TNMHTTP og bogstaver...
Fra : jodleren

Dato : 28-03-05 11:33

Hejsa!

Jeg bruger TNMHTTP.Get(adr) til at hente noget information fra nettet -
som sådan ikke noget problem, men med nogle bogstaver går det galt.
En del er &aauml; og å osv.

Men nogle kommer i et "to-tegns-format":

9985807286 (köites) -> 9985807286 (köites)
tõlkinud Heli Greenbaum -> tõlkinud Heli Greenbaum
Ãœhiselu -> ühiselu või Ühiselu.

De bygynder alle med à - så der er til at finde. Men kender nogen til
dette format???

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 28-03-05 17:27

hep...

det er sansynligvis unicode du er stødt paa....
jeg er ikke expert i Html, men i XML skal der staa, hvilket karaktersæt
der er anvendt. Det vil jeg tro der ogsaa staar i Html...

du kan læse mere om det her....
http://fundementals.sourceforge.net/unicode.html

/f

Fra : Niels Martin Hansen

Dato : 29-03-05 18:40

jodleren wrote:

> [...]
> Ãœhiselu -> ühiselu või Ühiselu.
>
> De bygynder alle med à - så der er til at finde. Men kender nogen til

Det er UTF-8 kodningen, til kodning af Unicode tegnsættet. I UTF-8
bliver et bogstav/tegn indkodet med mellem 1 og 4 bytes. F.eks. tager et
tegn fra det engelske alfabet (A-Z) og resten af de 127 første tegn i
ASCII 1 byte i UTF-8, de fleste specialtegn der bruges i europæiske
sprog tager 2 byte i UTF-8, og øskasiatiske skrifttegn tager typisk 3
eller 4 byte i UTF-8.

Hvis du er sikker på du kun vil støde på vesteuropæiske tegn, kan du
bruge funktionen Utf8ToAnsi. Den findes i hvert fald i min Delphi 6
Personal.

/Niels