skal der optimalt være i akvariet? (Har læst 1 cm fisk
pr. 2 liter vand og hørt 1 cm fisk pr. liter vand)
Er Neptune grus godt nok? Grovere synes jeg ikke er så pænt, men har
hørt at finere kan give problemer.
Jeg har læst noget om orme i akvariet. Er det nogle man kan få og
gerne vil af med eller nogle man køber for at gavne akvariet? Eller
har jeg helt misforstået det?
Er der specielle fisk/krabber/rejer/osv der vil gavne akvariet?
Jeg har læst om forskellige lysstofrør, Grolux skulle være noget møg,
men hvilke er så bedst?

Andre forslag/tips og evt. links til rigtig gode hjemmesider ville
være dejligt.

En del spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan svare på bare en
lille del af dem.

På forhånd tak

Kenni

Fra : Tommi Jensen

Dato : 07-04-05 12:46

KPT wrote:
> Jeg har læst på www.akvarieleks.dk om forskellige "nybegynder"-planter
> og det er nok dem jeg vil prøve at holde mig til i starten.
Eventuelt kan du gå igennem tropica's liste - der kan du ud fra
billede/tegning af planten vælge dem du synes er pæne, og bagefter se om
de er svære at holde.

> [...]
> Skal jeg gøde planterne, for at de gror bedre eller kan jeg bare holde
> mig til "nybegynder"-planterne og så vokser de gladelig uden ekstra

Medmindre du er til "hollandske akvarier", dvs -ekstremt- tætbeplantede
akvarier, (se f.eks http://korturl.dk/P8DFg ), som nok ikke er
anbefalelsesværdigt at starte med, får du IMHO ikke brug for CO2 anlæg.

> Vil gødningen skade mine fisk? Hvilken gødning er bedst i forhold til
> fisk/planter?
> Eller kan jeg løse det hele ved at tilføje lidt flere fisk? (De
> producerer jo CO2 og gødning)

Mht gødning kan du med nemme planter også være foruden, og nok også med
mellemsvære.
Der findes forskellige gødningstyper, f.eks `knolde' du graver ned i
substratet ved planten, hvorefter planter der optager næring via
rodnettet selv kan optage/"dosere" - disse knolde holder typisk længe,
f.eks et års tid.
Andre er primært henvendt på planter der optager næring fra vandet, og
bliver tilført i flydende form.
Sidstnævnte tilfører kun metaller, sporstoffer og andet som dine fisk
ikke selv udskiller, og er designet til akvariebrug, så medmindre du
overdoserer ekstremt burde det ikke give nogle problemer. hvad angår
nedgravede `knolde' ved jeg ikke præcist hvad de indeholder, men de
skulle heller ikke give problemer.
Generelt omkring gødning kan det nok siges at det er et op til
temperement så længe planterne ikke direkte kræver det, hvis du vil have
en urskov - hurtigt skal du nok bruge gødning.

> Hvor mange fisk skal der optimalt være i akvariet? (Har læst 1 cm fisk
> pr. 2 liter vand og hørt 1 cm fisk pr. liter vand)
En meget omdebatteret tommelfingerregel, der nok virker bedst når
nybegyndere skal finde ud af ca. hvor meget fisk der kan være i et
akvarie. der er mange skrækeksempler på hvor galt det kan gå hvis man
-kun- bruger den, typisk med store territorielle fisk som eksempel, med
stimefisk på den anden side, f.eks neonfisk vs oscarfisk. Det bedste du
kan gøre er at finde fisk du finder interresante, og sætte dig ind i
deres krav, og derefter bestemme dig for om det passer ind i hvad du har
tænkt dig.

> Er Neptune grus godt nok? Grovere synes jeg ikke er så pænt, men har
> hørt at finere kan give problemer.
Det kommer igen an på hvilke planter og fisk du gerne vil have.

> [...]
> Er der specielle fisk/krabber/rejer/osv der vil gavne akvariet?

> Jeg har læst om forskellige lysstofrør, Grolux skulle være noget møg,
Gro-lux er ikke nødvendigvis noget møg, men er i manges overbevisning et
dårligt kompromis i akvariebrug da det primært udskiller lys som optages
af klorofyl, men er ikke beregnet til at gengive lys der er gavnligt for
dig som akvarist (til at kigge på). Mere bredspektret lys farve 865
f.eks, hvis man ikke taler -deciderede- akvarierør kan sagtens optages
af planter, og samtidig er det sjovere for dig at kigge på.
Ellers er der en myriade af deciderede akvarierør, hvert til deres
formål. Og igen kommer det jo an på hvilket amartur du har. Hvis du har
t8, vil jeg anbefale triton som er godt allround(http://korturl.dk/xaZ6S).

http://www.akva-net.dk/ er et rigtigt godt startsted.
http://www.akvariesiden.dk/
http://www.fiskebassen.dk/

> En del spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan svare på bare en
> lille del af dem.
er så gjort. ;)

hth
/Tommi

Fra : HKN

Dato : 09-04-05 14:28

"KPT" <kpt1@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> køber jeg mig et 250 l Effect-line akvarium med amatur, Eheim 2028
> pumpe, Jäger 150W varmelegeme m.m. (Medmindre der er nogen der har

Jeg undrer mig hvorfor du køber en pumpe, som er beregnet til et langt
større akvarium? Hvorfor "nøjes" du ikke med en 2224? Mht varmelegemet
ville
jeg nok vælge et 250W.

Mvh
Henrik

Fra : Tommi Jensen

Dato : 09-04-05 23:01

> Jeg undrer mig hvorfor du køber en pumpe, som er beregnet til et langt
> større akvarium? Hvorfor "nøjes" du ikke med en 2224? Mht varmelegemet
> ville
Tjaeh, ekstra filtervolumen er jo altid godt - og hvis fiskene ikke
trives med så meget strøm, man man jo bare dæmpe den, selvfølgelig er
det jo op til den enkelte. Jeg ville personligt nok hellere have smidt
penge efter en LAC eller Am-top/Via-Aqua.

mht varmelegeme, var det som du jo så også pointerer, måske en ide at få
et der er lidt større, selvom jeg tvivler på om det gør den _store_
forskel. Men da de som regel koster det samme - ja, vælg selv :)

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 10-04-05 13:12

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg undrer mig hvorfor du køber en pumpe, som er beregnet til et langt
> større akvarium? Hvorfor "nøjes" du ikke med en 2224? Mht varmelegemet

Jeg har haft kig på en pumpe der er en del mindre, men da 2224 kun kan klare
op til 250l og f.eks. 2226 er udgået af produktion og erstattet med 2026 og
jeg derfor tror at 2224 også gør det, så faldt valget på en 2028. Desuden så
er prisforskellen ikke så stor så jeg synes det gør noget, 2224 koster
omkring 800 uden filtermaterialer (så vidt jeg kan se) og 2028 koster lige
omkring 1.300 med filtermaterialer. Herudover har 2028 et par små finesser
jeg godt kan lide (tror jeg) og så selvfølgelig det lidt større
filtervolume.
Ang. varmelegemet så tror jeg faktisk jeg har ændret min oprindelige plan
til et 250W eller 300W (koster det samme), så mange tak for det tip, jeg
mangler kun at finde ud af om størrelsen kan give et problem?!

Ellers andre gode tip, så kom endelig med dem.

Mvh
Kenni

Fra : HKN

Dato : 10-04-05 18:48

> [...]
finesser
> jeg godt kan lide (tror jeg) og så selvfølgelig det lidt større

Ja, jeg skal jo ikke tvinge dig Men 2224 fås i en kampagnemodel til
795,- incl. filtermaterialer hos akvariewest.

Mvh
Henrik

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 10-04-05 20:32

> [...]
>
> Ja, jeg skal jo ikke tvinge dig Men 2224 fås i en kampagnemodel til
> 795,- incl. filtermaterialer hos akvariewest.

Jeg synes ikke jeg kan se at den er med filtermaterialer, altså på Akvarie
Wests hjemmeside. Derimod står 2028 som en pakke og her står der at
filtermaterialerne er med.

Mvh
Kenni

Fra : HKN

Dato : 10-04-05 23:03

http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2224_pakke.html

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 11-04-05 09:53

Akvarie

> http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2224_pakke.html

Den er nu ikke på den liste jeg kunne se:
http://www.akvariewest.dk/Eheim.html jeg har nu heller ikke kunnet finde den
på andre måder end gennem dit link!?
Men ellers tak for linket, jeg tror nu vælger en af de nyere modeller og her
er prisforskellen fra en 2026 til en 2028 pakke ikke alverden og så vidt jeg
kan se så er 2026 uden filtermaterialer, så den kan vel hurtigt komme op på
2028 pakkens pris. Medmindre jeg igen tager fejl og der findes en model med
materialer?!

Mvh
Kenni