Gode råd søges, jeg har rodet mig ud i en ~
Fra : Webbitch

Dato : 30-03-05 11:23

Hejsa Alle sammen
Håber I kan give mig nogle gode råd.

Situationen er: Min mor købte for nogle år siden en hoppe Tanya (født
97) til hyggeridning, men pga. sygdom har hun ikke haft overskuddet til
at tage sig af den, så den har bare tullet rundt på marken og passet sig
selv, det er en alene hest (arbejder på at få hende til enten at sælge
hesten eller købe en til). Nå, men jeg er kommet frem til at hvis hun
ikke har mulighed for at tage sig af hyppen, så må jeg jo finde tiden
til det. Jeg har selv haft pony for 18 år siden, og må jo tilstå at
tingene har ændret sig noget siden den gang, og se i øjnene at min heste
viden ikke lige frem er up to date, så ingen kommentarer til manglende
fagudtryk, og andre generelle misforståelser.

Tanya er en sød og omgængelig hest, jeg kan sagtens komme til hende og
røre alle steder, hun flytter sig for mig uden problemer (ved let tryk).
Hun er sund og rask, og skulle være både ride og trafikvant, men igen
hun har ikke haft en rytter på ryggen i min. 3 år. Mit første projekt er
at få sat skik på hendes skind, hale og manke (nogle forslag til hvordan
man fjerner ”fuglereder” i manken?), og sådan helt generelt blive gode
venner med hende (før i tiden ville jeg have brugt godbidder i form af
gulerødder, æbler og rugbrød kombineret med kradsen, nussen og masser af
kærlighed, sådan gør man vel stadig?)
Jeg er næsten helt på bar bund omkring hvordan jeg bedst griber
situationen an, så gode råd i alle afskygninger er velkomne.

Her er lige nogle spørgsmål jeg er helt vild for at få svar på.

Gode bøger, der er værd at investere i, jeg er ikke interesseret i
dressur og spring, regner med at bruge hesten til hyggeture, så bøger om
almen håndtering og hestesprog.

Forslag til aktivering af hesten de dage hvor jeg ikke har mulighed for
at komme derud, ideer til hvordan jeg kan aktivere hende sammen med mig,
modtages også med kyshånd.

En lyn lektion i heste sprog, jeg forstår mine hunde, men jeg har ingen
anelse om hvordan jeg bedst kommunikerer med hesten, har en teori om at
det jeg lærte dengang jeg gik på rideskole for en mil. år siden, ikke
helt holder i dag.

Gode råd til hvordan jeg igen får vænnet hesten til at blive reddet på,
havde forestillet mig noget med at starte i det små, sadlen på - også
trække ture, evt. longering (hvis hesten kan)

Jeg klikkertræner mine hunde, har nogle af jer erfaringer med at
klikkertræne heste.

Adresser til gode hjemmesider, som ”nybegynder” synes jeg at det er en
jungle.

Mange hilsner
Søs

http://www.kandu.dk/

Fra : Malene P

Dato : 30-03-05 14:46

"Webbitch" <Webbitch.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at tage sig af den, så den har bare tullet rundt på marken og passet sig
> selv, det er en alene hest (arbejder på at få hende til enten at sælge

Det lyder meget sympatisk -men hvor stod du, da din mor købte alenehesten?
Og det kunne jo være ganske interessant at høre, hvilken race "Tanya"
tilhører.

> Nå, men jeg er kommet frem til at hvis hun
> ikke har mulighed for at tage sig af hyppen, så må jeg jo finde tiden
> til det.

Du skal vel ikke som udgangspunkt være forpligtet til at rette op på din
mors fejltagelser. Men som du selv skriver -få hende dog til at sælge den
stakkels alenehest til et bedre hjem eller få hende til at købe en
selskabshest.

> [...]
> viden ikke lige frem er up to date, så ingen kommentarer til manglende
> fagudtryk, og andre generelle misforståelser.

Det lyder næsten som om du egentlig ikke har lyst til at indgå i
projektet....

> [...]
> hun har ikke haft en rytter på ryggen i min. 3 år. Mit første projekt er
> at få sat skik på hendes skind, hale og manke (nogle forslag til hvordan

Noget din mor (og dig?) har ignoreret i 3 år?

> og sådan helt generelt blive gode
> venner med hende (før i tiden ville jeg have brugt godbidder i form af
> gulerødder, æbler og rugbrød kombineret med kradsen, nussen og masser af
> kærlighed, sådan gør man vel stadig?)

JEG gør . Men andre mener åbenbart, at der IKKE skal deles godbidder ud.
Og dem kan jeg ihvertfald følge så langt, at man ikke skal strø gulerødder
ud på samme måde, som man deler brød ud til ænder -de vil komme op at slås
om dem. Men da det jo er en af de uhyggelige aleneheste, er det problem
næppe aktuelt i dit tilfælde. Nussen og kærlighed er OK -men husk på, at
heste ikke taler menneskesprog, det er DIG, der skal tale hestesprog. Og pas
på med godbidderne -det kan forvænne hesten. Og de kan både lugte
gulerødder -og kender lyden af en plasticpose.....

> Jeg er næsten helt på bar bund omkring hvordan jeg bedst griber
> situationen an, så gode råd i alle afskygninger er velkomne.

Jeg fór lige igen op over det med "alenehesten" -måske var det mit svar til
Lene, der efter nogle ugers dvalende debat inspirerede dig? Du vil
forhåbentligt få mange andre svar fra velmenende deltagere her i
gruppen -men jeg vil bestemt råde dig til hurtigst muligt at få din mor til
at sælge hesten til et godt hjem, hvis ikke du selv ser dig i stand til at
behandle den bedre end hun har gjort.

mvh
Malene P

Fra : Webbitch

Dato : 30-03-05 21:06

"Malene P" skrev d. 30-03-05 14:46 dette indlæg :
> [...]
alenehesten?
> Og det kunne jo være ganske interessant at høre, hvilken race "Tanya"

Jeg har desværre ikke haft kontakt til min mor i 5 år og vi begyndte
først at snakke sammen for et par mdr. siden (opdagede faktisk først her
i weekenden at hun havde en hest), og havde jeg været der dengang hun
købte Tanya, så var der blevet købt 2 eller ingen. Hvilken race hun er
vides ikke, hun er omkring 150 i stang og noget der kunne minde om
knapstrupper plettet, hun er købt på et markede og min mor ved intet om
hendes oprindelse.

> [...]
den
> stakkels alenehest til et bedre hjem eller få hende til at købe en

Jeg ved godt at det ikke er min forpligtelse at rette op på min mors
fejltagelser, men jeg kan ikke klare at se et dyr blive forsømt på den
måde, og når hun nu helst ikke vil sælge, så kan jeg ikke lade være med
at blande mig. Jeg tror nu at vi har fundet en god løsning, hun betaler
regningerne og jeg passer hesten, på den måde skulle alle helst vinde.

> Det lyder næsten som om du egentlig ikke har lyst til at indgå i
> projektet....

Jo absolut, jeg ville gerne have min egen hest, men jeg har ikke råd.

> Noget din mor (og dig?) har ignoreret i 3 år?

Jeg har som sagt ikke været der, og hvorfor det er blevet ignoreret,
formoder jeg kommer af at hun har gået på en fold uden den store
kontakt. Jeg kunne også en masse grimme gloser da jeg så Tanya’s
tilstand.

> [...]
> på med godbidderne -det kan forvænne hesten. Og de kan både lugte
> gulerødder -og kender lyden af en plasticpose.....

Har selv haft en lomme hest, så den fejl gør jeg ikke igen (træls med
den hest der kun kan koncentrere sig om ens lommer), jeg havde
forestillet mig at bruge godbidderne som positiv forstærkning, evt. i
forbindelse med klikkertræning.
Heste sprog taler jeg endnu ikke, men jeg har da lært at kommunikere med
mine hunde, så jeg må jo bare skynde mig at få lært hestenes sprog.
Mener at det er nemmere for os at lære deres sprog end det er for dem at
lære vores.

> [...]
mor til
> at sælge hesten til et godt hjem, hvis ikke du selv ser dig i stand

Jeg forstår godt din reaktion, har læst debatten (dog først efter jeg
havde rodet mig ud i projektet), og jeg mener bestemt at flokdyr skal
holdes i flok, og ikke alene.
At jeg valgte at tilbyde at passe Tanya, kom af at jeg dels gerne vil
have hest igen, dels at hun kiggede bedende på mig med sine store mørke
øjne, en lille smule ”det kunne jo være at det kunne være sundt med en
hobby, som både min mor, min søn og jeg kunne dele”, og resten, ja det
var vist bare mit hjerte der løb af med mig. Har altid haft et ”soft
spot” når det gælder dyr i alle afskygninger.
Mange hilsner
Søs

http://www.kandu.dk/

Fra : Malene P

Dato : 30-03-05 22:15

> [...]
> formoder jeg kommer af at hun har gået på en fold uden den store
> kontakt. Jeg kunne også en masse grimme gloser da jeg så Tanya's

Jeg kunne bruge endnu grimmere gloser om din mor. Men rart at høre, at du
tilsyneladende har et større hjerte end hun. Først og fremmest skal du have
fat på en dyrlæge og ikke mindst en smed for at få en afklaring på, hvor
meget din mor har fået ødelagt ved hendes følelseskolde forsømmelse af
Tanya. Det skal din mor betale som noget af det første. Dernæst skal du have
hesten flyttet til et sted, hvor den dels kan lære at være hest igen sammen
med andre heste -og dels hvor du kan lære at være hesteejer og rytter. Det
skal din mor også betale. Dernæst skal du tage ridetimer og gerne deltage i
kurser og foredrag om hestehåndtering, hvis du virkelig føler at du har
ekstra behov -ellers er der, som Anet skriver andetsteds, jo bøger som feks
af Gitte Naldal eller andre. Få du bare din mor til at punge ud for alt
dette også. Men først og fremmest -Tanya skal IKKE gå alene mere! Vil ikke
blande mig mere -risikerer bare at blive endnu mere rasende. Men jeg håber,
du forstår, at det ikke er på dig. Håber at andre følger Anet og vil hjælpe
dig og Tanya til at få et godt liv sammen.

mvh
Malene P

Fra : vildskud

Dato : 31-03-05 07:01

Hej webbitch

Hvis du har forstået konceptet i klickertræning ved du også, at positiv
forstærkning ikke er det samme som bestikkelse. Benytter man sig af
decideret bestikkelse, kan man hurtigt få en "lommehest".
Men positiv forstærkning via shaping og klickertræning, lærer
hesten/hunden/ andre dyr, at gør man det rigtige, så får man et klick og
en godbid. Det essentielle er, at godbidden ikke først skal vises,
hvorpå man lokker hesten til at gøre et eller andet = bestikkelse. Men
derimod lærer hesten, at den skal vise nogle initiativer. Falder disse
initiativer i "god jord" hos ejeren, får den klick og godbid. Er
initiativet forkert/ ikke lige det man ønskede sig, ignorerer man - ikke
straffe (skældud/ vandsprøjt/ slå etc.)
Jeg er uddannet professionel hundeinstruktør, og instruerer bla. folk og
deres hunde i klicker træning. Samtidig er jeg også interesseret i heste
og har arbejdet med positiv forstærkning med heste. Hvis du kunne have
brug for en sparringspartner, vil jeg gerne tilbyde min hjælp (det kunne
være spændende for mig også)
Hvor i landet bor du?

Vh. vildskud

http://www.kandu.dk/

Fra : Webbitch

Dato : 02-04-05 22:01

Hejsa vildskud
Jeg er klikker vant, har klikkertrænet mine hunde igennem de sidste 3
år, det er også derfor jeg gerne vil bruge klikkeren til Tanya, hvis man
kan træne dræberhvaler med en klikker, kan man vel også træne heste
Jeg bor selv i århus, men Tanya er opstaldet i nærheden af Hadsten, og
ja tak jeg kunne godt bruge en sparringspartner, det er altid rart med
nye input, og andres erfaringer kan man altid bruge . Skulle vi
befinde sig i hver sin ende af landet, kunne vi måske finde ud af noget
pr mail?
Grunden til at jeg syntes at klikkertræning kunne være spændene er at,
jeg kender jo principperne i forvejen, det kan ikke være en dårlig måde
at træne på da man ikke arbejder med straf, det giver et godt
samarbejde, det giver arbejdsglæde og ikke mindst man ser hurtigt
resultater. Derudover står jeg i en situation hvor jeg er s... bange for
at gøre noget forkert, og det mener jeg ikke at risikoen er så stor for
med klikkeren i hånden. Jeg vil absolut ikke bruge de metoder som jeg
lærte på den rideskole jeg gik på for 100 år siden. "makker hesten ikke
ret, så slå den, virker det ikke så spark" *gys* hvordan kan folk finde
på det!
Nu vi er ved klikkertræning, du ved ikke tilfældigvis om der findes
nogle bøger om klikkertræning af heste, på dansk, svensk, norsk, eller
engelsk? Det kunne være spændende at læse om andres erfaringer med det.
Mange Hilsner
Søs

http://www.kandu.dk/

Fra : Jynis

Dato : 06-04-05 14:04

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at sælge hesten til et godt hjem, hvis ikke du selv ser dig i stand til at

Kære Marlene
Har du nogen sinde prøvet at være meget , meget syg? Jeg har. Hvor meget
overskud har man , hvis man ligger i sin seng ,ikke kan vende sig , ikke kan
konne på toilet , konstant har volsomme smerter, osv,Vi må ikke klandre syge
mennesker for ting der ikke bliver som det skulle have været. Der må da
være andre der burde have grebet ind.
Det kan da ikke passe der ikke var andre mennesker der viste besked om
Tanja.
Her bliver spurgt om gode råd. Her er brug for hjælp og ikke bebrejdelser.
Jeg mener heller ikke heste skal gå alene , vi kan ikke være for gode ved
dyrene , de har ikke selv beet om at komme i vores varetægt .
Bare lige dette lille opstød , for det er så nemt at dømme andre , når man
har sit på det tøre.
Jytte Petersen
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Anet

Dato : 30-03-05 21:50

"Webbitch" <Webbitch.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Alle sammen

(klip)

Hejsa og velkommen her.

Jeg kan nu godt lide, at du vil ændre på tingene og tage dig af Tanja. Det
er dejligt at genoptage sin ridning fra sin ungdom. Man har ligesom mere ro
når man som voksen genoptager interessen syntes jeg (der selv holdt nogle
års pause pga. børnefødsler). Du skal bare blive gode venner med hesten,
strigle og nusse den og så kan I ligesom "føle hinanden på tænderne". Hvis
manen er helt filtret sammen, så er der som regel kun en vej og det er at
klippe det af. Du kan gå ture med hesten, lære den at går pænt og stoppe op
når du stopper. Longere hende med og uden sadel. Vænne hende til trense, og
at blive værdsat som hest. Du skal bare bruge din interesse som din
drivkraft og så vil du hurtigt igen opleve hvor meget du har husket fra din
tidligere ridning. Du kunne evt. få en venninde til at hjælpe dig lidt med
at begynde at ride igen på Tanja. Og så husk at "skynde dig langsomt med
hende". Jeg bruger selv meget tid på nusseri og strigling, men jeg plejer at
fodre godbidder i krybben fordi den ene hest vi har er en "napper", fordi
tidligere ejer har fodret ham i overtale hele tiden med godbidder. Men han
er ved at være bedre og det er jo rart.
Hvis du gerne vil læse gode bøger om heste og hestesprog så læs Gitte
Nandahl bøger. Se evt. hesteviskeren Shane Mosele og følg lidt med i
hestelivet omkring dig.
Held og lykke med det hele og lad os vide hvordan det går.

--
Hilsen
Annette