Autostolen passer ikke???
Fra : Claus Lassen

Dato : 01-04-05 08:35

Hej alle. Jeg er ny her i gruppen. Ny fordi min kone og jeg snart skal have
vores første barn.
Så skal man jo bla. have sig en baby-autostol. Vi købte så en Storchenmuhle
stol, men selen i vores bil er ikke lang nok.
Så faktisk kan vi ikke bruge stolen hvor den skal bruges, altså på bagsædet.
Vores bil er en Seat Cordoba, og jeg skulle da mene at der findes mange
famillier landet over, netop med denne lille smarte bil. Så andre må have
stødt på samme problem.

Stolen KAN godt monteres på forsædet, men det kræver at airbagen bliver
slået fra, og det kræver smp 1000,-
Nogen her i gruppen der kunne have nogle forslag? Findes der seleforlængere?

Hilsen Claus

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 01-04-05 09:37

Hvad med at kontakte forhandleren og høre dem, eller evt. FDM?

Hilsen Perrnille

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-04-05 09:40

Claus Lassen wrote:

> Så skal man jo bla. have sig en baby-autostol. Vi købte så en Storchenmuhle
> stol, men selen i vores bil er ikke lang nok.
> Så faktisk kan vi ikke bruge stolen hvor den skal bruges, altså på bagsædet.

Lyder godt nok mystisk. Jeg har aldrig haft problemer med at montere den
slags udstyr, hverken barnestole eller de dér "bakker", som spædbørn
skal ligge i. Har ikke selv bil, så jeg har efterhånden prøver med
forskellige slags biler.

> Stolen KAN godt monteres på forsædet, men det kræver at airbagen bliver
> slået fra, og det kræver smp 1000,-
> Nogen her i gruppen der kunne have nogle forslag? Findes der seleforlængere?

Ja, er ret siker på at der findes forlænger-seler (selvom jeg aldrig
selv har haft brug for en). Jeg synes du skal kontakte forretningen hvor
du har købt autosædet hhv. bilforhandleren.

Janus

Fra : Holst

Dato : 01-04-05 09:51

Claus Lassen wrote:

> [...]
> slået fra, og det kræver smp 1000,-
> Nogen her i gruppen der kunne have nogle forslag? Findes der seleforlængere?

Er du sikker på, at du monterer den korrekt?

Ellers ved jeg, at man også kan få seleforlængere til særligt fede
mennesker. Sådanne vil sikkert også kunne bruges i dit tilfælde.

Fra : ellisa

Dato : 01-04-05 20:46

> Er du sikker på, at du monterer den korrekt?
>
> Ellers ved jeg, at man også kan få seleforlængere til særligt fede
> mennesker. Sådanne vil sikkert også kunne bruges i dit tilfælde.

Vi havde en Römer Babysafe autostol da vores var lille, og vi har endnu ikke
oplevet en bil (ud af 5 forskellige fra nissan micra til stationcar) hvor
selerne på bagsædet kunne nå - og det er ellers et af de mest anerkendte
mærker indenfor autostole.

Vi fik så at vide at seleforlængere absolut ikke anbefales til autostole, da
deres sikkerhed (seleforlængernes) kun er baseret på at holde en person
(blød ting) og ikke en autostol som giver en helt anden belastning på selen.

Hvis man i forvejen ofrer dyre penge på en autostol, så burde man også kunne
ofre de 1000,- det koster at få slået airbaggen fra. Det er trods alt ens
barns sikkerhed det handler om, og den mener jeg ikke kan gøres op i kroner
og ører.......

/ellisa

Fra : Claus Lassen

Dato : 01-04-05 21:38

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> ofre de 1000,- det koster at få slået airbaggen fra. Det er trods alt ens
> barns sikkerhed det handler om, og den mener jeg ikke kan gøres op i

Hvem sagde til jer dengang, at seleforlængere var en dårlig idé?

Fra : ellisa

Dato : 01-04-05 22:14

> [...]
> kunne
> kroner

> Hvem sagde til jer dengang, at seleforlængere var en dårlig idé?

FDM.

/ellisa

Fra : Kitty

Dato : 01-04-05 21:44

> [...]
hvor
> selerne på bagsædet kunne nå - og det er ellers et af de mest anerkendte

Det lyder mærkeligt, er du sikker på i monterede den korrekt? Vi har en
Römer babysafe plus og den sidder helt fint på bagsædet - både da vi havde
en Peugeot206 og også nu hvor den er opgraderet til en VW Bora (samt i
alle
andre biler vi har kørt i). Tricket er at vippe stolen lidt frem imens man
fører selen bagom ryggen, ellers kan det godt være svært at få selen til
at
nå.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : ellisa

Dato : 01-04-05 22:18

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fører selen bagom ryggen, ellers kan det godt være svært at få selen til

100% sikre. Der er ikke så mange måder at montere sådan en stol på. De
forsøgte også i vores egen bil da vi henvendte os til FDM for at få råd om
det. Vi var nødt til at hælde stolen i næsten siddende stilling for at selen
kunne nå - og det er ikke den mest hensigtsmæssige stilling for et
spædbarn.......
Derfor valgte vi udelukkende at bruge den på forsædet, hvor den lille kunne
være i liggende stilling.

/ellisa

Fra : Stinne og Rune

Dato : 02-04-05 11:19

> [...]
> fører selen bagom ryggen, ellers kan det godt være svært at få selen til

Hejsa

Jeg synes slet ikke det lyder mærkeligt, da vi var ude og kigge på autostol
for et par uger siden, sagde forhandleren netop, at vi skulle være opmærksom
på, at med Römer stolen kunne vi komme ud for at selerne bag i bilen er for
korte.

Jeg ville til hver en tid prøve at fastspænde stolen både foran og bag i
bilen inden jeg køber den, så kan sælger også instruere i hvordan den
monteres korrekt.

-Stinne

Fra : Holst

Dato : 01-04-05 21:57

ellisa wrote:

> [...]
> (blød ting) og ikke en autostol som giver en helt anden belastning på selen.

Lyder mærkeligt. Hvem sagde det? Forhandleren, der hellere ville have
1000 kr. for at slå en airbag fra end 50 kr. for en seleforlænger?

Fra : ellisa

Dato : 01-04-05 22:14

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder mærkeligt. Hvem sagde det? Forhandleren, der hellere ville have 1000
> kr. for at slå en airbag fra end 50 kr. for en seleforlænger?

FDM, såmænd. Det var dem vi havde købt autostolen igennem. Og vi havde ikke
airbag i vores bil, så det var ikke derfor.

/ellisa

Fra : Claus Lassen

Dato : 02-04-05 07:02

Jeg er desværre ikke medlem af FDM og derfor kan jeg ikke snakke med dem der
ved noget om problemstillingen. Men en seleforlændelse, ville stå os i 500,-
og som
det ser ud nu, er det vores eneste mulighed.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 02-04-05 07:22

Claus Lassen wrote:
> Stolen KAN godt monteres på forsædet, men det kræver at airbagen bliver
> slået fra, og det kræver smp 1000,-
> Nogen her i gruppen der kunne have nogle forslag? Findes der seleforlængere?

Hvorfor ikke bare levere stolen tilbage og købe en som passer ind i
jeres bil?

Marianne Feddersen

Fra : Gitte

Dato : 02-04-05 07:52

Hej

>Hvorfor ikke bare levere stolen tilbage og købe en som passer ind i
>jeres bil?

Lige præcis hvad jeg også ville sige... Og hvis I er kørende ud for at
købe/bytte autostol, er det jo nemt at tjekke, om en anden model kan
monteres korrekt i bilen....

MVH
Gitte

Fra : Claus Lassen

Dato : 03-04-05 18:14

Jeg kan sige at samtlige butikker kun havde een stol der passede.
Og den kan barnet ikke ligge godt i.
Men. Vi beholder vores stol. Vi for nemlig lavet en længere sele.
Problemet er løst. Tak for alle forslag.