F1, F2 VF ??
Fra : kokken

Dato : 28-03-05 14:29

Hejs

Er der en der vil forklarer F1, F2 hvad det står for.

Mich

Fra : Mikkel Munk

Dato : 28-03-05 14:33

VF: vildt fangede
F1: unger af vildt fangede
F2: unger, af unger af vildt fangede

Ja, så siger resten sig selv

M.

Fra : Jan F.

Dato : 28-03-05 18:26

"kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hejs
>
> Er der en der vil forklarer F1, F2 hvad det står for.

F1 = Filial1, F2 = Filial2, osv.

F1 er 1. generation unger efter to individer der ikke er i familie med
hinanden, F2 er 2. generation osv.
Jeg ved godt at de fleste mener at F1 er synonym med unger af vildtfangede,
men rent faktisk er unger af to ubeskægtede akvariegenerationer F1'ere.

--

Jan F.

Fra : BC

Dato : 28-03-05 19:18

Jan F. wrote:
> [...]
> Jeg ved godt at de fleste mener at F1 er synonym med unger af
> vildtfangede, men rent faktisk er unger af to ubeskægtede

jeg beklager, men den kan jeg ikke få til at hænge sammen
for jeg kan huske, når jeg skulle importere slanger som var på Cites II
så skulle de være F2, altså anden generation efter vildtfangne dyr
for at jeg kunne gøre det uden papirer ifølge skov og naturstyrelsen (hed
det den gang)
IMO må denne betegnelse osse gælde akvariefisk

og efterhånden alle som jeg kommer i nærheden af benytter
betegnelsen F1 for unger af vildfangne og F2 for unger af unger af
vildfangne osv

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-03-05 20:26

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> og efterhånden alle som jeg kommer i nærheden af benytter
> betegnelsen F1 for unger af vildfangne og F2 for unger af unger af

Nu har jeg selv for en del år siden, skulle have cites papirere på nogle
frøer som jeg ville exportere.
Og derved fandt jeg ud af at dem der dengang sad og administrede
Washington convectionen ikke var de skarpeste knive i
skuffen.
Når de kan komme med sådan en udmelding som du skriver om, kan det kun
være fordi de intet ved om genetik, eller at de
bevist vil lægge hindringer i vejen.
Hvis et dyr er på cites, så er de det hvad enten det er dyr direkte fra
naturen eller i 10 generation!

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-05 09:36

BC wrote:

> [...]
> (hed det den gang)
> IMO må denne betegnelse osse gælde akvariefisk

Det er bare ikke rigtigt.

> og efterhånden alle som jeg kommer i nærheden af benytter
> betegnelsen F1 for unger af vildfangne og F2 for unger af unger af
> vildfangne osv

Fordi de er de fleste har de ikke nødvendigvis ret.

vh
Jan

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-04-05 20:45

> Det er bare ikke rigtigt.

Kan du lokkes til at komme med det rigtige svar så ? Meget gerne med evt.
kildeangivelse

/Ole

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-04-05 20:46

"Jan F." <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved godt at de fleste mener at F1 er synonym med unger af
> vildtfangede, men rent faktisk er unger af to ubeskægtede

Kan du komme med en kildeangivelse der dækker ovenstående ? Ikke at jeg ikke
tror på dig, men vil meget gerne se en kildehenvisning på det......

/Ole - der mener danske akvariebutikker har et problem hvis Jan har ret !!

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-04-05 23:33

"Ole Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tror på dig, men vil meget gerne se en kildehenvisning på det......
>
> /Ole - der mener danske akvariebutikker har et problem hvis Jan har ret !!

Hvis du finder en hvilken som helst lære bog om genetik på universitets
plan vil du kunne læse om det der.
Det er ikke ret mange akvariebutikker der gå så meget op i det, som 1
eller 2 stk placeret oppe ved Limfjorden.
At de så er helt galt afmacheret er så en anden sag!

Carsten

Fra : Jan F.

Dato : 02-04-05 08:04

"Ole Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du komme med en kildeangivelse der dækker ovenstående ? Ikke at jeg
> ikke tror på dig, men vil meget gerne se en kildehenvisning på det......
Hej Ole

Hvis du søger på Mendel og filial får du masser af hits

http://www.ecotao.com/holism/glosfn.htm
http://www.ucl.ac.uk/~ucbhjow/bmsi/bmsi_2.html

> /Ole - der mener danske akvariebutikker har et problem hvis Jan har ret !!

Det er ligesom med så mange andre betegnelser, jo oftere det bruges jo mere
"rigtigt" bliver det. F1 F2 er blevet så udbredt blandt akvarister, at det
er kommet for at blive, jeg tror bare udtrykket er taget fra Mendel' lov. Et
alternativ kunne være VF VF1VF2....

mvh Jan

--

Jan F.