Min Java menu skal dække over min ramme! h~
Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 17:51

Min hjemmside består af en java menu øverst, og en ramme/kasse
neden under.
Når jeg føre musen over et gruppe kommer der nogle undergrupper
neden under.
MEN undergrupperne bliver dækket af kassen. Altså min ramme/kasse
dækker over menuen.

Hordan kan jeg få menuen til at være øverst?

se min side:
http://hjem.tele2adsl.dk/noxcolonia/

Mvh. Chris Stie

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 18:50

Chris Stie skrev:

>Min hjemmside består af en java menu øverst,

Det er ikke Java, men javascript.

>Hordan kan jeg få menuen til at være øverst?

Finder en anden menu http://www.milonic.com/menu/frames/

Eller bedre: drop brugen af (i)frame.
--
Knud

Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 19:26

Knud Gert Ellentoft wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Det er ikke Java, men javascript.

> Finder en anden menu http://www.milonic.com/menu/frames/
>
> Eller bedre: drop brugen af (i)frame.
> --
> Knud
> Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jamen kan desvære ikke rigtig se andre måde en (i)frame. er
nybegynder.. Jo at lave en menu på hver side, men det da
besværligt? og man kan da ikke lave nogle fede menuer på den
måde?

men okay, det ikke jave men javascript, kan nok passe. Men jeg få
løst min problem alligevel? med at kassen dækker over menuen?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 19:39

Chris Stie skrev:

>Jo at lave en menu på hver side, men det da
>besværligt? og man kan da ikke lave nogle fede menuer på den
>måde?

Find et sted, hvor du kan bruge noget serverside til at inkludere
indhold.

http://html-faq.dk/2014.asp

Du kan oprette gratis hjemmeside, med muligheden, på
http://1go.dk og det kører godt.

Men da du allerede nu bruger et eksternt javascript til menu, så
er det vel bare at sætte dette link på hver side.
--
Knud

Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 19:45

hmm, havde også bare enkelte links før, men ville bare gerne prøve
noget nyt.. og det hele funker jo også, bortset for det med kassen
dækker over menuen, men det kan man ikke gøre noget ved eller?

Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 19:53

slap dog af og prøv at opfør dig lidt civiliseret? hvis du ikke kan
styre dig hvorfor skriver du så her ind hvor man søger hjælp?
har læst det der, og den menu du gav mig kan jeg ikke rigtigt se
hvordan jeg skal ligge mine egne links ind..

tror du du kan holde dig rolig nok til at svare på flere spørgsmål?
eller skal jeg vente på en med mere tålmodighed vil hjælpe?

Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 19:59

okay nu jeg forvirret, skrev du ikke lige en noget provokerende knud?

Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 20:03

hehe sorry tror jeg misforstod noget, havde lidt stress pga.
computeren flippede lidt osv..

men forstår
"Men da du allerede nu bruger et eksternt javascript til menu, så
er det vel bare at sætte dette link på hver side."
men der vil da opstå mange fejl og vil det ikke tage lang tid at
loade siderne på den måde?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-05 20:37

Chris Stie skrev:

> Jamen kan desvære ikke rigtig se andre måde en (i)frame. er
> nybegynder.. Jo at lave en menu på hver side, men det da
> besværligt? og man kan da ikke lave nogle fede menuer på den
> måde?

Se mulighederne for serverbaseret inkludering her:
<http://html.dk/tutorials/ssi/>. Det vil gøre din side væsentlig
lettere at arbejde med.

Et par sidekommentarer:
Din faldned-menu virker hverken i Firefox eller Opera. I Opera er
hele sidehovedet skjult ved første load af siden (det kommer frem
hvis man scroller op og ned en gang).

Du har en del fejl i din html-kode - bl.a. lægger du indholdskode
op i <head>-delen af dokumentet. Prøv at validere din side - så vil
nogen af visningsfejlene måske forsvinde. Du kan se mere om
validering her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.

Jeg ved ikke hvad der fik der til at skrive dit indlæg kl. 20:53,
men hvis du vil have hjælp herfra, vil jeg anbefale dig at følge
netiketten - både mht. den tone man skriver i og mht.
retningslinjer for citater mv (se evt.
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chris Stie

Dato : 03-04-05 21:55

> Se mulighederne for serverbaseret inkludering her:
> <http://html.dk/tutorials/ssi/>. Det vil gøre din side væsentlig
> lettere at arbejde med.

hvad er serverbaseret inkludering, og hvordan vil det hjælpe?

> Et par sidekommentarer:
> Din faldned-menu virker hverken i Firefox eller Opera. I Opera er
> hele sidehovedet skjult ved første load af siden (det kommer frem
> hvis man scroller op og ned en gang).

hvordan skal jeg få ordnet det? ved at fjerne indholdskoder fra mine
head'er? eller? men det virker da fint i explore ikke?

> [...]
> men hvis du vil have hjælp herfra, vil jeg anbefale dig at følge
> netiketten - både mht. den tone man skriver i og mht.

og ja, undskyld igen.. mig der lavede en stor misforståelse, skal
ikke ske igen :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-05 07:55

Chris Stie skrev:

> hvad er serverbaseret inkludering, og hvordan vil det hjælpe?

Tutorialen forklarer det sådan set udmærket - men her en ultrakort
version:

Serverbaseret inkludering (SSI) er en teknik der gør det muligt at
inkludere en fil i andre filer. Man kan fx have en menu placeret i
en includefil og så inkludere den på alle almindelige sider. Hvis
man så retter i menuen, skal det kun gøres ét sted - så er det
rettet på alle offentlige sider.

Tutorialen giver konkrete eksempler på hvordan det kan bruges. Der
er også gode eksempler på hjemmesideskolen.dk

> hvordan skal jeg få ordnet det? ved at fjerne indholdskoder
> fra mine head'er? eller?

Det var i hvert fald et godt sted at starte. Jeg har ikke kigget på
din menukode - nogle menuer er skrevet så de kun virker i IE - så
er der ikke så meget at gøre (andet end at skrotte menuen).

Du kan evt. overveje en menu der er testet i mange browsere:
<http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>

> men det virker da fint i explore ikke?

Tag et kig her: <http://html-faq.dk/2021.asp>.

Derudover vil jeg bare indskyde at min lyst til at hjælpe med et
problem reduceres drastisk hvis siden ikke kan anvendes i min
standardbrowser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen