Det er præcis sådan en "Dacon" jeg har. Jeg beklager jeg ikke skrev det. jeg
har helt samme holdning til ladere som dig. Det er det første der skal være
i top top stand. I min tidligere båd havde jeg en tystor, men bortset fra
dobbelt pris så gav den mig ikke noget som Dacon'en ikke har givet mig. Jeg
har faktisk min Dacon i Lynetten.
Hvis jeg slæber 6 batterier med, så synker båden (eller også kommer jeg bare
sidst; jeg ved ikke hvad der er værst). Jeg designer min batteripakke efter
Sjælland Rundt (længste tur uden stop), men med den nuværende 60 Ah kan jeg
(med mit forbrug) kun komme *næsten* rundt og det kræver at der er så meget
vind, at jeg kun skal have 2 natsejladser. Det går jo som regel, men jeg vil
gerne have lidt mere, så ikke jeg hele tiden skal minde gasterne om at
spare. Jeg har også lidt dårlig samvittighed over at skulle sejle med
slukket VHF. Jeg skifter jo mit 5 watt windex lys ud med en 0,4 watt LED
lys, men jeg har (endnu) ikke råd til LED lanterner, så jeg må bøje mig i
støvet og udvide min 60 Ah til noget mere. Jeg er sikker på at en på 100
eller 2 på 60 vil give mig strøm nok uden at jeg skal slæbe unødvendige kilo
med. - eller må jeg jo selv smide 5-10 kg. det kunne jeg godt trænge til ...
Men typerne.... Nu har du kørt med de billige; men jeg kan jo også forstå
(på de 6*70) at de næppe har været dybdeafladet flere gange om måneden. Er
det rigtigt at startbatterierne har et problem med det ?? Det læser man
mange steder, men hvem har *erfaret* det ??
Jeg stødte iøvrigt på en test:
http://www.exide.dk/start/pdf/Batteritest%20fra%20Camping%202004-01.pdf
Men jeg synes kun jeg bliver lidt klogere af den. Testen sammenligner jo
ikke alm startbatterier med fritidsbatterier. Og en test uden priser er jo
heller ikke så meget bevendt.
I øvrigt er det mærkeligt at sidde og betragte Ah/kg forholdet. Det bliver
man kun forvirret af. Man skulle tro at Ah og kvalitet bidrog til højere
vægt, men sådan er det øjensynligt ikke altid. Er det ikke mærkeligt ??
Bjarke
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42488055$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>> Hvad er Jeres erfaring ?? Er fritidsbatterierne bedre til formålet eller
> er
>> det kun så marginalt at Bosch'es sølvteknologi kan kompensere for det og
>> lave et bedre forbrugsbatteri ud af en "startbatteri konstruktion". Hvad
> har
>> I *årelang* god erfaring med ?? (at få det til at virke godt de første
> 2-3
>> år er jo ingen sag ...)
>
> Jeg har altid kun brugt startbatterier, men til gengæld købte jeg en
> temmelig dyr lader i 1997 (dengang var de rimeligt dyre).
>
> Det er din lader, som er alfa og omega, så har du ikke en ordentlig,
> intelligent switchmodelader, så spar penge på batterierne, og køb en
> ordentlig lader. Da jeg solgte min lader og batterier, der var de *over*
> seks år gamle, og de kørte stadig med fuldt knald. Og det var de billigste
> startbatterier fra Lynettens Bådservice. Batterierne var også fra 1997 og
> jeg ved, at de kører den dag i dag!
>
> Laderen sad iøvrigt på konstant, sommer og vinter...
>
> Men jeg har også altid haft overkapacitet på batterierne, fordi jeg ikke
> er
> den type, som gider at spare på strømmen, og så også fordi, de generelt
> holder meget længere, når de ikke pines så hårdt. I min forrige båd havde
> jeg således 6x70 ah og alle batterier var naturligvis ens og lige gamle.
> Laderen var den hvide Dacon fra Canada, og den kan jeg varmt anbefale.
>
> Claus
>
> --
> Ting til salg!
>
www.tersgov.dk/salg.htm
> Lidt af hvert!
>
>