Fisk dør i nyt akvarium
Fra : Noerlev

Dato : 03-04-05 12:20

Hej,

Vi har et nyt akvarium hvor fiskene dør langsomt, sådan en af gange.

Lidt fakta

126 L akvarium.
25 grader celsius.
Pumpe med filter.
Ej lyst underlag.
Får ikke direkte sol lys
Fiske Bestand tilbage
4 rød neon (oprindelig 10)
2 scalar (oprindelig 4)
2 bundfisk (oprindelig 3), desværre kender jeg ikke navnet
1 sugermalle (oprindelig 1)
8 zebrafisk (oprindelig 10), de to døde hurtigt et par dage efter de kom i
akvariet.
5 guppyer ( oprindelig 5)

Fiskene er indkøbt over to gange, efter sidste indkøb (guppyer og
Sugermalle) er to scalarer og 3 rød neon stået af.

Fiskene blive først passive og indtag ikke føde, for dernæst at stå i
overfladen i ca. et døgn, hvorefter de dør. Det virker ikke som ilt mangle.

De tilbageværende fisk har pæne farver og virker OK, men sådan synes jeg
også at de nu døde fisk har været.

Noerlev

Er der nogen der kan sige hvad der er galt eller hvad jeg skal gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 14:45

Noerlev wrote:
> Vi har et nyt akvarium hvor fiskene dør langsomt, sådan en af gange.

Hvad er der i akvariet udover fiskene ?

Planter, lys, varme, filter o.s.v.....

Hvordan har I startet det op - og hvordan passer i fiskene ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Karsten Jørgensen

Dato : 03-04-05 14:50

Det kan måske være nitrit problemer?

Karsten

Fra : Bainz !

Dato : 03-04-05 18:01

Ja ellers har det ikke stået lang tid nok inden der kom fisk i. Hvor mange
dage kørte det uden at der var fisk i så der kun var planter grus og vand
varme og pumpe........?

Fra : BuFFerz

Dato : 03-04-05 18:17

> Ja ellers har det ikke stået lang tid nok inden der kom fisk i. Hvor mange
> dage kørte det uden at der var fisk i så der kun var planter grus og vand
> varme og pumpe........?

Hvor længe er det man som minimum ca. anbefaler ?

Pt. har jeg et 60 L. med 5 planter, bund, pumpe, varme, lys.
Hvor jeg har tænkt mig at købe håndfuld fisk til efter 5 dages opstart - og
så fuld besætning efter yderlig nogle dage...
mon det er en _god nok_ måde at gøre det på ?

Har tilmed hældt en smugle "Akvarie-start" i - som - ifølje ettiketten -
skulle fjerne clor og div. metaller i vandet.
Mon det er med til at fisk vil kunne komme i akvariet tidligere ?

--
Bufferz

Fra : Unlimited

Dato : 03-04-05 18:49

> Har tilmed hældt en smugle "Akvarie-start" i - som - ifølje ettiketten -
> skulle fjerne clor og div. metaller i vandet.
> Mon det er med til at fisk vil kunne komme i akvariet tidligere ?

Tror også det der akvarie start er med til at fjerne metaller i pungen.. Du
ved de små runde.. Mønter tror jeg nok det hedder ;)

/F

Fra : BuFFerz

Dato : 03-04-05 19:22

> Tror også det der akvarie start er med til at fjerne metaller i pungen..
> Du
> ved de små runde.. Mønter tror jeg nok det hedder ;)

Fik det gratis med - kunne lige så godt prøve...

--
Bufferz

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 19:37

BuFFerz wrote:
> Hvor jeg har tænkt mig at købe håndfuld fisk til efter 5 dages
> opstart - og så fuld besætning efter yderlig nogle dage...
> mon det er en _god nok_ måde at gøre det på ?

Lyder OK lidt hårdføre fisk til at starte med er fint til at få gang i
miljøet.

Jeg ville dog nok vente lidt mere end et par dage med resten.

> Har tilmed hældt en smugle "Akvarie-start" i - som - ifølje
> ettiketten - skulle fjerne clor og div. metaller i vandet.
> Mon det er med til at fisk vil kunne komme i akvariet tidligere ?

Næh - men forhandleren bliver rig hurtigere

Fra : Noerlev

Dato : 03-04-05 19:30

Akvariet stod i en uges tid uden fisk, men ellers med planter o.s.v.

Noerlev

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-04-05 20:58

Noerlev wrote:
> Akvariet stod i en uges tid uden fisk, men ellers med planter o.s.v.

Så er det smart, at starte med lidt hårdføre fisk til at starte med for at
få gang i miljøet.

Og så komme resten i fordelt over et par uger.

Hvis alle kommer i på en gang, så kan det godt gå galt, når det er helt
nyt - det er ikke altid, at det går galt, men det kan gøre det.

Fra : BuFFerz

Dato : 03-04-05 21:27

> Så er det smart, at starte med lidt hårdføre fisk til at starte med for at
> få gang i miljøet.

Har du nogle eks. på hårdføre fisk ?

--
Bufferz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-04-05 22:27

BuFFerz wrote:
> Har du nogle eks. på hårdføre fisk ?

Det kunne være sværddrager, platy og lign - de er også ret billige.....

Fra : Frandsen

Dato : 04-04-05 08:50

"Noerlev" <3@fjern_noerlev.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan sige hvad der er galt eller hvad jeg skal gøre.

Muligvis ammoniak forgiftning (da denne vil komme før nitrit), men det er
rent gætværk.

Gør dig selv (og os andre) en tjeneste, og køb et vandtest-kit, der kan måle
diverse vandværdier. Disse kit kan med det samme fortælle, om du har for
høje koncentrationer af ammoniak, nitrit, nitrat og Ph.

Indtil du får målt dine vandværdier, så lav nogle vandskift for en
sikkerheds skyld.

Fra : Noerlev

Dato : 04-04-05 19:21

Jeg har også tænkt mig at købe vandtest-kit, men jeg må tilstår, at jeg ikke
tror, at det er her hunden er begravet, men det kan jeg selvfølgelig ikke
vide Jeg har ikke holdt akvarium i mange år, men da jeg havde akvarier
før,har jeg faktisk ikke oplevet noget tilsvarende.

Hvis det ikke er vandkvaliteten, der er problemet, så vender jeg tilbage,
når jeg har fået testet vandet.

Det eneste jeg ved om ledningsvandet her i kommunen er, at det er temmelig
hårdt, men det har det altid været.

Noerlev

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-04-05 20:57

> [...]
> når jeg har fået testet vandet.
>
> Det eneste jeg ved om ledningsvandet her i kommunen er, at det er temmelig

Er akvariet ny limet?? Hvilken silicone er brugt??
Hvis det ikke er den rigtige silicone der er brugt, dør fiskene da der
er
svampemiddel i den anden silicone.

Carsten

Fra : Thomas B

Dato : 05-04-05 01:18

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Noerlev" <3@fjern_noerlev.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det ikke er den rigtige silicone der er brugt, dør fiskene da der
> er
> svampemiddel i den anden silicone.

Er der brugt noget fra naturen grene eller andet.

Mvh. Thomas

Fra : Noerlev

Dato : 06-04-05 04:36

"Thomas B" <tb_aalborg[fjern dette]@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der brugt noget fra naturen grene eller andet.
>
> Mvh. Thomas

Der er to rødder, men de har før været brugt i et akvarium, men det er ca. 4
år siden, at de har været i brug.

Noerlev

Fra : Noerlev

Dato : 06-04-05 04:34

> [...]
> Er akvariet ny limet?? Hvilken silicone er brugt??
> Hvis det ikke er den rigtige silicone der er brugt, dør fiskene da der

Det er ikke hjemmelimet, så siliconen burde været OK

Noerlev

Fra : Frandsen

Dato : 05-04-05 09:02

> [...]
ikke
> tror, at det er her hunden er begravet, men det kan jeg selvfølgelig ikke

Nej vel? Det bliver til gætterier.

> Jeg har ikke holdt akvarium i mange år, men da jeg havde akvarier
> før,har jeg faktisk ikke oplevet noget tilsvarende.

Men det er ikke ensbetydende med, at det ikke vil komme til at ske. Det du
oplever lige nu er meget normalt for et nystartet akvarium, men hermed skal
det også siges, at det ikke nødvendigvis er derfor, men vi ved det ikke.

> Hvis det ikke er vandkvaliteten, der er problemet, så vender jeg tilbage,
> når jeg har fået testet vandet.

Okay

> Det eneste jeg ved om ledningsvandet her i kommunen er, at det er temmelig
> hårdt, men det har det altid været.

Men det slår som regel ikke fisk ihjel.

Og hvis jeg må bede om en tjeneste mere?! Hvis du vil være så venlig at
skrive nedenunder det du svarer på. Det er en regel vi har, og det gør det
også mere overskueligt

Fra : Noerlev

Dato : 06-04-05 04:41

> [...]
> også at de nu døde fisk har været.
>
> Noerlev
>
> Er der nogen der kan sige hvad der er galt eller hvad jeg skal gøre.
Der har ikke været nogle døde fisk i akvariet nu i tre dage og alle
tilbageværende fisk ser ud til at have det godt. Jeg har ingenting nået at
gøre, ej heller har jeg foretaget vandskift.

Noerlev