Til svarene om kirkebøgerne
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 01-04-05 21:04

Fra Jørgen.
Tak for svarene.

Omkring de 110 år: Da det drejer sig om mine bedsteforældre og
oldeforældre er jeg faktisk den nærmeste nulevende, idet begge børn af
mine bedsteforældre (min far og farbor) er døde.Så jeg skulle vel
sådant set være berettiget til oplysningerne?

Kirkebogsoplysningerne: Det drejer sig om Skårup sogn ved Svendborg.

Skal jeg mon kontakte landsarkivet i Odense?

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-04-05 02:11

"Jørgen Lehnemann skrev i en meddelelse
> Skal jeg mon kontakte landsarkivet i Odense?

Tja, du skal nok besøge arkivet - for der er almindeligvis ikke
opslagsservice på arkivernes læsesale.

Og, ja, du kan se oplysninger om død og begravelse der afleveret til arkiv
og mere end 10 år gammel, men fordi personen er død giver det ikke
automatisk ret til at se andet, der er yngre end 50 år. I praksis er det dog
som regel ikke noget problem, da de 50 år oftest er gået.

Normalt kontaktes nulevende familie direkte, via kendte medlemmer, eller ved
opslag i offentlige registre (telefonbøger, KRAK. etc.) - og deres evt.
ønsker og meninger respekteres.
--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-04-05 02:46

Jørgen Lehnemann skrev i en meddelelse
>... nærmeste nulevende, ... Så jeg skulle vel
> sådant set være berettiget til oplysningerne?

Øhe, jeg læste vist ikke hvad du skrev - men nej, det giver dig vist ikke
flere rettigheder, at være familie (men her må Helbo nok udrede det
juridiske) det er kun egne oplysninger man har _krav_ på (fra kirken). Men
det er jo oftest heller ikke noget problem.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-04-05 11:12

Scripsit Jørgen Lehnemann:

> Kirkebogsoplysningerne: Det drejer sig om Skårup sogn ved Svendborg.
>
> Skal jeg mon kontakte landsarkivet i Odense?

Afhængigt af hvor du bor, så er der flere muligheder. Kontrabøgerne
for Skårup sogn står i original på Landsarkivet i Odense, men de slår
ikke op for dig. Du kan måske få en venlig slægtsforsker til det, men
på sigt er det nok bedre at være selvhjulpen. Hvis du bor nær
København, så har Rigsarkivet kopier på mikrofilm op til ca 1914 på de
såkaldte mormonfilm, som du også kan bestille hjem til et af
mormonernes slægtshistoriske centre hvis du bor nærmere et sådant.
De findes i Allerød, Søborg, Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn,
Odense, Rønne, Slagelse, Sønderborg, Ålborg, og Århus.

Lars Erik Bryld

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 02-04-05 16:14

Jørgen Lehnemann (slet 3KPMA) wrote:
> Kirkebogsoplysningerne: Det drejer sig om Skårup sogn ved Svendborg.

Hvilke årstal taler vi om (ca.)?

> Skal jeg mon kontakte landsarkivet i Odense?

NEJ, de har ikke tid til at svare på disse oplysninger.

Du kan også bede om hjælp til at skaffe oplysningerne via andre
slægtsforskere, som kommer jævnligt på Landsarkivet i Odense.

Læg et indlæg på "Markedspladsen" på DIS-Danmark.
http://www.dis-danmark.dk/forum/
HUSK at læse vejledningen og følge den.
http://www.dis-danmark.dk/forum/fo_vejl.htm

--