Lanterner på luftpudebåd
Fra : Frederik Rugaard

Dato : 31-03-05 10:16

Hej.
En ven af mig er ved at bygge en luftpudebåd.
Jeg mener at huske man skal have et gult rotorblink
som skibslys.
Hvad er de gældende regler for en hovercraft på 4 meter?

Skal man have et certifikat til at sejle den?

Mvh Frederik

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 31-03-05 15:54

var det ikke en god ide med et duelighedsbevis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 16:04

"Ledøje Udlejning" <post@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> var det ikke en god ide med et duelighedsbevis

En hoovercraft er jo ikke en båd, i og med, at den ikke kun kan bevæger sig
over vand. Jeg ved egentlig ikke, hvordan man karakteriserer sådan een
fætter. Den er jo lige så meget flyvemaskine som den er båd og bil, selv om
den ikke svæver så højt...

Et duelighedsbevis giver i hvert fald ingen kompetance, når man kører den på
land, og spørgsmålet er, om det overhovedet giver nogen kompetance i forhold
til fartøjet...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 16:10

> [...]

> som skibslys.
> Hvad er de gældende regler for en hovercraft på 4 meter?
> Skal man have et certifikat til at sejle den?

Det er jo ikke kun en båd, den flytter sig akkurat lige så godt på
landjorden. Så spørgsmålet er, om den overhovedet kan karakteriseres
udelukkende som en båd?

Umiddelbart ville jeg ikke mene det, fordi den jo ikke har noget
traditionelt deplacement...

Jeg vil nok ringe til søfartsstyrelsen, hvis jeg var din kammerat...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-05 17:15

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
>traditionelt deplacement...
>
>Jeg vil nok ringe til søfartsstyrelsen, hvis jeg var din

Kære lille Claus,

Havde du haft kendskab til søvejsreglerne havde du kunnet vejlede
korrekt og ikke dette bullshit:

[...]

I søvejsreglernes Regel 1 (A) står der:
Disse regler finder anvendelse på alle skibe i rum sø og i alle
dermed i forbindelse stående farvande, der kan besejles af
søgående skibe.
Noterne siger:
Alle skibe og både, uanset størrelse og art skal vise de i
reglerne foreskrevne skibslys, følge reglerne for styring og
sejlads og afgive de foreskrevne lydsignaler m.m.

I Regel 23 (b):
Et luftpudefartøj, der er uden deplacement bevæget sig oven på
vandet, skal foruden de i stk (a) i denne regel foreskrevne lys
vise et gult blinklys, der er synligt hele horisonten rundt.
I noterne står der:
Det foreskrevne gule blinklys skal kun vises af luftpudefartøjer,
der svæver, og må altså ikke vises af andre fartøjer uden
deplacement. Lyset bør også vises om dagen. Blinklyset tjener til
at oplyse andre skibe om, at det skib, man møder, er noget ganske
specielt.
Dels kan luftpudefartøjer, der svæver, bevæge sig med hastigheder
op til ca 60 knob, og dels vil afdriften for et sådant fartøj
kunne antage betydelige størrelser, således at hverken omridset af
eller lanternerne på et luftpudefartøj med sikkerhed give nogen
indikation af fartøjets "beholdne" kurs. Det må bemærkes at
blinklyset ikke tilkendegiver , at luftpudefartøjer har andre
forpligtelser eller rettigheder i forhold til andre skibe, end
hvad der følger af de almindelige regler for maskindrevne skibe.

Et luftpudefartøj må desuden ikke svæve på offentlige arealer,
d.v.s. i havne ud over selve slæbestedet.

Med hensyn til certifikat er duelighedsprøve ikke det rigtige
bevis, der skal erhverves speedbådscertifikat. se iøvrigt reglerne
på DS hjemmeside: http://www.sejlsport.dk/sw3979.asp

Sådan skal en besvarelse være lille Claus.

Med stor sejlerhilsen

Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-05 18:46

Nu synes jeg godt nok du bliver unødig kritisk over for Claus. Der er jo
intet forkert i det han skriver og han angiver jo meget tydeligt, at det er
hans gisninger.

Anyway, jeg vover øjet og bidrager med en anden gisning:

Jeg mindes at huske, at jeg under Y3 undervisningen fik at vide, at
luftpudebåde fremgår af søvejsregler for, at deres belysning skal være kendt
af skippere. - men at certifikat til sådan en svend hører under luftfarts
regulering. Altså at man skal have en eller anden pilotuddannelse. Jeg har
kigget i bøgerne men kan ikke finde noget, så det er "fri hukommelse"

/Bjarke

Jeg synes det er OK at kommen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-05 19:25

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.dk> (IngenSpam) skrev:
>Jeg mindes at huske, at jeg under Y3
> [...]

Det er korrekt hvad du har lært på Y3.

De skibsførere vi havde til at sejle mellem Malmø og Københavns
Lufthavn var skibsførere, men selvfølgelig med en uddannelse i at
føre luftpudefartøjerne.
Dertil var de iklædt SAS uniformer med en lidt afvigende vinkling
på ærmernes sildesalat.
Det er yderst svært at sejle med sådanne fartøjer og de var ofte
til eftersyn og rep.
Der blev bygget en speciel havn med rampe til dem på et aflukket
område med hangar, omstigningsrampe m.m.

I spørgerens tilfælde drejer det sig om en lille båd på kun 4
meter. Den går ind under de regler som er gældende for fartøjer
som er omfattet af Speedbådskørekortet.

Jeg har tidligere overværet opvisning med disse fartøjstyper i
Skovshoved havn og jeg kan næppe forestille mig at de unge
mennesker som førte bådene, deres alder i betragtning, havde
gennemført en pilotuddannelse.

Hvis de skulle "køre" på land over offentligt område, så skulle de
have nummerplader, af en eller anden art og tillige en noget
speciel forsikring om det var muligt at få en sådan.
Det er nok ikke en god ide at få sådan en indretning ud på vejene.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-05 21:28

Ja, det er noget af en gråzone. Hvor stor skal den så være før den kræver et
"luft"certifikat. jeg har engang "fløjet" i en fra sydenland til en af deres
sydlige øer. Det var en ordentligt "karl" med plads til flere hundrede ....

Bjarke

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
snip

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-04-05 20:39

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:424c5d5f$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
af
> deres sydlige øer. Det var en ordentligt "karl" med plads til flere

Tja... Y3 eller ej... manden spurgte jo til lyset og ikke til certifikatet

Jeg har svært ved at se gråzonen, når et luftpude fartøj bevæger sig hen
over vandet skal det
følge de internationale søvejsregler.

Certifikat er jo heldigvis ikke lovpligtigt på et fartøj af den størrelse,
med mindre båden og dens maskineri
(bådens længde² + 3 <= motorens effekt i KW.

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-04-05 21:27

Han spurgte citat: "Skal man have et certifikat til at sejle den?" citat
slut.
Det er muligt du komme fra en anden planet, men her hvor jeg kommer fra, der
klassificerer vi den sætning under "spørgsmål om certifikater".

Nå, du har jo nok selv opdaget det, for resten af dit indlæg handler jo om
certifikater. Bare den forkerte slags, da der jo er specielle regler for
luftpudefartøjer.

Læs Hardings svar fra den 31.03. Han er øjensynligt den eneste der ved noget
konkret om emnet.

Bjarke

snip

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 31-03-05 19:55

Hej.
Mange tak, det var lige Regel 23 (b) jeg ledte efter. Mente nok at at
det
var noget med et rotorblink, men ikke sikker.

Jeg tror når man er på vandet, må det gælde som en båd uden deplacement,
men reglerne for "kørekort" må være det samme som for en speedbåd.
Og så skal han have en temmelig stor motor på ud over den 13,5 hk motor
han
har, før han skal have speedbådscertifikat..

Mvh

Frederik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-04-05 10:25

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Sådan skal en besvarelse være lille Claus.

Ja, du er en helt!

Claus
--
Ting til salg!