Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forrentning af friværdi
Fra : ___P.Sir___

Dato : 02-04-05 17:53

Prøver her, da ingen svarede i investeringsgruppen...:

Jeg kunne godt tænke mig nogle ideer til investering af friværdi i hus,
op til hussalg/pensionering, om ca. 8-10 år.
Der er en friværdi i mit hus på ca. 500.000, og jeg tror ikke den
bliver større (p.gr.af beliggenheden). Vi betaler ikke af på huset -
pauselån - så restgælden formindskes heller ikke.
Denne friværdi kunne jeg godt tænke mig at bruge til at investerere et
eller andet, så den kunne blive større i løbet af disse 8 år.
Vi har overvejet at købe ejendom i udlandet for pengene, men er ikke
sikker på hvor det ville være sikrest.
Hvilke andre investeringstilbud bør jeg kigge efter? Alle godt forslag
modtages gerne - men selvfølgelig kun i den nogenlunde sikre ende..hvis
nogen kender den!
Hvad foreslår eksperterne?

--
m.v.h. P.Sir

Fra : alexbo

Dato : 02-04-05 18:38

"___P.Sir skrev

> Denne friværdi kunne jeg godt tænke mig at bruge til at investerere et
> eller andet, så den kunne blive større i løbet af disse 8 år.

Det du ønsker er at låne nogle penge og investere dem i noget der giver
større rente end den du skal betale.
Hvis der var en sikker opskrift på det, var der ikke nogen i dette land der
havde en friværdi.
Og dem der låner dig penge, ville ikke være for kloge.

Jeg siger ikke at det ikke er muligt at gøre, men du skal tage en større
risiko for at tabe dine penge, end dem der låner ud til dig.

Et sommerhus er en nogenlunde fornuftig investering, som man også kan have
glæde af.
Med lidt held kan det give et stort afkast, og et evnt. tab er begrænset.

mvh
Alex Christensen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 03-04-05 08:57

alexbo wrote:

> [...]
> have glæde af.
> Med lidt held kan det give et stort afkast, og et evnt. tab er

...sommerhus - måske i udlandet (Spanien el.andet). Hvorledes bedømmes
dèt?

--
m.v.h. P.Sir

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-04-05 11:40

Den 03-04-05 09.57 skrev ___P.Sir___ følgende:

> ..sommerhus - måske i udlandet (Spanien el.andet). Hvorledes bedømmes
> dèt?

Tænk først og fremmest på, at du investerer i hyggelige stunder og glade
minder. Forrentningen af investeringen kommer i anden række, når vi
snakker sommerhus - i hvert fald i øjeblikket.

Jeg er enig i alt det andet Alexbo skriver, men ikke at et evt. tab på
et sommerhus er begrænset. Huspriserne er steget voldsomt i de senere
år, og sommerhuse faktisk endnu mere. Flere spår et kraftigt fald i
huspriserne, og eftersom sommerhuspriserne er steget mest, kan jeg
forestille mig, at de også falder mest. Det gælder for Danmark, og
sikkert også Spanien (huspriserne er vist steget pænt i det meste af den
vestlige verden i de senere år).

Jeg kan forestille mig, at et sommerhus i et af de tidligere østlande
har større chance for at bevare værdien eller endda ligefrem stige i
værdi. Men som sagt, invester i glæderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : alexbo

Dato : 03-04-05 14:14

"Kim Ludvigsen" skrev

> Jeg er enig i alt det andet Alexbo skriver, men ikke at et evt. tab på
> et sommerhus er begrænset.

Vi er mere enige end det måske fremgår af ordene begrænset tab.
Dermed mener jeg at man næppe kan tabe hele eller hovedparten af
investeringen,
og glæden ved at bruge huset i ejertiden kan i hvert fald ikke mistes.

Der er naturligvis nogle driftudgifter, man ikke ville have ved en passiv
investering, aktier eller investeringsforeninger, men det må man gøre op med
sig selv om det er den vej man vil.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 03-04-05 14:12

"___P.Sir___" skrev

> ..sommerhus - måske i udlandet (Spanien el.andet). Hvorledes bedømmes
> dèt?

Problemet med udlandet er at det ligger så langt væk, det betyder at et
sommerhus skal passes af andre, måske udlejes af et bureau med derved
forbundne udgifter og usikre indtægter.
Det er svært at sidde i Maribo, og tage stilling til en skade på sit hus i
Malaga.
Og når det hele foregår med lånte penge er man mere sårbar end ellers.

Man kommer længere væk fra det sikre og nærmere det rene lotteri.

Det er ikke noget tilfælde at den danske rente er som den er, det sidder
nogle mennesker på nogle store pengetanke, de vurderer at de hellere vil
låne penge til P.Sir, med sikkerhed i hans hus, til X rente, end de vil
noget andet.
Det er en kold afvejning af afkast kontra risiko.

mvh
Alex Christensen