Øjenbetændelse
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 16:40

Hejsa

Vores datter på knap 10 måneder har (tror vi) fået øjenbetændelse. Hun har
haft det før, så vi er overbevist om at det er det.

Kan man få medicin mod det i håndkøb ? Eller skal man vente til mandag og

ringe til ens egen læge ?

Kunne jo være rart at få det udryddet inden mandag morgen :)

Mvh

Henrik

Fra : Christina S

Dato : 02-04-05 16:49

"Henrik" <dj(a)happyhenrik.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Vores datter på knap 10 måneder har (tror vi) fået øjenbetændelse. Hun har
> haft det før, så vi er overbevist om at det er det.
>
> Kan man få medicin mod det i håndkøb ?

Hej Henrik,

hvis moren stadig ammer, kan I smøre øjet med modermælk. Virker godt her i
huset.

Christina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-04-05 18:35

Henrik wrote:

> Vores datter på knap 10 måneder har (tror vi) fået øjenbetændelse.

"Been there"

> Kan man få medicin mod det i håndkøb ?

Nej, det er receptpligtigt, og måske en meget god idé at få behandlet
med det samme, da det kan være noget smitsomt stads.

Janus

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 02-04-05 18:49

Hej.
Man kan skylle/vaske øjnene forsigtigt med saltvand, de kan få's på
apoteket. Det er saltvands dråber til næsen der er de billigste, der er
fuldstændig det samme i, som i dem til øjnene. Nogle børn der er meget
forkølede, kan få puds i øjnene uden at det er betændelse.
mvh. Lise

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-05 08:33

"Henrik" <dj(a)happyhenrik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så
> ringe til ens egen læge ?
>
> Kunne jo være rart at få det udryddet inden mandag morgen :)

Det er faktisk smitsomt, og jeres barn må ikke
komme i dagpleje, så længe hun har det, så vidt,
jeg husker.
Så få fat i vagtlægen, og få fat i øjensalve til at
smøre det i, i min tid hed det Kloramfenikol,
måske hedder det stadig sådant.

Mvh.Bodil.

Fra : ellisa

Dato : 03-04-05 12:13

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:424f9c1f$0$73804$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> jeg husker.
> Så få fat i vagtlægen, og få fat i øjensalve til at
> smøre det i, i min tid hed det Kloramfenikol,

Så snart de har været i behandling i et døgn, må de gerne komme i pasning.
Og det er både ifølge lægen og de generelle regler for institutioner (dem
jeg har været i kontakt med, ihvertfald)

Vi har brugt Fucithalmic-salve til vores, både børn og voksne.

/ellisa

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 03-04-05 12:28

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Så snart de har været i behandling i et døgn, må de gerne komme i pasning.
> Og det er både ifølge lægen og de generelle regler for institutioner (dem
> jeg har været i kontakt med, ihvertfald)

Sådan har det været tidligere her hos os, men distriktslægen her i amtet
(Vejle) har indskærpet for dagplejere og andre institutioner, at børnene
skal være helt fri for øjenbetændelse, før de igen kan modtages i pasning.
Så den med et døgns behandling holder altså ikke nødvendigvis.

MVH Mette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 03-04-05 13:28

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan har det været tidligere her hos os, men distriktslægen her i amtet

Doh, jeg mener naturligvis embedslægen. Lidt tidligt til solstik....

MVH Mette

Fra : Nette

Dato : 03-04-05 17:12

"ellisa" skrev
> Så snart de har været i behandling i et døgn, må de gerne komme i pasning.
> Og det er både ifølge lægen og de generelle regler for institutioner (dem
> jeg har været i kontakt med, ihvertfald)

Her i Århus skal de bare være i behandling. Dvs. du kan tage på apoteket i
morgen tidlig med barnet, dryppe øjnene og så følge barnet i institution.
Men,- rigtig mange læger vil gerne se barnet og tjekke øjenbetændelsen
efter, for der findes to slags, og den ene slags kan ikke behandles med
dråber/salve.

> Vi har brugt Fucithalmic-salve til vores, både børn og voksne.

Det gør vi også, når vi er sikre på, det er den "rigtige" øjenbetændelse.

Nette

Fra : ellisa

Dato : 03-04-05 12:11

> [...]
> så
> ringe til ens egen læge ?
>
> Kunne jo være rart at få det udryddet inden mandag morgen :)

Du ringer bare til vagtlægen og så ringer de en recept ned på nærmeste
vagtapotek.

Men du skal nok ikke regne med at det er udryddet inden mandag.......
Vores erfaring er, at det tager ca en lille uge før pusset er væk, og så
skal salven bruges i to dage efter det.

/ellisa