Neddrosling af vinkelsliber til polering
Fra : Lars

Dato : 04-04-05 20:19

Hej medsejlere

Jeg har i dag købt en vinkelsliber med poleringsfunktion i Jem og Fix.

Jeg ved at de "gode" poleringsmaskiner koster omkring 2.000,- og opefter
og er født til at køre med under 500 o/m.

Nu er mit spørgsmål om jeg kan neddrosle den maskine jeg har købt til at
køre lavere hastighed.
Den kører nu justerbart (på drejeknap) mellem 4500 og 10000 o/m.
ubelastet og forbruger 900 Watt under drift.

Dens navn er (kvalitativt valgtPower Craft SIM-TD3-125BH(11933/11930)

Jeg mener at nogen herinde tidligere har givet udtryk for at der er en
mulighed for neddrosling til kørsel med lavere antal omdrejninger uden
tab af moment men jeg har ikke fundet beskrivelser af hvilke indgreb der
skal til.

Jeg skal benytte maskinen til polering af mit gelcoat fribord på
sejlbåden.

I øvrigt mener jeg at den samme model på et tidspunkt har været til salg
ved Harald Nyborg.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-04-05 20:43

Det tror jeg ikke. Hvis det var så nemt, så havde fabrikken lavet en ekstra
"knap" til det og solgt en million af dem som polermaskiner.

Jeg tror tricket er, at det skal geares mekanisk med. Elektronikken kan ikke
geare så langt ned uden den mister sine kræfter.

Jeg havde engang en glimrende skill boremaskine (den gang det var et
kvalitetsmærke på dewalt niveau), som have en velfungerende "gear-knap" hvor
den mekanisk gearede en faktor 1:4 ned. Det virkede bare når man skulle have
et 14 mm metal bor i den ....

Men måske du kender en maskinarbejder der kan fræse en nyt kron og spidshjul
til den ?? Selvom det sikkert så er billigere at købe en færdig ...

Bjarke

Fra : Claws

Dato : 04-04-05 21:21

On Mon, 04 Apr 2005 21:43:09 +0200, Bjarke Christensen wrote:

> [...]
>
> Men måske du kender en maskinarbejder der kan fræse en nyt kron og spidshjul
> til den ?? Selvom det sikkert så er billigere at købe en færdig ...

Ellers har Harald Nyborg en polérmaskine til mellem 100,- og 200,-
mener jeg det er, jeg har ikke længere kataloget, men det er nok nemmere
end at bikse med den vinkelsliber :)

Fra : Lars

Dato : 04-04-05 21:53

Claws <root@Boink.boink.org> said in

> Ellers har Harald Nyborg en polérmaskine til mellem 100,- og 200,-
> mener jeg det er, jeg har ikke længere kataloget, men det er nok
> nemmere end at bikse med den vinkelsliber :)

Der tror jeg nu at du tager fejl.
Der er stor forskel på 900 Watt og 110 Watt som den såkaldte polérmaskine
i Harald Nyborg har.

Og den maskine jeg har købt er tohåndsbetjent med skift mellem højre og
venstrehåndede.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-04-05 22:02

Sådan en har jeg. Den er *intet* værd ....

Bjarke

"Claws" <root@Boink.boink.org> wrote in message

snip

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-04-05 23:53

> Ellers har Harald Nyborg en polérmaskine til mellem 100,- og 200,-
> mener jeg det er, jeg har ikke længere kataloget, men

Uha, sådan en har jeg også købt, jeg ved ikke om den virker på en bil, men
til både er den intet værd ;o(

Vil man aligevel prøve er i velkomne til at prøve min.

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : bentp

Dato : 06-04-05 10:18

Sådan en har jeg også. I sidste ende måtte vi ty til twist og knofedt -
maskinen hjalp ikke.

mvh
bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 12:53

"Claws" <root@Boink.boink.org> skrev

> Ellers har Harald Nyborg en polérmaskine til mellem 100,- og 200,-
> mener jeg det er, jeg har ikke længere kataloget, men det er nok nemmere
> end at bikse med den vinkelsliber :)

Den maskine er *INTET* værd i denne sammenhæng, den er helt og aldeles PHV

Den kan *KUN* bruges til at fordele flydende voks i et nogenlunde jævnt lag
på en spejlblank overflade...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 13:36

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Men måske du kender en maskinarbejder der kan fræse en nyt kron og
spidshjul
> til den ?? Selvom det sikkert så er billigere at købe en færdig ...

Det er en god ide, men næppe mulig. Skal man ændre en gearing så drastisk,
så skal man også ændre forholdsvis meget på tandhjulenes fysiske størrelse,
og det er gearkassen næppe designet til. Så skal man til at ombygge hele
gearkassen, og det er næppe praktisk muligt.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 12:51

"Lars" <delfinerne@yahoo.com> skrev i

> Jeg har i dag købt en vinkelsliber med poleringsfunktion i Jem og Fix.

Tillykke, den har jeg osse. Forhåbtlig gav du ikke mere end 248,-

> Nu er mit spørgsmål om jeg kan neddrosle den maskine jeg har købt til at
> køre lavere hastighed.
> Den kører nu justerbart (på drejeknap) mellem 4500 og 10000 o/m.
> ubelastet og forbruger 900 Watt under drift.

Nej, det kan du desværre ikke. Jeg kan ikke afvise, at det måske rent
teoretisk kan lade sig gøre med noget frekvensomformning og frekvensstyring,
men det kommer til at koste en bondegård, og det er sikkert langt dyrere end
at købe end ny professionel maskine.

Ordentligt elværktøj med såkaldt tachostyring har normalt en motor på 150v.
Når omdrejningerne så falder som følge af belastningen, så skruer
elektroniken op for spændingen eller måske strømmen, og apparatet kan
bibeholde sit moment og omdrejning. Men den slags koster, og man får det
helt sikkert ikke til de penge, vi har givet.

Så desværre, der er ingen vej uden om. Jeg har iøvrigt lige brugt min
maskine til at pudse en gammel foldeprobel, og man får helt sikkert mere end
man betaler for. Jeg har indtil flere professionelle vinkelslibere, men ikke
een eneste, som kan reguleres ned i omdrejninger, så derfor købte jeg denne.
Det er lidt smart f.eks. til stålbørster o.lign. Eneste voldsomme anke ved
maskinen er, at det er helt og aldels umuligt at bruge den med een hånd, det
er virkelig irriterende!

Claus