Hav- vs. Turkajak???
Fra : Michael, Fyn

Dato : 30-03-05 04:47

Er i syv sind mht hvad jeg skal vælge. Er nybegynder (men bliver vel ikke
ved med at være det), skal bruge den til motion (altså ikke 14 dages
ekspeditioner på Grønland) samt til lidt kystnært fiskeri.
Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige typer?

På forhånd tak.

Michael, Fyn

Husk at fjerne spamfilter fra min email

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-03-05 08:36

"Michael, Fyn" <skotte@fjernmigmail.dk> wrote in message
> [...]
> ekspeditioner på Grønland) samt til lidt kystnært fiskeri.
> Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige typer?

Hej Michael
Nu har jeg aldrig padlet i tur kajak så tag mine meninger med et gran salt.
Så vidt jeg ved er stabiliteten i en hav kajak væsentlig bedre da du har en
god kontakt med båden ( da du har knæende lås fast) den er derfor bedre hvis
du kommer ud i bølger eller skal sidde og rode med en fiskestang. Ved ikke
om der er vandtætte rum i en turkajak, men dem bliver man hurtig glad for
hvis man skal afsted et par timer og man skal ha lidt mad og smøger etc med.
Det næste spørgsmål er hvilken matriale du skal vælge: plast eller
glasfiber. Hvis hastighed er vigtig ja så er det en glasfiber turbåd du skal
ha fat. Er du personen som ser din kajak som en brugsgenstand og du ikke
hygger dig med at veligeholde din båd ja så er plast lige sagen den kan du
padle helt op på stranden og behøver ikke at få våde fødder. Men der er
gerne nogle demo dage et par gange om året hvor man kan prøve de forskellige
kajake, der tro jeg hurtigt ( selv som ny begynder) du vil få en fornemmelse
af hvad du skal bruge. Hvsi der er lidt vind der hvor du skal padle bliver
du hurtig glad for et ror eksempelvis.

nå ovenstående blev lidt noget rod håber du kan bruge noget af det.

Held og lykke med den nye kajak

Peter

Fra : Erik de Maré

Dato : 30-03-05 22:18

Hej Michael,

jeg har roet meget kajak i mine yngre dage...

Mere end 1.000 km om året!!!

Når du bl.a. skal bruge din kajak til kystnært fiskeri, vil jeg klart
anbefale, at du anskaffer en havkajak.

Det gør jeg fordi, en havkajak er meget mere stabil end en turkajak.

En turkajak er ikke særlig stabil, men den er meget, meget hurtigere at ro
end en havkajak.

Og efter min mening er den også meget sjovere at ro.

Et andet issue er selvfølgelig, i hvilket farvand du skal bruge den???

Til Peters svar kan jeg sige, at der findes turkajakker, der har vandtætte
rum, men jeg kan på stående fod ikke huske, hvad de hedder...

Mht. ror har jeg ikke set nogle tur- eller racerkajakker, der ikke har et
ror.

Skriv endelig tilbage, hvis du har flere spørgsmål.

Mvh
Erik de Maré

Fra : Peter Andersen

Dato : 31-03-05 00:00

"Erik de Maré" <dko7113@hotmail.com> wrote in message news:424b1783$0$23100

<Snip>

> [...]
> rum, men jeg kan på stående fod ikke huske, hvad de hedder...
>
> Mht. ror har jeg ikke set nogle tur- eller racerkajakker, der ikke har et

Nu er jeg som tidliger nævnt ikke specielist på området, men padlede for
nogle år siden et flod race i Finland/sverige i kano. Her var der ikke ror
på de whitewater race kajaker, så det findes.....

Men jeg holder nu også stadig på en havkajak når man er i danmark,
mulighederen med en sådan båd er mange

MVH

Peter

Fra : Peter Unold

Dato : 31-03-05 10:39

Hej

On Thu, 31 Mar 2005 00:59:36 +0200, Peter Andersen <nospam@nospam.dk>
wrote:

[...]
> Men jeg holder nu også stadig på en havkajak når man er i danmark,
> mulighederen med en sådan båd er mange

Det sjove er at turbådsklassen er netop udviklet til danske forhold.

Men foresten så udelukker den ene ikke det andet. Blot fordi man har en
mountainbike til cykling i skoven, er det ikke forbudt at skifte til en
racercykel på landevej.

Dem der har forstået det, får dobbelt så meget glæde ud af deres
kajakroning.

med venlig hilsen
Peter U

Fra : Peter Unold

Dato : 31-03-05 10:17

Hej

On Wed, 30 Mar 2005 23:17:57 +0200, Erik de Maré <dko7113@hotmail.com>
wrote:

[...]
> En turkajak er ikke særlig stabil, men den er meget, meget hurtigere at
> ro end en havkajak.

Det er så meget sagt. En normal "søndagsroer" der ror 200-250km om året,
vil næppe ro mere end 1 km/t hurtigere i en turbåd. Naturligvis afhængig
af hvilke havkajak og turbåd der tales om.

Jeg har et par sider med hydrodynamiske data for forskellige kajakker.
Kajakken FW 2000 svarer meget godt til en hurtig turbåd/langsom kapkajak.
Her kan man få syn for sagen mht. vandmodstand:

http://unold.dk/paddling/articles/kayakstatistics.html
http://unold.dk/paddling/articles/kayakvelocity.html

Hertil kommer de biomekaniske faktorer som gør at man potentielt kan
arbejde mere effektivt i en turbåd/kapkajak. Men det er svært at sætte tal
på dette.

> Og efter min mening er den også meget sjovere at ro.

Når vi snakker roning på (relativt) flat vand, har du utvivlsomt ret.

med venlig hilsen
Peter U