Batterier i munden
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 31-03-05 10:12

Hej gruppe,

måske et lidt åndssvagt spørgsmål, men er ikke den store
elektronigeniør...

Kan et barn tage skade af at sutte på et 1,5V batteri? Jeg mener at have
hørt noget om at der er enkelte uheldige sjæle der dør ved at teste et 5V
batteri på tungen...

Fra : Gitte

Dato : 31-03-05 13:39

Hejsa

> Kan et barn tage skade af at sutte på et 1,5V batteri? Jeg mener at have
>hørt noget om at der er enkelte uheldige sjæle der dør ved at teste et 5V
>batteri på tungen...

Jeg er ret sikker på, at det ikke er et spørgsmål om hvor stærkt
batteriet er, tror ikke man dør af selve strømmen... Men derimod er
der syre inden i batteriet, der er temmelig usund - både for børn og
voksne, så det er nok en god ide ikke at sutte på batterier...

MVH
Gitte - der heller ikke aner et klap om elektronik

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-03-05 16:55

Gitte wrote:

> [...]
> der syre inden i batteriet, der er temmelig usund - både for børn og
> voksne, så det er nok en god ide ikke at sutte på batterier...

Man skal nok sutte ret flittigt på et batteri for at komme i kontakt med
indholdet - men derfor er det måske alligevel en god idé ikke at betragte
et batteri som legetøj/bide-dims.

Janus

Fra : Gitte

Dato : 31-03-05 17:21

Hej

>Man skal nok sutte ret flittigt på et batteri for at komme i kontakt med
>indholdet - men derfor er det måske alligevel en god idé ikke at betragte
>et batteri som legetøj/bide-dims.

Ja, der skal selvfølgelig en del til, før man får suttet hul på et
batteri - men man kan jo risikere at "skallen" på en eller anden måde
er defekt i forvejen, fx. rusten, så der ikke skal så meget til...
Og ja, man bør nok overveje fornuften i at bruge et batteri som
legetøj

MVH
Gitte

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-03-05 16:53

Morten Nørgaard wrote:

> Kan et barn tage skade af at sutte på et 1,5V batteri? Jeg mener at
> have hørt noget om at der er enkelte uheldige sjæle der dør ved at teste
> et 5V batteri på tungen...

Man kan ikke dø af så lave spændinger, så på den måde har du intet at
frygte. Man kan selvfølgelig diskutere hvad man skal lade sit barn lege med
(herunder slikke på), men det er en anden snak.

Janus

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 01-04-05 08:12

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> (herunder slikke på), men det er en anden snak.

Yup.. Det er nu heller ikke er permanent indslag, blot en følgevirkning af
en fjernbetjening der røg på gulvet.

Tak for alle svar,

Morten

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-04-05 09:33

Morten Nørgaard wrote:

> Yup.. Det er nu heller ikke er permanent indslag, blot en følgevirkning af
> en fjernbetjening der røg på gulvet.

Hehe... på den måde er der mange ting der kommer i nærkontakt med
munden. Forleden skubbede min datter (1,5 år) en skammel hen til
køkkenvasken - og da jeg kom tættere på stod hun lystigt og gnaskede på
et stykke håndsæbe.

Janus

Fra : David T. Metz

Dato : 01-04-05 14:33

Morten Nørgaard wrote:
> Jeg mener at have
> hørt noget om at der er enkelte uheldige sjæle der dør ved at teste et 5V
> batteri på tungen...

Sandsynligheden taler for at de dør inden de finder sådan et batteri.

David

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-04-05 22:22

Morten Nørgaard skrev:
> Kan et barn tage skade af at sutte på et 1,5V batteri? Jeg mener
> at have hørt noget om at der er enkelte uheldige sjæle der dør ved
> at teste et 5V batteri på tungen...

Hm. I betragning af at 5 volt batterier slet ikke findes så... det siger
vel alt om den skrøne.

Måske stammer den fra Lazy Boy's "sang" Facts of Life, hvor man bl.a. kan
høre at "Three people die every year, testing if a 9 volt batteri works on
their tounge."

Jeg tester altid 9 volt batterier på tungen, og jeg har endnu ikke taget
skskskskskskade. Det er ret let at mærke om der er fuld power på, eller om
det er ved at være fladt.
Ved 5 volt kan man dårlig mærke det på tungen. Ved 12 volt begynder det at
blive ret ubehageligt på tungen (har ikke prøvet at gå højere op), men så
længe det er jævnspænding, skal man ret højt op før det begynder at bliver
farligt.

-------
Tomas