Hvordan vedligeholder man teakdæk bedst hv~
Fra : Thomas

Dato : 06-04-05 08:02

... eller rettere sagt teak på cockpit bund og bænke.

Brun sæbe eller sæbespåner ?
- nogle tilsætter lidt klorin for at holde alger væk ?
- oxalsyre årligt ?

Jeg tror ikke jeg vil give det olie, det gør ikke noget det bliver grå
patineret

Lad mig høre nogle af jer andres erfaringer - tak

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 10:36

"Thomas" <thomasx31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> .. eller rettere sagt teak på cockpit bund og bænke.
>
> Brun sæbe eller sæbespåner ?
> - nogle tilsætter lidt klorin for at holde alger væk ?
> - oxalsyre årligt ?

Alt det kan bruges, men det slider på teaken, så den langsomt bliver tyndere
og mere ujævn/ru

> Jeg tror ikke jeg vil give det olie, det gør ikke noget det bliver grå
> patineret
>
> Lad mig høre nogle af jer andres erfaringer - tak

Ok min erfaring er, at i cockpit er der lidt andre krav/problemer med teak
end der er på dækket.

Først er der tofter/sæder. Ubehandlet teak er pænt, men det er desværre
temmelig længe om at tørre. D.v.s. man bliver meget klam i Røv... at at
sidde på dem efter en regnbyge, efter nattens dug etc. Derfor har jeg altid
brugt en tynd "olie" med lidt farve i. Det er skide pænt om foråret, men
bliver da lidt "ramponeret" i sommerens løb, men det vigtigste er, det er
muligt at tørre siddepladsen af, så den ikke er fugtig at sidde på. Og
samtidig bliver sæderne ikke så glatte i regnvejr så man ikke kan stå fast
på dem.

Så er der cockpitbunden. den skal være god at stå fast på, og lyst teak er
da pænt, men et stykke med makrel i tomat, og med mayonaise på der lander på
hovedet, sammen med ketchup og lidt ristedeløg der bliver trådt på kan
relativt få sådan en lys ubehandlet teakdørk til at se ud ad H.... til.
Derfor bruger jeg samme behandling til dørken som til sæderne - tynd olie
med lidt farve i (i mit tilfælde en GORI 22 mellembrun).

Det har fungeret i mit nuværnde skiv i 22 år nu, og der er ingen slid på
teaken.

Hilsen John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 12:14

"Thomas" <thomasx31@hotmail.com> skrev

> Brun sæbe eller sæbespåner ?
> - nogle tilsætter lidt klorin for at holde alger væk ?
> - oxalsyre årligt ?

ALDRIG, aldrig, aldrig! brun sæbe på teak!

Hvis du absolut vil bruge sæbe, så skal det være sæbespåner i en god
kvalitet, men du skal være opmærksom på, at sæbe udpiner dit teaktræ, fordi
det ødelægger alt det kissel og naturlig olie, der er i træet.

Alle de ting, du nævner, er med til at nedslide dit træ på sigt. Jeg ville
bruge en god olie, men så skal du også gøre det mindet 3-4 gange om året.
Brug gerne rå koldpresset linolie og påfør det med en sammenkrøllet
plastikpose. Husk at tørre overskydende olie af, fordi det er vigtigt, at
olien hærder inde i træet og ikke på overfladen.

Bemærk at linolieklude er selvantændelige og dermed farlige!

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Thomas

Dato : 06-04-05 12:33

Thomas wrote:
> [...]
> patineret
>
> Lad mig høre nogle af jer andres erfaringer - tak

Jeg tror jeg vil genoverveje det med olien, da jeg HADER at være våd i
rø.... og jævnligt spiser mayonaise...

TAK for hurtigt svar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 12:43

"Thomas" <thomasx31@hotmail.com> skrev

> Jeg tror jeg vil genoverveje det med olien, da jeg HADER at være våd i
> rø.... og jævnligt spiser mayonaise...

Alternativet er lak, men det er jo sindsygt glat, og det er ikke særligt
smart på en cockpitbænk, når man kommer og har fart på...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ivar Holm

Dato : 06-04-05 17:00

> Jeg tror jeg vil genoverveje det med olien, da jeg HADER at være våd i
> rø.... og jævnligt spiser mayonaise...

Hva' med "Pampers Boy" ???

- Undskyld, jeg kunne ikke nære mig.

Ivar Holm

Fra : Martin Kirk

Dato : 06-04-05 19:19

"Thomas" <thomasx31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> .. eller rettere sagt teak på cockpit bund og bænke.
>
> Brun sæbe eller sæbespåner ?

jeg har altid brugt en lille klat brun sæbe (i geleudgave ) rørt op i
varm
sæbespånsvand jo mere skum jo beder det giver et en gråhvid overflade der
er
nem at vedligeholde

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.