Domsognet
Fra : Søren

Dato : 28-03-05 12:41

I Aalborg har vi Aalborg Domsogn hvilket skulle være Budolfi kirke. Man
kan være født i Aalborg domsogn hvis man er født på kommunehospitalet
(Aalborg sygehus nord) og senere kan man blive døbt i Budolfi kirke. Kan
man forstå det sådan, at man så er født og døbt i samme sogn blot ikke
samme sted ? Eller er Budolfi kirke blot en kirke, der ligger i
domsognet? Jeg savner en afgrænsning eller større forståelse her, som
jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Søren

Fra : Norma Nielsen

Dato : 28-03-05 21:39

Hej Søren
prøv at læse mit indlæg her i NG af 18.2.2005 og se svarene.
mvh Norma

Fra : Søren

Dato : 29-03-05 21:19

Norma Nielsen wrote:
> Hej Søren
> prøv at læse mit indlæg her i NG af 18.2.2005 og se svarene.
> mvh Norma

Jeg har læst dit indlæg med svar. Det besvarer dog ikke mit spørgsmål,
der gik på om Budolfi sogn i Aalborg og Aalborg Domsogn er det samme -
altså to ord for det samme sogn. I min slægtsforskning anfører jeg
fødselsstedet hvis det er opgivet i kirkebogen men det har ikke noget
med mit spørgsmål at gøre.

Søren

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-03-05 22:08

> Jeg har læst dit indlæg med svar. Det besvarer dog ikke mit spørgsmål, der
> gik på om Budolfi sogn i Aalborg og Aalborg Domsogn er det samme - altså
> to ord for det samme sogn.

Det er det.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-03-05 22:11

Søren wrote:

> Jeg har læst dit indlæg med svar. Det besvarer dog ikke mit spørgsmål,
> der gik på om Budolfi sogn i Aalborg og Aalborg Domsogn er det samme -
> altså to ord for det samme sogn.

Det er fuldstændig det samme, i hvert fald i dag. Vil gætte på det altid har
været sådan, bortset fra af sognegrænserne har ændret sig (hvilket dog ikke
ændrer på, at Budolfi sogn = domsognet).

Samme ses i andre domkirkebyer, f.eks.:

København: Domsognet/vor frue sogn

Det skyldes simpelthen, at domkirkerne i Danmark typisk beholder deres
"gamle", katolske navne, selvom de er eller bliver domkirker. Kirken i
Aalborg hedder således både Aalborg domkirke og Budolfi kirke, ligesom den i
København hedder både Københavns domkirke og Vor frue kirke.

Man kan i øvrigt sagtens forestille sig afsiddes liggende steder (særligt
instiutioner), der hører ind under andre sogne. Det skulle således ikke
undre mig, om et hospital, der måske lå i ét sogn rent biografisk, sagtens
sognemæssigt kunne høre til en anden kirke. På dette punkt har jo dog ingen
konkret viden om Aalborg.

Mvh
Kevin Edelvang