Bog om PhP/SQL på dansk?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-05 07:31

Når/hvis jeg vil lidt videre med PhP og (my)SQL, hvilken bog skal jeg
så købe? Findes der overhovedet noget på dansk?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders K.

Dato : 05-04-05 16:23

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Når/hvis jeg vil lidt videre med PhP og (my)SQL, hvilken bog skal jeg
> så købe? Findes der overhovedet noget på dansk?

Ja da! Jeg købte en bog kaldet PHP og MySQL for absolutte begyndere
skrev af Britt Malka og udgivet af Libris!
Og den er for begyndere (jeg har lært noget af den), men synes der er
for meget "tilpas et eksisterende script"! (Bare min mening)
Bogen koster 59,- og er på 79 sider!

Ellers kan du jo bare tjekke http://html.dk/books/

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-05 23:20

Den 05 Apr 2005 15:23:07 GMT, skrev Anders K.:

> [...]
>Og den er for begyndere (jeg har lært noget af den), men synes der er
>for meget "tilpas et eksisterende script"! (Bare min mening)

Okay, takker for indsparket, men jeg har vist udtrykt mig uklart:
Libris-hæfterne har jeg, men jeg mente rigtige bøger, sådan du ved....
med mange sider i og med stiv ryg

>Ellers kan du jo bare tjekke http://html.dk/books/

html.dk har - af uforklarlige årsager - ingen artikler og tutorials om
PhP. De to bøger de nævner om SQL er på engelsk og så er der en bog om
ASP databaser - også på engelsk.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-04-05 08:17

Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> skrev Wed, 06 Apr 2005 00:20:09 +0200

>Okay, takker for indsparket, men jeg har vist udtrykt mig uklart:
>Libris-hæfterne har jeg, men jeg mente rigtige bøger, sådan du ved....
>med mange sider i og med stiv ryg

Efter min ringe mening kommer du langt hurtigere igang ved bare at kaste
dig ud i det.

Gennemgå 'kurset' på http://www.webcafe.dk/artikler/php/ lav selv
øvelserne (uanset hvor unyttige de end måtte se ud) - få det til at
virke, ret lidt hist og pist - få det til at virke, lav selv noget
lignede - få det til at virke. osv.

Find andre scripts rundt omkring der kan noget af det du har brug for,
ret dem til så de kan lige præcist det du har brug for. Inden du har set
dig om er langt inde i det - det bliver måske ikke verdens kønneste
kode, men det virker.!

Brug manualen flittigt. PHP-manualen er aldeles glimragende, hent den
hjem eller brug den on-line. MySql manualen er (efter min ringe mening)
langt mere tung og besværlig at finde rundt i, især for en nybegynder.
Men faktisk behøver du kun at kende nogle ganske få kommandoer til MySql
for at komme i gang. Og igen, måske bliver det ikke så kønt, men
hovedsagen er at det virker.

Sæt evt. en Apache server op hjemme på din egen maskine, så du kan lege
med tingene uden hele tiden at skulle lægge det op dit web-hotel, det er
faktisk ret simpelt gjort.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Anders K.

Dato : 06-04-05 11:42

> [...]

> Okay, takker for indsparket, men jeg har vist udtrykt mig uklart:
> Libris-hæfterne har jeg, men jeg mente rigtige bøger, sådan du ved....

HAr du prøvet det hæfte? Det var det der satte mig i gang med php jeg
fattede ikke en dyt af det der stod på www.webcafe.dk, så det er en
begynderbog.
Hvorfor? der koster da bare mere?

> html.dk har - af uforklarlige årsager - ingen artikler og tutorials om
> PhP. De to bøger de nævner om SQL er på engelsk og så er der en bog om
> ASP databaser - også på engelsk.

Nej, okay... jeg havde heller ikke set hvilke bøger der var der inde! :s

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-04-05 12:21

Den 06 Apr 2005 10:42:08 GMT, skrev Anders K.:

>HAr du prøvet det hæfte? Det var det der satte mig i gang med php jeg
>fattede ikke en dyt af det der stod på www.webcafe.dk, så det er en
>begynderbog.

Jeg er igang med det og har også købt:

Start på MySQL
Start på PHP 5
- af Thomas G. Kristensen, begge også udgivet på Libris.

>Hvorfor? der koster da bare mere?

Ja, men jeg vil da også forvente at lære lidt mere, end bare ren
introduktion. Al respekt for introduktion og "Hello World"-eksempler,
men man skal lissom lidt videre, ikk'

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-04-05 12:41

On 2005-04-06, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> Ja, men jeg vil da også forvente at lære lidt mere, end bare ren
> introduktion. Al respekt for introduktion og "Hello World"-eksempler,
> men man skal lissom lidt videre, ikk'

I så fald skal du nok kigge udover PHP verdenen. Jeg har i alt fald
endnu til gode at se en PHP bog, der kommer særlig meget udover begynder
stadiet. Hvad er dit niveau og hvad er dit mål?

- Jacob Atzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-04-05 22:41

Den 06 Apr 2005 11:41:26 GMT, skrev Jacob Atzen:

>I så fald skal du nok kigge udover PHP verdenen. Jeg har i alt fald
>endnu til gode at se en PHP bog, der kommer særlig meget udover begynder
>stadiet.

Lidt underligt, ikke? jeg mener... PhP er vel meget udbredt og det kan
vel ikke være rigtigt at alle dem der bruger det, kun har haft
begynderhæfter fra IDG/Libris og nogle få online tutorials at udbygge
deres viden med?

> Hvad er dit niveau og hvad er dit mål?

Niveau: Absolut nybegynder. Har lige implementeret et "færdigt" system
til udsendelse af nyhedsbreve. Jeg troede det var nemt at tilpasse
noget eksisterende, men der tog jeg fejl. Selve implementeringen var
sådan set let nok, men det viste sig at der var fejl i systemet og
forespørgsler til udvikleren og i forskellige nyhedsgrupper har ikke
bragt mig nærmere en løsning.

Mål: Totalrenovering og omlægning af www.danacord.dk til PhP/MySQL. En
stor mundfuld, der kræver meget mere end jeg kan overskue nu, men jeg
er fast besluttet på at jeg VIL

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 07-04-05 17:38

On 2005-04-06, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:

> [...]
> vel ikke være rigtigt at alle dem der bruger det, kun har haft
> begynderhæfter fra IDG/Libris og nogle få online tutorials at udbygge

De seriøse PHP udviklere jeg kender til er enten i gang med eller har
taget mellemlange eller lange uddannelser indenfor IT. Det gør, at de
automatisk er blevet udsat for flere forskellige sprog. Når man har
prøvet det opdager man, at de vigtige ting ikke handler så meget om
hvilket sprog man vælger, men om mere fundamentale mekanismer, der er
gældende på tværs af sprog.

Disse mennesker har således en dybere forståelser for, hvordan man
konstruerer systemer og er i stand til at bruge denne forståelse
uafhængigt af sprog. Det samme gør sig gældende for forfattere. De
seriøse forfattere ved godt, at implementationssproget er (næsten)
ligegyldigt, hvorfor de illustrerer deres pointer i de sprog, som de
forventer størstedelen af deres læsere kender til. Og det har
traditionelt ikke været PHP.

> [...]
> sådan set let nok, men det viste sig at der var fejl i systemet og
> forespørgsler til udvikleren og i forskellige nyhedsgrupper har ikke

Det overrasker mig ikke. De fleste PHP-programmører har ikke nogen
formel uddannelse (ikke, at det nødvendigvis er et krav, men det er dog
en indikation af man mener det seriøst). Mit indtryk er desværre, at alt
for mange PHP projekter lider under meget skidt kodestil. Det kræver
desværre hårdt arbejde at ændre på sin kodestil og det er ikke noget der
kommer fra den ene dag til den anden.

Jeg kan desværre ikke lige huske nogen gode mellem niveau bøger. Jeg
ville nok kigge efter noget om objekt orienteret design, hvis jeg var
dig. Objekt orienteret programmering er virkelig en stor fordel frem for
traditionel procedural programmering, men det kræver igen at man får
hovedet omkring hele objekt tankegangen, hvilket godt kan tage noget
tid.

> Mål: Totalrenovering og omlægning af www.danacord.dk til PhP/MySQL. En
> stor mundfuld, der kræver meget mere end jeg kan overskue nu, men jeg
> er fast besluttet på at jeg VIL

Det er en rigtig stor mundfuld, hvis du kun lige er startet ud med PHP.
Men held og lykke med projektet

- Jacob Atzen

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-04-05 16:21

Hej Jacob!
"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligegyldigt, hvorfor de illustrerer deres pointer i de sprog, som de
> forventer størstedelen af deres læsere kender til. Og det har

Dermed sagt, at hvis man ikke har en længere uddannelse indenfor området så
man kan kalde sig cand.dit eller cand.dat er man ikke seriøs....?!?

> Det overrasker mig ikke. De fleste PHP-programmører har ikke nogen
> formel uddannelse (ikke, at det nødvendigvis er et krav, men det er dog
> en indikation af man mener det seriøst)....

At være seriøs "lær_det_på_gør_det_selv_måden" er åbenbart ikke seriøst
nok...
(Kunne jo være, at man synes, at det er sjovere at lære det hjemme i stuen,
fremfor at skulle spilde overflødige år på en skolebænk....?)

> ...Mit indtryk er desværre, at alt
> for mange PHP projekter lider under meget skidt kodestil. Det kræver
> desværre hårdt arbejde at ændre på sin kodestil og det er ikke noget der
> kommer fra den ene dag til den anden.

Og man er ikke villig til at arbejde hårdt, når man ikke har en
IT-uddannelse??

> [...]
> traditionel procedural programmering, men det kræver igen at man får
> hovedet omkring hele objekt tankegangen, hvilket godt kan tage noget

Tid har jeg nok af, selv om jeg har et arbejde og en familie at passe - jeg
har ikke bestilt billetten til det sidste tog endnu....

Undskyld mine sure opstød, men jeg synes din besvarelse har en nedladende
undertone over for folk, der ikke har taget en IT-uddannelse, og jeg kan
ikke klare folk, der er nedladende - ingen på denne Jord er mere end andre!!

Tager jeg fejl m.h.t. ovenstående, undskylder jeg....

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 12-04-05 17:27

On 2005-04-12, Dennis Munding <mail@invalid.com> wrote:
> [...]
>
> Dermed sagt, at hvis man ikke har en længere uddannelse indenfor
> området så man kan kalde sig cand.dit eller cand.dat er man ikke

Det kommer jo an på, hvad man lægger i ordet seriøs. For mig er det
noget med at have en dyb interesse for stoffet og at arbejde med det
professionelt. Herunder, at man også har interesse for de mere
teoretiske aspekter af f.eks. OOP og udviklingsprocesser.

Bemærk iøvrigt, at jeg skrev "jeg kender til" - jeg skal ikke kunne sige
om der sidder nogen seriøse udviklere derude uden formel uddannelse. Jeg
har bare ikke mødt nogen.

> At være seriøs "lær_det_på_gør_det_selv_måden" er åbenbart ikke seriøst
> nok...

Jeg har lært PHP på gør_det_selv_måden.

> (Kunne jo være, at man synes, at det er sjovere at lære det hjemme i
> stuen, fremfor at skulle spilde overflødige år på en skolebænk....?)

Ja, det kunne det. Og så er man efter min mening ikke seriøs - i den
betydning af ordet jeg definerede ovenfor. Dem der virkelig nærer den
dybe interesse for softwareudvikling er også dem, der søger uddannelse
indenfor området. I alt fald i min erfaring.

> Og man er ikke villig til at arbejde hårdt, når man ikke har en
> IT-uddannelse??

Har jeg skrevet det? Jeg har ingen ide om, hvilken uddannelse folkene
bag diverse PHP projekter har. Jeg er egentlig også ligeglad. Jeg kan
bare konkludere, at der er rigtig meget skidt PHP kode derude.

> Undskyld mine sure opstød, men jeg synes din besvarelse har en
> nedladende undertone over for folk, der ikke har taget en
> IT-uddannelse, og jeg kan ikke klare folk, der er nedladende

Du har ret til at have din mening ligeså vel som jeg har ret til min.
Jeg kan kun beklage, hvis du har fundet min holdning nedladende, det har
ikke været intentionen.

> ingen på denne Jord er mere end andre!!

Men nogen er bedre til visse ting end andre.

- Jacob Atzen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 06-04-05 06:37

"Anders K." <ak_115@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og den er for begyndere (jeg har lært noget af den), men synes der er
> for meget "tilpas et eksisterende script"! (Bare min mening)

Helt enig. Det er ikke et hæfte, som jeg vil anbefale af samme årsag. Bedre
er hæftet "Start på MySQL" af Thomas G. Christensen, som også indeholder en
masse eksempler i PHP. Den koster 79,- og er også på 79 sider.

Mvh

Carsten

Fra : Jens Lassen

Dato : 06-04-05 07:41

Anders K. wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> Og den er for begyndere (jeg har lært noget af den), men synes der er
> for meget "tilpas et eksisterende script"! (Bare min mening)

HAr du prøvet at kigge på bookland.dk, der fandt jeg meget hurtig denne bog

Introduktion til PHP, MySQL og Apache
af Julie C. Meloni
Libris, 2003
Hæftet, 440 sider
1. udgave, 1. oplag
Sprog: Dansk
ISBN: 87-7843-617-6

Jeg ved godt den er beskrevet som et hæfte, men det er meget stort 440
sider

Fra : Anders K.

Dato : 06-04-05 11:39

Jens Lassen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> HAr du prøvet at kigge på bookland.dk, der fandt jeg meget hurtig denne bog

Der fandt jeg også min bog inde!

> Introduktion til PHP, MySQL og Apache
> af Julie C. Meloni
> Libris, 2003
> Hæftet, 440 sider
> 1. udgave, 1. oplag
> Sprog: Dansk
> ISBN: 87-7843-617-6

Hvor meget koster den?

> Jeg ved godt den er beskrevet som et hæfte, men det er meget stort 440
> sider

Ja, okay... min var også et hæfte! :D

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-04-05 12:24

Den 06 Apr 2005 10:39:10 GMT, skrev Anders K.:

>Der fandt jeg også min bog inde!

>Hvor meget koster den?

>Ja, okay... min var også et hæfte! :D

"Hæftet" betyder ikke det samme som "hæfte". At en bog er hæftet
betyder at læggene i bogen er "syet" sammen med tråd/garn, i
modsætning til at de er limet sammen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Lassen

Dato : 07-04-05 07:08

Anders K. wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]

449 på e-boghandel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-05 15:34

Jens Lassen skrev:

>Hæftet, 440 sider

>Jeg ved godt den er beskrevet som et hæfte

Nej, det er den nu ikke. Den er beskrevet som "hæftet" hvilket
fortæller hvordan siderne holdes sammen i ryggen.

--
Bertel

Fra : Per Thomsen

Dato : 07-04-05 07:06

> Når/hvis jeg vil lidt videre med PhP og (my)SQL, hvilken bog skal jeg
> så købe? Findes der overhovedet noget på dansk?

Jeg har haft stor glæde af:

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Produkt.asp?ISBN=87-7843-617-6

Per

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-04-05 16:08

Hej Per!
"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft stor glæde af:

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Produkt.asp?ISBN=87-7843-617-6

> Per

Lige det jeg ledte efter!!

Har bestilt bogen på biblioteket, men vil gerne eje den, da det gør det lidt
nemmere, hvis man får brug for at slå noget op undervejs i arbejdet -
hvilket jeg sandsynligvis gør! (Er php-Newbie)

Fra : Per Thomsen

Dato : 13-04-05 08:22

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Produkt.asp?ISBN=87-7843-617-6

> Lige det jeg ledte efter!!

Dejligt :)

> [...]
> nemmere, hvis man får brug for at slå noget op undervejs i arbejdet -
> hvilket jeg sandsynligvis gør! (Er php-Newbie)

Jeg vil sige, at det ikke er jordens bedste opslagsbog (selvfølgelig kan man
da bruge indholdsfortegnelsen :). Men som lærebog er den meget pædagogisk.

Per