Cykelhjelm
Fra : Heidi Jensen

Dato : 04-04-05 11:51

Hej

Jeg var lige ude og trille med barnevogn og hund i dag, da jeg møder nogle
7-8 klasses drenge 5 var de vist . En anden dreng (lidt godt i stand, men
ikke tyk) kommer så cyklende sammen med en ven på løbehjul. Den ene af
drengene i flokken kan jeg høre sige til de andre: "ej han har cykelhjelm
på"... ... de 2 andre drenge kommer glade hen til de 5 og siger "Hej".. Den
ene af de 5 siger så "hvorfor har du cykelhjelm på fede? - hvorfor har du
cykelhjelm på?, det er kun bøsser der har cykelhjelm på". Det får så de
andre til at grine, og den stakkels dreng på cyklen begynder at græde,
hvorefter de så råber "Tudefjæs" efter ham...

Det er så frygteligt synd for knægten synes jeg... mon ikke det er mor eller
far, der har bestemt at hjelmen skal på... Der skal så lidt til før børn
driller hinanden... så hvorfor prøver forældrene ikke at mindske det så
meget som muligt! Min lille Emeli skal ikke have cykelhjelm på, hvis det
resulterer i, at hun vil blive drillet i skolen.... I sådanne tilfælde som
i dag, har jeg allermest lyst til at sige noget til de 5 drenge... og det er
meget tæt på, jeg ikke kan holde kæften lukket... men jeg tror næppe at min
indblanding hjælper den udsattes situation fremover!

Venlig Hilsen/ Best Regards
Heidi Jensen
www.hot-newlife.dk

Fra : Cat

Dato : 04-04-05 16:02

Heidi Jensen wrote:
> meget som muligt! Min lille Emeli skal ikke have cykelhjelm på, hvis det
> resulterer i, at hun vil blive drillet i skolen.... I sådanne tilfælde som

Skal hun heller ikke sidde i bilstol, hvis hun græder?

Skal hun heller ikke holde i hånden over gaden, hvis det gør hende ked
af det?

Skal hun heller ikke bruge kondom, når hun er 16, fordi drengen håner
hende, hvis hun insisterer?

....jeg kunne sikkert finde på flere horrible eksempler...

Det er ikke løsningen at sige, at hun ikke skal have cykelhjelm på, hvis
hun bliver drillet. Man skal tage fat i det i forældregruppen og få en
fælles holdning. Drillerier kommer under alle omstændigheder. Drengen
blev ligeså meget drillet fordi han var fed, og fordi man kunne få ham
til at græde.

Tine
Mor til pige på 12, der ikke vil køre med cykelhjelm. Og så må hun bare
ikke cykle, men må gå. Valget er hendes (gå/cykle med hjelm). Jeg har
tænkt mig at tage det op på næste forældremøde, og få skabt lidt fælles
fodslav.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 04-04-05 20:10

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Skal hun heller ikke sidde i bilstol, hvis hun græder?

Nej, for hun skal ikke sidde i bilstol i 7-8 klasse

> Skal hun heller ikke holde i hånden over gaden, hvis det gør hende ked af
> det?

Nej, for når hun er så gammel - kan hun selv gå over gaden!

> Skal hun heller ikke bruge kondom, når hun er 16, fordi drengen håner
> hende, hvis hun insisterer?

Det er noget helt andet.... Der står forhåbentlig ikke fremmede eller flere
fra klassen og kigger på!

> [...]
> hun bliver drillet. Man skal tage fat i det i forældregruppen og få en
> fælles holdning. Drillerier kommer under alle omstændigheder. Drengen blev

Han var ikke fed.... Han var godt i stand - der er forskel!

og fordi man kunne få ham
> til at græde.

Ja det er klart, men det havde han nok ikke gjort hvis de blot havde kaldt
ham fede, for det har de sikkert gjort før! Men at blive drillet med noget
som mor og far har påtvunget en, er sgu ikke sjovt, det er noget der rammer!

Fra : David T. Metz

Dato : 05-04-05 17:17

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men at blive drillet med noget som mor og far har påtvunget en, er sgu
> ikke sjovt, det er noget der rammer!

Æhm, hvorfor tror du det særligt "rammer"?

David

Fra : sn0

Dato : 05-04-05 07:29

Hej Cat.

Da jeg læste Heidis indlæg blev jeg lige så fortørnet som jeg kan
fornemme at du er blevet og jeg vil give dig 100% ret i dine eksempler
og din mening.
Børn er stride ved hinanden -hvortil jeg også er sikker på at hvis den
stakkels dreng ikke havde haft cykelhjeæm på, var der noget andet de
ville have drillet ham med.
Men at han havde hjelm på beviser at han i hvertfald har forældre der
tænker på hans sikkerhed og skulle man så ikke tro at de sikkert også er
der for ham når han kommer ked af det hjem.

Der er efter min mening og erfaring ikke forskel i børns øjne om et
andet barn er fed eller bare lidt for stor og rund, er de større i den
hensende er de fede, det skelner de ikke imellem.

Ang. det med at ikke sige noget når man f.eks. overhøre og ser noget i
stil med mobning og ydmyelse mellem børn og i særdeleshed som her hvor
der er 5 imod 1, kan jeg virkeligt ikke se det forkerte i at man siger
noget til dem.

Det ville jeg helt sikkert have gjort og har også før gjort med det
resultat at barnet det er gået ud over får bare lidt selvsikkerhed og
glæde i øjene over at der er een der forsvar og kommer ham til
undsætning og derved fortæller at det er, som her, bare kanon at han har
hjeml på.
De andre små banditter er for det meste blevet pinlige berørt over at en
fremmede voksen giver dem et mindre møjfald i fuld offenlighed og spurt
dem hvad det er de tror der gør dem så meget bedre.
Simpelhen pille dem ned af deres overlegnhed og spørge til om hvad mon
deres forældre ville sige til at at opføre sig sådan..

Sn

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi Jensen

Dato : 05-04-05 08:08

"sn0" <sn0.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænker på hans sikkerhed og skulle man så ikke tro at de sikkert også er
> der for ham når han kommer ked af det hjem.

Mon han fortæller det? Ikke alle børn fortæller deres forældre at de bliver
drillet! Min lille søster blev drillet i skolen, men fortalte det ikke - kun
den dag, hun ikke kunne bære på det selv længere!

> Der er efter min mening og erfaring ikke forskel i børns øjne om et
> andet barn er fed eller bare lidt for stor og rund, er de større i den
> hensende er de fede, det skelner de ikke imellem.

Nej det er sandt, men derfor behøver vi som voksne ikke kalde dem fede, når
de nu ikke er det!

> [...]
> stil med mobning og ydmyelse mellem børn og i særdeleshed som her hvor
> der er 5 imod 1, kan jeg virkeligt ikke se det forkerte i at man siger

Nej det kunne jeg heller ikke, men tænkte på hans situation bagefter! Min
søster ville f.eks. ikke have vores indblanding i skolen, for så havd ede
bare mere de kunne drille med!

> [...]
> Simpelhen pille dem ned af deres overlegnhed og spørge til om hvad mon
> deres forældre ville sige til at at opføre sig sådan..

Sådan tænkte jeg slet ikke... Det skulle jeg have gjort, så kunne det være,
at han var blevet stolt af at have hjelmen på - uanset hvad de andre sagde!
Det husker jeg til næste gang... for det var godt nok også svært at tie
stille... :0)

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-04-05 11:09

> Hej
>
> Min lille Emeli skal ikke have cykelhjelm på, hvis det resulterer i, at
> hun vil blive drillet i skolen....

Nej, så hellere besøge hende på plejehjemmet, hvor hun ligger med en svær
hjerneskade - eller endnu bedre på kirkegården!

At være forældre er at bestemme over sit barn - at tage ansvar for det. Også
når det inkluderer at bruge cykelhjelm (eller som i Tines udemærkede og
særdeles relevante eksempler at bruge sikkerhedssele, kondom etc, uanset om
det anses for "utjekket" af ens jævnaldrende), at spise ordentligt, at
behandle sine medmennesker ordentligt. Vi bestemmer hele tiden over vores
børn, både meget direkte som med cykelhjelmen, og indirekte når vi angiver
selve de livsværdier, vi i familien lever efter.
Og det SKAL vi - det er vores ansvar som forældre!

Drengen i dit eksempel blev ikke mobbet pga. hjelmen, men fordi han er en
offertype. Havde det ikke været hjelmen, havde det været noget andet. Børn
skal nok finde noget, uanset barnets vægt, påklædning etc. Løsningen for
forældrene er ikke at undlade at "tvinge" barnet til at bruge cykelhjelm, at
lade det lille barn få kontaktlinser, at sætte sig i gæld for at følge med i
kravet til modetøj m.m..
Løsningen er at opdrage sit barn til at kunne stå inde for, hvad og hvem det
er at. At udstyre det med et så højt selvværd at mobning preller af.
Og jo, det kan lade sig gøre: jeg var selv et buttet barn med briller,
arvetøj og skyhøje karakterer, der kom i pubertet flere år før mine
jævnaldrende - et oplagt mobbeoffer! Men jeg blev ikke mobbet, for min mor
havde udstyret mig med en stolthed ved og glæde over den, jeg er, at de
forsøg på mobning, jeg var ude for, prellede af. Jeg satte aldrig mig selv i
offerrollen, og derfor blev det fuldstændig uinteressant at mobbe mig.

Så giv du endelig din datter cykelhjelm på, det er det eneste fornuftige, -
og giv hende så så meget kærlighed og bekræft hende hele tiden i, at hun er
fantastisk, at hun også er beskyttet på indersiden af hovedet

MVH Mette (hvis børn har haft cykelhjelme fra 9-måneders alderen)

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-04-05 11:43

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> "Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, så hellere besøge hende på plejehjemmet, hvor hun ligger med en svær
> hjerneskade - eller endnu bedre på kirkegården!

Som i alle tilfælde er det et spørgsmål om afvejning af risici. Og hvis
Emeli er et barn, der let bliver mobbet, er risikoen for, at hun tager varig
skade af det måske større end den ret minimale (statistisk set) risiko for,
at hun kommer ud for en ulykke, hvor hjelmen ville have reddet hende.

Det er altid let at udtale sig skråsikkert om andres børn.

Per V.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-04-05 11:53

> [...]
> varig skade af det måske større end den ret minimale (statistisk set)
> risiko for, at hun kommer ud for en ulykke, hvor hjelmen ville have reddet

Hvis Emeli ender som et barn, der let bliver mobbet, vil det være langt mere
interessant for både mor og datter at se på, HVORFOR det er tilfældet.
Cykelhjelmen er næppe årsagen til mobningen, men undskyldningen for at
mobbe.

MVH Mette

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-04-05 13:45

> [...]
>
> Hvis Emeli ender som et barn, der let bliver mobbet, vil det være langt
> mere interessant for både mor og datter at se på, HVORFOR det er

Hvilket desværre ikke behøver at hjælpe ret meget.

> Cykelhjelmen er næppe årsagen til mobningen, men undskyldningen for at
> mobbe.

Men hvis man har et mobbebarn, er der ingen grund til at forsyne mobberne
med undskyldninger - hvilket fx også er en grund til ikke at give børn for
"fantasifulde" navne.

Per V.

Fra : Tommy

Dato : 05-04-05 12:18

On Tue, 5 Apr 2005 12:08:36 +0200, "Mette Svangren Guttesen"
<svangut@hotmail.com> wrote:

>"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

>Nej, så hellere besøge hende på plejehjemmet, hvor hun ligger med en svær
>hjerneskade - eller endnu bedre på kirkegården!

Snak om at male fanden på væggen.. kors.

Der er dæleme mange af os der lever i bedste velgående uden nogensinde
at have brugt en cykelhjelm.
--
Tommy

Fra : Heidi Jensen

Dato : 05-04-05 13:06

"Tommy" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> Snak om at male fanden på væggen.. kors.
>
> Der er dæleme mange af os der lever i bedste velgående uden nogensinde
> at have brugt en cykelhjelm.

Ja det kan jeg kun give dig ret i... Emeli skal stadig ikke have cykelhjelm
på i de store klasser... hun skal også gå ordenlig klædt og ikke med lapper
eller huller i bukserne... Nu har vi ikke så forfærdelig meget trafik her
på øen, 7 lyskryds i alt.... så færdsels uheldene med cykler er rimelig
reduceret, og jeg kan ikke huske at jeg har hørt at "cykel hjelmen redede
hendes liv"...

Fra : Carina

Dato : 05-04-05 14:32

"Heidi Jensen":

> Ja det kan jeg kun give dig ret i... Emeli skal stadig ikke have
> cykelhjelm på i de store klasser...

Er hendes hoved mindre værd i de store klasser end i de små? Er risikoen for
at blive kørt ned, blevet betragtelig mindre?

Børn mobber ikke pga. cykelhjelmen, den er blot et påskud.

Hvad vil du gøre ved de andre ting, børn kan mobbe med? Det er bedre at
forholde sig tidligt til hvad man vil gøre for at undgå at ens barn bliver
mobbeoffer, fremfor at forsøge at undgå det ved ydre ting.

De finder bare noget andet; højde, drøjde, tale, tænder, hår, øjne, hvis
barnet er for god i skolen, hvis barnet er for dårlig i skolen osv osv.

>og jeg kan ikke huske at jeg har hørt at "cykel hjelmen redede hendes
>liv"...

Det har jeg både hørt og læst. Og jeg har 2 gode veninder der begge er læger
og har været i skadestuer...Har du heller ikke hørt at styrthjelme,
ridehjelme og sikkerhedsseler redder liv?

http://www.sikkertrafik.dk/6e000f

Jeg er nysgerrig efter at vide hvordan du ønsker at forholde dig til de 1000
andre grunde der er til mobning, udover cykelhjelm. Og jeg er nysgerrig
efter at vide hvorfor du vil lade 10-11-12-13 årige diktere hvordan du
ønsker at påvirke og opdrage dine børn?

For diktaturet starter meget tidligt. Det kan blive rigtig dyrt og
besværligt, samt vældigt forvirrende for barnet, der hele tiden skal
tilpasse sig de omgivelser barnet er i, og ikke får nogle grundlæggende
værdier med hjemmefra, fordi værdierne konstant bliver påvirkede af hvordan
omgivelserne agerer.

VH
Carina

Fra : David T. Metz

Dato : 05-04-05 17:21

> og jeg kan ikke huske at jeg har hørt at "cykel hjelmen redede hendes
> liv"...

Jeg kender personligt to personer med hjerneskader, som helt sikkert havde
været undgået hvis de havde haft cykelhjelm på. Men det er også i København.
Jeg kan forstå du bor et sted med noget mindre trafik.

David

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-04-05 12:10

> [...]
> cykelhjelm på i de store klasser... hun skal også gå ordenlig klædt og
> ikke med lapper eller huller i bukserne...

Du misser totalt pointen! Cykelhjelm eller ej, du bliver før eller siden
nødt til at træffe beslutninger på dit barns vegne, der potentielt vil gøre
hende mere eller mindre udsat for mobning. Det kan være, du f.eks. er nødt
til at lade hende gå i lappet tøj af økonomiske grunde. Eller du af
principelle årsager ikke vil have hende i sexet tøj som 11-årig.

Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvilket barn man får ud altid at
lade barnet bestemme, hvad der skal til for at undgå mobning. Hvor gammel
tror du, hun skal være, før hun regner ud, at du er villig til at gå langt
for at "beskytte" hende? Hvornår begynder et hvilket som helst krav om eks.
tøj at blive efterfulgt at et "...for ellers bliver jeg mobbet"?
Vi taler her om at undgå, at vores egne børn bliver mobbede. Men hvad med
mobberne? Hvordan bliver de til? En ting er i hvert fald sikkert: hvis man
hele tiden understøtter barnets ideer om, at det på enhver måde er
uønskeligt at skille sig ud fra mængden og de toneangivendes normer,
risikerer vi også ubevidst at understrege for det barn, at dem, der
alligevel skiller sig ud, er et rimeligt bytte for mobning.

MVH Mette

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 12:59

Heidi Jensen wrote:

> [...]
> eller huller i bukserne... Nu har vi ikke så forfærdelig meget trafik her
> på øen, 7 lyskryds i alt.... så færdsels uheldene med cykler er rimelig

Det er jo dejligt. Blot synd, hvis det ene uheld med cyklister på øen
lige præcis rammer din datter ...

> og jeg kan ikke huske at jeg har hørt at "cykel hjelmen redede
> hendes liv"...

Jeg har kendt to, som kom alvorligt til skade med hovedet ved styrt fra
deres cykel. Ingen af dem døde, heldigvis. Den ene fik at vide, at den
meget alvorlige hjernerystelse med observation på hospitalet efter al
sandsynlighedkunnet være undgået, hvis han bavde brugt cykelhjelm. Den
anden fik at vide, at han kunne takke sin cykelhjelm, at det ikke var
endt meget værre. Ingen af dem var børn, men derimod begge i 20'erne,
kørte pænt og var uden skyld i uheldet selv. Så vidt jeg husker var det
i begge tilfælde højresvingende bilister, som overså cyklisten, der var
skyld i styrtene.

Selvfølgelig kan man som forældre ikke beskytte sine børn i hoved og
røv. En cykelhjelm fjerner ikke risikoen for et styrt på cyklen, men
cykelhjelmen kan måske være med til at reducere skaderne. Ligesom
sikkerhedsselen i bilen ikke er nogen garanti for at undgå et sammenstød.

Om du lader dit barn bruge cykelhjelm eller sikkerhedssele, er
naturligvis op til dig. Sidstnævnte er godt nok lovpligtigt, men mange
undlader det jo alligevel. Om du vil beskytte dit barn eller ej, er det
svært for andre at bestemme. Man kan jo kun tale til din fornuft.

Ligeledes er det også svært at beskytte barnet mod mobning. Indsatsen
skal rettes mod de mobbende og ikke mod den mobbede. Bliver din datter
udset som mobbeoffer, ja, så sker det hvad enten hun bruger cykelhjelm
eller ej. Så finder man bare noget andet at mobbe hende med - det er
ikke svært - det er jo blot et spørgsmål om at gøre grin med et eller
andet og blive ved. Om det så er en cykelhjelm, rødt hår, fedt i for
store mængder, dyrt og lækkert tøj eller en latterlig mor, er helt uden
betydning.

Fra : Heidi B.

Dato : 05-04-05 16:42

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og det SKAL vi - det er vores ansvar som forældre!
>
> MVH Mette (hvis børn har haft cykelhjelme fra 9-måneders alderen)

Altså bortset fra at jeg synes du maler fanden lige lovligt meget på væggen.
Så vil jeg til en hvis grad give dig ret i at vi som forældre skal bestemme
over vores børn, ved nogen ting.
Der er også ting jeg som forældre ikke vil tvinge min børn til og en af dem
er at bruge cykelhjelm, herhjemme er det frivilligt.
Jeg bruger ikke cykelhjelm og har bestemt heller ikke tænkt mig at begynde
på det og når jeg ikke vil kan jeg ikke se hvordan jeg kan tillade mig at
tvinge mine børn til det.
Min datter på 7 år har indimellem cykelhjelm på, men det høre efterhånden
til sjældenhederne og der er heller ikke ret mange andre børn på hendes
skole der bruge det.
Min søn på 2 år har haft cykelhjelm på 2 gange og det har været det. Jeg
glemmer det de fleste gange, men som sagt når han bliver lidt ældre
bestemmer han det selv.
Så vi skal også passe på ikke at dikitere alting for vores børn, men også
lade dem have noget med ansvar.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Kitty

Dato : 05-04-05 23:04

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Så vi skal også passe på ikke at dikitere alting for vores børn, men
> [...]

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at deltage i denne debat, men den der
kommentar fik mig altså op af stolen. For ja SELVFØLGELIG skal børn have
medansvar, men det skal være et ansvar der svarer til deres alder. Som
forældre er det vores pligt at sørge for vores børns sikkerhed indtil de
er
voksne, og at skyde den pligt til side fordi "hun bliver måske drillet"
det
ryster mig! Min datter er endnu ikke stor nok til cykelstol, men samme dag
som den bliver monteret skal vi sammen til cykelsmeden og have matchende
hjelme - gerne i stil med naturpatruljens

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Heidi B.

Dato : 06-04-05 06:13

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som den bliver monteret skal vi sammen til cykelsmeden og have matchende
> hjelme - gerne i stil med naturpatruljens

Ja selvfølgelig skal det være i forhold til deres alder at de skal have
medansvar.
Men en pige på 7 år kan godt være med til at bestemme en masse ting, jeg har
så valgt at cykelhjelmen er en af de ting hun selv må vælge da jeg mener at
det er noget fanden har skabt.
Tilgengæld når vi køre bil har de ALTID seler på og det har vi også. Hun vil
slet ikke nogen steder hvis hun ikke har nået at tage selen på.
Jeg synes det er fint at du og datteren skal have matchende cykelhjelme, det
tager jeg hatten af for. Jeg siger bare at jeg ikke vil køre med cykelhjelm
og ergo vil jeg ikke tvinge mine børn.
Børn gør nemlig hvad de ser de voksen gør ikke siger.
--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 06-04-05 09:58

> [...]
> har
> så valgt at cykelhjelmen er en af de ting hun selv må vælge da jeg mener

Snip:

Hej Heidi,

Jeg er målløs!
Hvordan kan du dog mene, at en cykelhjelm er noget som fanden har skabt? Den
passer jo på dit barns hoved, det aller dyrebareste som du har!
Min mand arbejder med senhjerneskadede, og tro mig, det er ikke noget du
ønsker for dit barn.
Istedet burde du juble over at cyklehjelme findes, da de kan være med til at
beskytte dit barn, desuden mener jeg det er lovpligtigt til børn.
Og hvad vil du dog sige til dit barn når hun i løbet af 2 eller 3 klasse har
trafikuge og de bliver undervist i færdsel i trafikken, herunder brug af
cykelhjelm, fortalt af en betjent? Det holder ikke en meter.
Det kan godt være jeg lyder lidt skrap, og det undskylder jeg, men jeg må
sige, jeg synes din holdning er dybt, dybt uansvarlig, det tangerer det
barnlige.

Bekymret hilsen Pernille

Fra : Heidi B.

Dato : 06-04-05 10:39

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan godt være jeg lyder lidt skrap, og det undskylder jeg, men jeg må
> sige, jeg synes din holdning er dybt, dybt uansvarlig, det tangerer det

Jamen det kan da godt være jeg er barnlig. Men jeg synes virkelig at tingene
er ved at komme lidt langt ud nu.
Det kan godt være jeg burde juble over at der er en opfindelse der hedder
cykelhjelm, det gør jeg bare ikke. Jeg kan ikke foredrage at have noget på
hovedet, derfor bruge jeg den ikke.
Nu har jeg flere gange sagt og jeg siger det gerne igen at det er frivilligt
om min datter vil have cykelhjelm på. Hun har en og hun bruger den også ind
imellem. Men så vidt jeg har forstået anbefalder man kun brugen af
cykelhjelm og det er ikke lovpligtigt.
Hun har allerede været til færdsel undervisning hvor de også snakkede
cykelhjelme og vi snakkede også om det er herhjemme, at hun så stadigvæk 2/3
af gangen glemmer den er noget helt andet. Og det kan virkelig ikke hidse
mig op.
Ja det er noget forfærdeligt noget med hjerneskader ingen tvivl om det. Men
jeg synes efterhånden at vores børn skal pakkes índ i vat og bomuld fordi
det kunne jo være at der skete enten det ene eller det andet.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Carina

Dato : 06-04-05 10:13

"Heidi B."

> [...]
> har
> så valgt at cykelhjelmen er en af de ting hun selv må vælge da jeg mener

Det er ikke bare en farlig holdning, den er godt nok også rigid.
Især når du slet ikke forholder dig til hvad du vil gøre ved alle de andre
ting børn mobber med.
Og hvorfor ikke forsøge at forebygge mobning?

>Jeg siger bare at jeg ikke vil køre med cykelhjelm og ergo vil jeg ikke
tvinge mine børn.
> Børn gør nemlig hvad de ser de voksen gør ikke siger.

Jeg har set en voksen mand på sygehuset, han var væltet på cykel og havde
slået hoved. Det eneste han kunne sige var 'bla bla bla' med forskellige
betoninger, og han sagde det hele tiden. Han forstod ikke selv at det var
det han sagde. Det var så uhyggeligt!

Jeg kan slet slet slet ikke forstå din holdning, og jeg har endnu ikke set
et argument, der kan bringe mig nærmere en forståelse?

Tænker du overhovedet ikke på at der er en grund til at man anbefaler
cykelhjelm?

Overvejer du slet ikke at den faktisk en dag kan redde din datters liv?

Tænker du ikke på at der faktisk sidder forældrepar rundt omkring der af
hele deres hjerte ønsker at de havde tvunget deres nu afdøde eller
hjerneskadede afkom til at bruge cykelhjelm?

Egentlig er det ikke din holdning der så meget ryster mig, mere din totale
mangel på refleksion over konsekvenserne, samt at problemet med mobning kan
løses på andre måder end ved at undgå en cykelhjelm.

VH
Carina

Fra : Heidi B.

Dato : 06-04-05 10:45

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting børn mobber med.
> Og hvorfor ikke forsøge at forebygge mobning?

Jeg har ikke på noget tidspunkt snakket om at min datter eller søn ikke
skulle have cykelhjelm på pga mobning. De skal ikke tvinges til at køre med
den fordi jeg ikke har en på.

> Tænker du overhovedet ikke på at der er en grund til at man anbefaler
> cykelhjelm?

Ja jeg ved godt at der en grund til at man anbefalde cykelhjelm, men jeg ved
også at der hvert år kommer børn til skade fordi de glemmer at tage den af
når de skal lege på legepladsen.

> Overvejer du slet ikke at den faktisk en dag kan redde din datters liv?

Jo selvfølgelig gør jeg det, men på den anden side hun skal ligeså godt
falde ned fra den tag eller det træ hun leger i og slå hovedet, som hun kan
tage et hovedspring på sin cykel. Jeg må ærlig indrømme at jeg synes
risikoen for at komme til skade på cyklen med hovedet er så lille at jeg
ikke vil tvinge hende. Men jo det kan ske for alle.

> [...]
kan
> løses på andre måder end ved at undgå en cykelhjelm.

Bare fordi jeg ikke formulere mig så godt skrifteligt betyder det ikke at
jeg ikke har overvejet konsekvenser af ikke at lade hende bruge cykelhjelm,
men jeg mener stadigvæk at risikoen er meget lille.
Og jeg har stadigvæk ikke skrevet noget om mobning og cykelhjelm.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Carina

Dato : 06-04-05 11:24

"Heidi B."

> Jeg har ikke på noget tidspunkt snakket om at min datter eller søn ikke
> skulle have cykelhjelm på pga mobning. De skal ikke tvinges til at køre
> med
> den fordi jeg ikke har en på.

Du skriver i dit første indlæg:

[...]

Beklager hvis jeg har tolket det forkert.

> [...]
> cykelhjelm,
> men jeg mener stadigvæk at risikoen er meget lille.

Ok, så umiddelbart ligger der flere overvejelser bag end jeg først frygtede.
Det betyder dog ikke at jeg er enig. Og jeg tror heller ikke vi bliver enige
:)

> Og jeg har stadigvæk ikke skrevet noget om mobning og cykelhjelm.

Igen, jeg beklager hvis jeg har tolket din første udmelding forkert.

VH
Carina

Fra : Tommy

Dato : 06-04-05 11:26

On Wed, 6 Apr 2005 11:13:11 +0200, "Carina" <carwina@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ting børn mobber med.
>Og hvorfor ikke forsøge at forebygge mobning?

Vær opmærksom på at Heidi B. Og Heidi Jensen er 2 forskellige
skribenter!
--
Tommy

Fra : Carina

Dato : 06-04-05 11:53

"Tommy"

> Vær opmærksom på at Heidi B. Og Heidi Jensen er 2 forskellige
> skribenter!

Du har ret! My bad!

UNDSKYLD, hvis jeg skudt nogen noget i skoene....!

VH
Carina

Fra : Heidi Jensen

Dato : 06-04-05 12:07

> "Tommy"

> Du har ret! My bad!
>
> UNDSKYLD, hvis jeg skudt nogen noget i skoene....!

Det er jo bare ulempen ved at have samme navn, som andre inde på
grupperne... Det tager vi med!

Fra : Carina

Dato : 06-04-05 12:13

"Heidi Jensen":

> Det er jo bare ulempen ved at have samme navn, som andre inde på
> grupperne...

Ja, det må I altså lige tage og lade være med en anden gang ;)

Endnu engang, undskyld!

VH
Carina

Fra : Heidi B.

Dato : 06-04-05 12:15

> [...]
>
> "Tommy"

> Du har ret! My bad!
>
> UNDSKYLD, hvis jeg skudt nogen noget i skoene....!

Det er bare helt i orden. Det er heller ikke nemt når vi hedder det samme.
--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Gitte

Dato : 06-04-05 12:05

Hej Heidi

> [...]
>meget tæt på, jeg ikke kan holde kæften lukket... men jeg tror næppe at min
>indblanding hjælper den udsattes situation fremover!

Jeg er helt enig i, at det er enormt synd for drengen, at han bliver
drillet...
Men jeg kunne aldrig selv som forælder finde på, at give køb på
sikkerheden, for at undgå drillerier. Altså er det et krav, at hvis
mine børn vil cykle, er det med en hjelm på hovedet... Hvis det
medfører drillerier, så må de vælge om de vil stå model til
drillerierne, eller gå!! Det er nu en gang ikke så slemt at blive
drillet, som det er at få kraniebrud...
Men helt klart er det et problem, som jeg ville tage op med
skolen/lærere/andre forældre - for det "burde" ikke medføre
drillerier, at man opføre sig fornuftigt. Desværre er det bare sådan,
at børn altid kan finde på noget at drille hinanden med. Og er det
ikke cykelhjelmen, så er det noget andet. Der hvor der burde sættes
ind, må være blandt dem, der driller - de skal lære at lade være. Ved
godt, det er meget lettere sagt end gjort... Netop derfor mener jeg
også, at forældrene skal inddrages. Hvis man opdrager sine børn til at
respektere andre mennesker, som de er - også selv om de er anderledes
end en selv, så tror jeg man kan undgå en del drillerier/mobning...

MVH
Gitte