Hvordan pepper jeg mit akvarie lidt op?
Fra : Pia

Dato : 06-04-05 22:41

Hej i gruppen!

Jeg har tænkt mig at peppe mit akvarie lidt op ved at udskifte (måske kun
nogle) planter og grus (vil gerne have lysere grus). Jeg har også en trærod,
som jeg måske vil udskifte med nogle lavasten. Fiskebestanden er ikke så
spændende p.t., så den skal der evt. også gøres lidt ved. Bl.a. er der vist
lidt mange bundfisk, tror jeg...

Forudsætninger:
60L akvarie
5 Fosforbarbere
4 Fembåndsbarbere (tror jeg de hedder)
2 Netsmerlinger
2 sorte Sugemaller

Hvordan gør jeg det bedst?

Jeg skal vel næsten starte et nyt akvarie op (nye planter, nyt grus og nye
sten), men hvis jeg nu beholder noget af vandet og filtermaterialet i pumpen
og bruger noget Tetra AquaSafe til det nye vand, kan det ikke gå lidt
nemmere så? Hvor meget vand skal jeg i så fald gemme?
Måske var det også en idé at gemme lidt af de hidtidige grus og blande det i
det nye?

Jeg har kun eet akvarie, så jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af fiskene
sålænge jeg roder. Kan jeg bruge min akvarierensespand?
Kan jeg smide fiskene i det nyindrettede akvarie igen med det samme, eller
skal de nøjes med spanden i et stykke tid?

Håber i har lidt input til mit forehavende... Tak!

--
Hilsen Jakob

Fra : Bo *Allerød*

Dato : 07-04-05 07:48

"Pia" <nejnej@nejnejnej.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen!
> Hvordan gør jeg det bedst?
>
> Håber i har lidt input til mit forehavende... Tak!

Hej

Jeg ville smutte i byggemarked og købe en mure balje (65L) og putte fisk og
vand i den med varmelegme og pumpe, så gemmer du jo alt vand og pumpe,
skifte bundlag og hvad du ellers vil og så putte vand/fisk/pumpe/varme
tilbage når tanken er indrettet.

Hilsen Bo

Fra : Jæver

Dato : 07-04-05 08:04

"> Håber i har lidt input til mit forehavende... Tak!

> --
> Hilsen Jakob
Hej Jacob

Bare et par ideer fra mig.
Gem ca. 1/3- 1/2 delen af dit vand og genbrug dette.
rens ikke dit filtermateriale, før det nye er kørt ind
Vask dit nye grus rigtig, rigtig godt inden du bruger det.
Dine fisk kan sagtens gå i din spand mens du ordner dit akvarie.
Fiskene kan let rive sig på lavasten så jeg ville foretrække roden.
Jeg er næsten klar over at du vil fortsætte med din nuværende fiskebesætning
og du skal slet ikke sætte nye beboerer ned før det "nye" kører perfekt.
men tillader mig at komme med lidt inspiration til fremtidige
sammensætninger.
Hvis du ønsker dig nye fisk ville jeg syntes at Black mollyer og Platyer
ville se rigtig godt ud på en lys bund. Det ville også passe fint til din
størrelse akvarie.
Jeg har selv et tomt 60l stående som jeg overvejer at indrette
med nogle tandkarper som jeg syntes er nogle charmerende, livlige
og desværre af mange undervurderede fisk
Jeg syntes at 2-3 typer planter sat i grupper ser bedre ud end et mix
af alt muligt sammenblandet.
Jeg har selv et større akvarie indrettet som amazon biotop, dvs. med lidt
mørkere blødere vand hvor tetraer og dværgcichlider virkelig kommer
til deres ret med deres vidunderlige farver.
Så hvis du en dag vil prøve noget anderledes kunne du jo indrette dit
akvarie med trærod, et par sommerfuglecichlider (evt. en han og to hunner)
og så en lille flok små corydoras.

Hilsen Jæver

Fra : Tommi Jensen

Dato : 07-04-05 12:50

Pia wrote:
> [...]
> spændende p.t., så den skal der evt. også gøres lidt ved. Bl.a. er der vist

Husk at ancistrus maller har brug for en trærod til deres fordøjelsessystem.
hvis du tager en op, fordi den f.eks er for dominerende, så sørg for at
der ihvertfald kommer en ny, mindre ned igen.

Fra : Jasper Norman

Dato : 07-04-05 22:31

> Husk at ancistrus maller har brug for en trærod til deres
> fordøjelsessystem.
> hvis du tager en op, fordi den f.eks er for dominerende, så sørg for at
> der ihvertfald kommer en ny, mindre ned igen.

Mine maller trives fint i mit malawi akv. Jeg har absolut intet træ i
akvariet, men derimod kalk-sten (som gør vandet hårdt...træ gør det blødt),
hyppige vandskifte, ingen specielt mørke kroge osv. Så det kán altså lade
sig gøre med fint resultat. Alle de "malawi-fyre" jeg kender har mig bekendt
besvær med at holde maller, så jeg vil mene at det er en gl. skrøne, at de
_skal_ have træ. Men jeg må da indrømme at også jeg, har hørt at det skulle
være at foretrække.

Mvh

Jasper

Fra : Hobi

Dato : 08-04-05 14:58

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gl. skrøne, at de _skal_ have træ. Men jeg må da indrømme at også jeg, har

Maller skal have træstof. Hvis man fodrer med mallepiller, er der træstof i,
hvilket er godt nok, men hvis man kun fodrer med alm. foder til andre fisk,
er der ret stor sandsynlighed for, at fiskene mistrives.

Mbh
Hobi