Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
feriepenge...
Fra : Anders E. Larsen

Dato : 28-03-05 10:11

Hej...

jeg har fra min tideligere arbejdsgiver ca25000kr(jeg mener 5uger) tilgode i
feriepenge nu er det såda at jeg PT. ikke har et job men når jeg får ville
jeg gerne have at jeg kun holdte 1-2uger og så fik resten udbetalt da jeg
godt kunne bruge pengende andre steder... kan man det???

og hvis man ikke kan hvorfor så?!?!?

Håber på råd
Anders

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 28-03-05 10:25

"Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk> wrote in message
> [...]
> jeg gerne have at jeg kun holdte 1-2uger og så fik resten udbetalt da jeg
> godt kunne bruge pengende andre steder... kan man det???

Du kan kun få feriepenge når du holder ferie. Det betyder, at du siger til
din A-kasse at du holder ferie i f.eks. uge 27, og så stopper dine dagpenge
og du bruger feriepenge i stedet. Du kan som hovedregel ikke få dine
feriepenge uden at holde ferie med mindre du afsoner fængsel, studerer eller
er på barsel.
Mvh

Henning

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 29-03-05 21:47

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og du bruger feriepenge i stedet. Du kan som hovedregel ikke få dine
> feriepenge uden at holde ferie med mindre du afsoner fængsel, studerer

ELLER ikke har haft mulighed for at holde den (gælder også ved selvvalgt
ikke at holde ferie).

Vælger du at nøjes med at holde eks. 3 ugers ferie, har man kunnet få de
resterende penge udbetalt, men først EFTER ferieårets udløb, og det vil sige
d. 1-5 hvert år. Der er kommet nogen nye regler inden for feriepenge, og
hvordan de helt nøjagtig er vil jeg ikke lige gøre mig klog på, men jeg
mener det er et eller andet med, at man kan overføre nogen feriedage/penge
til det efterfølgende ferieår, men hvor meget ved jeg ikke.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 15:09

Hej Anders,

Min erfaring er at hvis du på feriekortet udfylder at du
vil have udbetalt alle 5 uger, selvom du kun afholder
de 2, så udfylder og stempler arbejdsgiveren uden
problemer kortet og du får pengene for alle 5 uger,
jeg har selv på den måde hos 3 forskellige arbejdsgivere
fået udbetalt mine fereipenge uden at holde ferie,
når det kommer til stykket er arbejdsgiveren ligeglad
da han ihvertfald mig bekendt ikke kan straffes for
forkert udfyldelse af kortet.
Om ikke andet kan du aftale flg. med arbejdsgiveren:
- i aftaler at du holder fri i 5 uger.
- han udfylder dit feriekort.
- i aftaler at du i stedet kun holder fri i 2 uger.
arbejdsgiveren har derved ikke gjort noget forkert
han kan sagtens have glemt at han har udfyldt kortet
for 5 uger.

Hilsen Torben