Havneplads - kan det være rigtigt??
Fra : Lene og Mik

Dato : 03-04-05 10:28

Ohøj

Jeg har fra i år fået tildelt en fast havneplads i Dragør havn og foruden
det årlige lejebeløb skal jeg også betale et indskud.
Der er bare den lille hage hvis jeg opsiger pladsen til næste år, at jeg
ikke får dette beløb retur.
Da beløbet er kr.5000,- kan vi hurtigt blive enige om, at man ikke bare
leje
en havneplads for et par år....men kan det være rimligt??

Det skal så siges at det er en ny ting med indskud. De heldige som
allerede
har en plads, har betalt et depositum, som betales tilbage ved flytning.

Er der andre som betaler "indskud/gebyr" på samme måde som de gør i
Dragør?

Mvh Mikael

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-04-05 10:46

<troest@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har en plads, har betalt et depositum, som betales tilbage ved flytning.
>
> Er der andre som betaler "indskud/gebyr" på samme måde som de gør i

Hej Mikkel

Ja, sådan er det også i Kolding

Jeg har købt fast plads. Pris 6000 + den årlige leje + vinterleje.

Jeg kan have pladsen på stanby i 3 år, altså uden at bruge min rettighed,
bruger jeg så ikke
min plads på 4 året. Tja... så er pengene tabt.

mvh
JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-05 11:17

"Lene og Mik" <troest@webspeed.dk> skrev

> Er der andre som betaler "indskud/gebyr" på samme måde som de gør i
> Dragør?

Ja, f.eks. i Lynetten. Der betaler du også et beløb for en havnekontrakt, og
det er et beløb, du aldrig får igen, og kontrakten kan ikke sælges eller
overdrages til andre (jo ægtefælle).

Pengene skal jo ind på den ene eller anden måde, så dette er blot en måde at
holde den månedlige leje nede...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : HKN

Dato : 03-04-05 11:22

> Er der andre som betaler "indskud/gebyr" på samme måde som de gør i
> Dragør?
>
> Mvh Mikael

Det er meget almindeligt at man betaler indskud. I sin tid da havnene i
strandparken i Køge Bugt åbnede var der tale om indskud i 10 - 30Kkr's
klassen - idag er det vist et mere beskedent indskud der er tale om.

Og iøvrigt synes jeg ikke det er urimeligt - der er mange driftsudgifter
forbundet med en havn, og lystsejlerne er ikke lige de bedste til at spare
på f.eks. vand..........

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-04-05 13:36

Henrik, beklager, men det er ikke rigtigt. - i hvert fald ikke for Hundige
(Greve).

Der kan man vælge mellem at leje eller købe.

Lejer man er der intet indskud og prisen varierer lidt om man betaler for en
måned, et kvartal eller et helt år

Køber man, så betaler man et mindre årligt beløb, a'la fælles udgifter, en
gang om året. Forlader man havnen igen kan man sælge andelen for
markedsprisen. Den har fra halvfjerdserne og til halvfemserne være faldende
men er nu rimelig konstant omkring 8-20.000 kr. afhængig af størrelsen.

Jeg synes Dragørs politik er rigtig dårlig. Ja, selvfølgelig skal pengene
ind, men den omtalte ordning favoriserer jo de gamle "grå" til ulempe for
yngre sejlere. - og det er vel næppe i dansk sejlsports interesse. Men det
passer ret godt med mit billede af at Dragør bevist forsøger at gøre sig til
en pensionist havn (for ikke at sige en pensionist by)

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-05 14:05

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
til
> en pensionist havn (for ikke at sige en pensionist by)

Jeg kender intet til Dragør, så jeg ved ikke, hvordan tingene hænger sammen.
Men du siger, at det favoriserer de gamle medlemmer, men det er jo også dem,
der har været med til at bygge det hele op, og som har været med til at
betale længe...

Nye medlemmer får vel mere eller mindre en velfungerende havn "forærende",
og hvis man har en regel, som betyder, at gamle medlemmer får deres
depositum tilbage, så er det da også meget rimeligt, at man sørger for, at
der er økonomi og likvide midler i klubben til at sikre denne
forpligtigelse. Ellers bliver pengekassen da hurtigt tom, og hvem i alverden
skal så betale?

At man så har været så fornuftig og erkendt, at tilbagebetaling ikke er en
politik som holder i fremtiden vidner da kun om, at der er en ansvarlig
bestyrelse i klubben. Jeg kender ikke til forholdene i Dragør, men går da ud
fra, at klubben er medlemsstyret?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-04-05 19:05

Det er en lang debat, men .....

Det er jo også de gamle der har været der længe, som har slidt meget på
havnen og "de gamle" bruger havnen mere end de unge (som har mindre tid).
Derfor burde de måske betale mere ??

Iøvrigt er jeg ved at "brække mig" over denne "det er jo os der har skabt
havnemiljø'et" argumentation. Det er jo også denne generation som har
gældsat Danmark i 60'erne og 70'erne hvor havnene blev bygget.

Men som sagt: Jeg tror ikke der er en "rigtig" eller forkert argumentation.
Din argumentation, Claus, har rigtige og forkerte elementer; fuldstændig som
min har.

MAN SKAL BARE TÆNKE PÅ, at hvis man vil have yngre generationer i havnen
(yngre end mig, jeg er jo også ved at blive grå i siderne) så kan det ikke
nytte at indrette havnen, på de ældres præmisser. Så må man favorisere de
yngre og dem der vil "prøve at have båd".

Bjarke

Fra : HKN

Dato : 05-04-05 12:18

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der kan man vælge mellem at leje eller købe.
>
> Lejer man er der intet indskud og prisen varierer lidt om man betaler

Bemærk at jeg skrev "dengang de åbnede" - jeg mener at huske at de blev
ændret kort efter, pga manglende interesse for at lægge sin båd der.

Mvh
Henrik

Fra : Lene og Mik

Dato : 03-04-05 16:53

.... Det skal lige nævnes at havnen er drevet af Dragør kommune og af
hverken
nogen sejlklub eller havnen får glæde af "indskudet".....det havner bare
direkte i kommunekassen!

Det skulle vel ikke være nødvendig at betale ekstra i skjult gebyr for en
havneplads, det burde ligge i selve havnelejen.

Mvh Mikael

Fra : BJ

Dato : 03-04-05 17:15

"Lene og Mik" <troest@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der andre som betaler "indskud/gebyr" på samme måde som de gør i
> Dragør?

I Vejle er gebyret 500 kr.

--
Bjørn J.

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-04-05 13:50

Jeg ville prøve at poste den i jura istedet, for det virker da sært at
indskud ikke tilbage betales, men hvis det er kommunen der har lavet
ordningen skulle man tro det var blevet tjekket.

mvh
Peter

Fra : Henning

Dato : 04-04-05 20:52

On Mon, 4 Apr 2005 14:49:43 +0200, "Peter Andersen" <nospam@nospam.dk>
wrote:

>Jeg ville prøve at poste den i jura istedet, for det virker da sært at
>indskud ikke tilbage betales, men hvis det er kommunen der har lavet
>ordningen skulle man tro det var blevet tjekket.

Indskud er ikke det samme som depositum.

Henning
hsb(at)image.dk